نوآوران آنلاین- شناخت اهمیت قدرت اقتصادی و نقش بارز آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی از اولویتهای بارز ارائه یک مدل اقتصادی برای رسیدن به یک جامعه آرمانی است؛ اولویتی که بر پایه آن بسیاری از محاسبات و معادلات جهانی تغییر یافته است و تحول بنیادی تاکنون در عرصه جهانی ایجاد کرده است.
برای مقابله با تهدیدات و یا تحریم های اقتصادی باید با طبقه بندی ابزارها و روش های موجود اقتدار دفاعی در عرصه اقتصادی را ارتقا داده و با این دسته بندی در بخش های مختلف اقتصادی، تولید ملی در حوزه هایی که دارای مزیت نسبی بالا هستند افزایش خواهد یافت و به دلیل ضریب بالای اثرگذاری از اهمیت ویژهای در توسعه اقتصاد ملی برخوردار خواهد بود.
از آنجا که تولید ملی یکی از مهمترین مولفههای رشد اقتصادی است، توجه به آن می تواند ما را در مسیر استقلال و شکوفایی اقتصادی پیش ببرد همانطویکه مقام معظم رهبری آن را به عنوان «بخش درونزای اقتصاد ما» نامگذاری کردند.
همانطوریکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: مشکلات موجود اوّلاً با گفتن و حرف زدن حل نمیشود؛ اقدام و ابتکار و عمل لازم است. ثانیاً حلّ مشکلات مجموعه اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم شامل تولید، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی شامل تقویت تولید داخلی است. اگر این کار تحقّق پیدا کرد و همّتها متوجّه به این مسئله شد، مسائل کار بتدریج حل میشود، کار ارزش پیدا میکند، کارگر ارزش پیدا میکند، اشتغال عمومی میشود، بیکاری که یک معضلی است در جامعه بتدریج کم میشود و از بین میرود. اساس کار، مسئله تولید است.در همین راستا باید با بهینه سازی ساختار و نظام برنامه ریزی تولید، مدیریت هدفمند واردات و توسعه صادرات، اصلاح الگوی مصرف، تکمیل زنجیره ارزش تولید، گسترش تولیدات دانش بنیان و خودکفایی و خوداتکایی در تولیدکالاهای راهبردی، در مسیر ارتقا تولید ملی برای مقابله با تحریم ها و شکل گیری اقتصاد مقاومتی در کشور توسعه یابد.
بنابراین راه حل منطقی در شرایط بحرانی اقتصادکشور، طراحی و اجرای مدل اقتصادمقاومتی است. در این مدل می توان تحریم ها را به فرصت ها تبدیل کرد و نقش موثری در افزایش کارایی و اصلاح نقاط ضعف در ساختارهای اقتصادی کشور ایجاد کرد. کاستی هایی که زیر سایه درآمدهای کلان نفتی پوشیده شده و بدیهی است با اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی با افزایش خوداتکایی و حفظ استقلال علاوه بر تبیین نظام اقتصاد اسلامی در تعامل با نظام اقتصادی جهانی آمادگی رقابت در چرخه تجارت بین الملل را نیز خواهد داشت.
با توجه به شکل گیری و تشدید تحریمها در سال های اخیر که نشان از استفاده هدفمند دشمنان نظام جمهوری اسلامی از ابزارهای اقتصادی و اعمال تهدیدات و تهاجمات اقتصادی است توجه به اقتصاد مقاومتی برای حمایت از تولید ملی به عنوان سپر مقاومتی در مقابله با تهاجمات اقتصادی خواهد بود.
تبدیل کشور از حالت واردکننده حداکثری به حالت واردکننده حداقلی و تبدیل آن به یک کشور صادرکننده محصولات غیرنفتی و غیر وابسته از مهمترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی است. حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی و استفاده حداکثری از کالاهای داخلی از دیگر نکاتی است که سالها پیش از آغاز تحریمهای نفتی و غیرنفتی مقام معظم رهبری بر آن تاکید زیادی داشتند و از آن به عنوان راهکار عبور از تحریمها نام بردند.
تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است برای بالا بردن این مشارکت باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. باید بر کشور و جامعه فضایی حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند و بر آن ببالند. سرمایه های کوچک و کم حجم در تولید به کار گرفته می شوند. واردات به سرعت کاهش می یابد. تنوع محصولات به سرعت افزایش می یابد. ظرفیت های جدیدی به ظرفیت های موجود کشور اضافه می شود. سبک زندگی بسیاری از مردم سبکی جهادی می گردد.
در دوران اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی داخلی یک ضرورت جدی است. از یک طرف باید فعالیت های تولیدی و بازرگانی و حتی نظام پولی و مالی کشور با نیازهای ناشی از اجرای اقتصاد مقاومتی و پیامدهای آن هماهنگ و همخوان باشد و از طرفی نیز باید اقتصاد کشور متکی به توانمندیها و ظرفیتهای داخلی شود و در این مسیر نیروی کار، منابع سرمایه ای، ابتکارات و خلاقیت ها، نگاه ها و نگرش ها و نظایر آن باید با الزامات اقتصاد مقاومتی هماهنگ شوند. همچنین در خصوص تولید باید به نقش و اهمیت تأمین مواد اولیه، فناوری، تجهیزات و مسائلی نظیر مبادلات اقتصادی و سرمایه ای مد نظر داشته و برای آنها برنامه هایی تبیین ک
رد و تلاش کرد با بومیسازی برخی از آنها کشور را به سمت و سوی توسعه سوق داد. افزایش قابلیت ها و ظرفیت ها و توانمندی های داخل کشور و اتکا به آنها می تواند پایه های اقتصاد مقاومتی را مستحکم تر کرد. هدایت منابع و سرمایه های کشور به سمت صحیح و درست و هماهنگ با اقتصاد مقاومتی باعث افزایش ظرفیت ها و توانمندی ها می گردد.
در اجرای اقتصاد مقاومتی عقلانیت اقتصادی حکم می کند که مشکلات و نارسائی ها به طور دقیق شناسایی و ردیابی شود، بنابراین ضرورت وجود نهادهای پژوهشی و کارشناسی مستقل در امر اقتصاد مقاومتی اجتنابناپذیر است. فضای پرسش و پاسخ در مورد این موضوع باید در جامعه فراگیرتر شود و صاحب نظران، میدان طرح سؤال و ارائه پاسخ پیدا کنند. نظرسنجی های لازم و به موقع انجام شود و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به صورت خودجوش به این امر بپردازند.
کشور ایران صاحب معادن غنی و متنوع، سرزمینهای وسیع و مستعد، استعدادهای نیروی انسانی بینظیر در دنیا، ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه و آماده برای بالفعل شدن، مکتبی انسانساز و مولد و مشوق و پویا و فعال، مواهب بومی و ملی خدادادی فراوان و کشوری تمدنساز و مؤثر در تمدنهای بشری است. شناخت این ظرفیت های بومی و برنامه ریزی و عملیات برای به کارگیری این ظرفیت ها در اقتصاد مقاومتی بسیار اهمیت دارد. در اقتصاد مقاومتی رویکرد کشور و جامعه به سمت ایجاد نهضت استعدادیابی و ظرفیت یابی درونی و استفاده از فرصت های موجود ملی است. در وهله نخست نگاه ها همه به سمت بهره برداری و به کارگیری ظرفیت های درونی است. برای برداشتن گامهای بلند در راستای پیشرفت کشور در حین مقاومت، توجه به کیفیت و قیمت و تنوع تولیدات داخل، اصلاح مدیریت های اجرایی و عملیاتی با نگرش رسیدن به خودکفایی و اتخاذ تدابیر لازم برای خوداتکایی در برخی زمینهها لازم است. به عبارت دقیقتر به دلیل سیاستگذاریهای غلط در تعیین بهای خوراک و مالیات، منابع ملی صرف احداث پروژههایی با حداقل ارزش افزوده ملی و حداقل اشتغالزایی میشود و باز هم با ارزانفروشی منابع ملی سودهای غیرمنطقی به سهامداران این پروژهها میرسد. تمرکز بر روی صنایع پاییندستی و صنایع تکمیلی که ارزش افزوده کلان و اشتغال بسیار زیادی برای اقتصاد ملی ایجاد میکنند در کنار تنوع بخشی به محصولات پتروشیمی ایران با توسعه پتروشیمیهای خوراک مایع و میاندستی اهداف کلان اقتصاد مقاومتی را به تحقق نزدیکتر خواهد کرد.
منطقی شدن قیمت خوراک گاز پتروشیمیها به تنهایی به توسعه صنایع میان و پایین دستی علیرغم ارزش افزوده بسیار بالای این صنایع منجر نخواهد شد. برای تکمیل این زنجیره، گام اول تغییر سیاستگذاری شرکت ملی پتروشیمی درباره توسعه این صنعت است. گام دوم برای تحقق سرمایهگذاری منطقی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی، استفاده از منابع حاصل از منطقی شدن قیمت خوراک گاز پتروشیمیها است.
روزنامه صبح نو
http://sobhe-no.ir/newspaper/401/7/15810
چهارشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۶ شماره :407 صفخه :7
کارشناس ارتباطات با بیان اینکه در سالهای اخیر شاهد حضور جمع وسیعی از
کاربران در شبکههای اجتماعی هستیم، گفت: حضور گسترده کاربران گوشیهای
هوشمند در فضاهای مجازی به قدری افزایشیافته که برخی از صاحبان مشاغل و
مدیران شرکتها نیز در این شبکه سعی در معرفی محصولات و خدمات خود دارند.
آقای
روحالله مهرجو، کارشناس ارشد حوزه ارتباطات، شبکههای اجتماعی را منبع
قدرتمند برای معرفی و تبلیغات محصولات و خدمات دانست و اظهار داشت: میزان
کاربران شبکههای اجتماعی تا ۳ میلیارد نفر خواهد رسید که این تعداد
میتواند بر توسعه و رونق کسب و کارهای دیجیتالی تأثیرات شگرفی بر جای
بگذارد.
درحالحاضر
وجود گوشیهای هوشمند دسترسی کاربران را به اینترنت تسهیل کرده است و همین
امر موجب شده بسیاری از شرکتها به فکر بهرهبرداری از این فرصت باشند.
وی
در ادامه افزود: صاحبان شرکتها بدون هیچ معطلی به راهاندازی کمپینهای
تبلیغاتی اقدام کردهاند که در آن اطلاعاتی درباره خدمات و تولیدات در
اختیار طرفداران کمپین قرار میگیرد. تکرار برند موجب میشود مخاطب با آن
خو بگیرد و پس از مدتی برای خرید محصولات اقدام و آنها را به مشتریان
وفادار تبدیل کند.
مهرجو خاطر نشان کرد: رفتار مشتریان همراستا با
تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیای امروز تغییر میکند یعنی آنها حجم زیادی از
اطلاعات را بهدست میآورند، از محصولات با خبر و با آنها آشنا میشوند و
اعتمادشان را نسبت به تبلیغات از دست میدهند، محصولات و خدمات سفارشی را
ترجیح داده و کانالهای خرید خود را تغییر میدهند.
این کارشناس
ارتباطات در ادامه بیان داشت: کسبوکارها برای رسیدن به حد مطلوب و بقای
خود، به اصلاح استراتژیهای خود مجبور میشوند. شبکههای اجتماعی در
سالهای اخیر جایگاه قابل توجهی در اینترنت پیدا کرده و به رده
پربینندهترینهای فضای مجازی راه یافتهاند.
وی در ادامه با بیان این
نکته که شبکههای اجتماعی نقش بسیار پررنگی در زندگی روزمره افراد دارند
اظهار داشت: با وجود اینکه شبکههای اجتماعی نسبتاً جدید هستند اما نقش
بسیار پررنگی در زندگی افراد دارند به نوعی که کاربران روزانه به صفحات خود
سرمیزنند. به عنوان نمونه از شبکه اجتماعی اینستاگرام با اشتراکگذاری
عکسها در رویدادهای خاص و نمایشگاههای بازرگانی استفاده میشود.
با
توجه به اینکه روابط عمومیهای سنتی دیگر جوابگوی نیازهای مخاطبان و
مشتریان نیستند، استفاده از شبکههای اجتماعی یک نیاز ضروری به شمار
میروند. رسانههای اجتماعی در سالهای اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین
کاربران اینترنتی، آنچنان تأثیرگذار بودهاند که شکلهای ارتباطات اجتماعی
نیز از این رسانههای جدید تأثیر پذیرفته است.
مهرجو در ادامه افزود:
شبکههای اجتماعی ابزار قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسوولان روابط عمومی و
بازاریابان هستند زیرا میتوانند دسترسی به افراد تأثیرگذار را تسهیل کنند،
به مشتریان پشتیبانی آنلاین بدهند و کاربران فعال را به یکی از منابع
قدرتمند تبلیغات کسب و کار تبدیل کنند.
درک بازار با برنامه ریزی و
اتخاذ استراتژیهای مناسب برای وفادارسازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری
آنها، منافع بلندمدت برای بنگاههای اقتصادی به وجود میآورد. در شبکههای
اجتماعی از بودجههای سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانههای جمعی و
چاپی خبری نخواهد بود.
استفاده از شبکههای اجتماعی این امکان را برای
کسبوکارها فراهم میکنند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و
بازدیدکنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و
بررسی کنند.
این
کارشناس ارشد حوزه ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: بازاریابی بهصورت
حرفهای از طریق شبکههای اجتماعی، روشی است برای انتقال اطلاعات به
مخاطبان و مشتریان که اگر از این روش استفاده شود، سبب خواهد شد تا با
اطلاعاتی که در زمینه فعالیت افراد منتشر میشود، به منبع اطلاعاتی مناسبی
در آن صنعت تبدیل شود تا اینگونه مخاطبان نیز علاقهمند و با کسبوکار شما
آشنا شوند.
نوآوران آنلاین- به گفته روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات، استراتژیست هایی که روابط عمومیها با مدیران ارشد در سازمانها به کار می برند چگونگی شکل گیری یک تصویر مثبت از آن مجموعه را ارائه می دهد. این موضوع می تواند شامل تمرکز دقیق بر روی یک پیام درست و سپس تصمیم گیری در مورد چارچوب گسترده ای از کمپین برای انتشار آن پیام باشد.
مهرجو در خصوص رویدادهای تبلیغاتی گفت: متخصصان روابط عمومی اغلب حوادث را سازماندهی می کنند تا مشخصات سازمان را ارتقاء دهند یا نام و نام تجاری خود را به یک رویداد خیرخواهانه ارائه دهند که فلسفه شرکت را نشان می دهد.
این کارشناس ارتباطات روابط رسانه ای را اینچنین تعریف می کند :صحبت کردن با رسانه ها عملکرد اصلی بخشهای روابط عمومی است. سوالات متخصصین روابط عمومی از خبرنگاران، مصاحبه ها با افراد کلیدی در سازمان را ترتیب می دهند و رسانه ها را از رویدادها یا دستاوردهای شرکت مطلع می کنند.
وی از تامین خوراک برای شبکه های اجتماعی در ادامه گفت: یکی از ویژگی های جدید روابط عمومی، استفاده حداکثری از استفاده مثبت از رسانه های اجتماعی برای ایجاد تصویر آن است. مدیریت خوراک توییتر، صفحه فیس بوک و کانال یوتیوب، همه راه های حیاتی برای ارتباط با مشتریان و ذینفعان جدید است. گاهی اوقات یک شرکت یا سازمان یک رویداد فاجعه بار است که تصویر عمومی آن را خراب می کند. این ممکن است یک شرکت نفتی باشد که باید با نشت بالا و یا یک شرکت مواد غذایی که یک رویداد آلودگی داشته باشد برخورد کند. متخصصان روابط عمومی تصمیم می گیرند که چگونه سازمان آسیب به تصویر آن را تعمیر می کند، ارتباط برقرار کند، چگونه با مشکل برخورد می کند و کنترل پیام خود را به دست آورد
نوآوران آنلاین- وی
ضمن بیان اینکه مهم ترین عامل رشد شایعه پایین بودن سواد رسانه ای مردم
است، تصریح کرد: مردم زمانیکه مطلبی را می شنوند باید سریع به دنبال منبع
آن باشند که خبر را چه کسی گفته و در کجا آمده و چه کسی تایید کرده است با
همین سوالات بیش از 50 درصد شایعات در همان بدو تولد از بین می رود.
مهرجو ادامه داد: متاسفانه نه تنها پرس و جویی در خصوص منبع خبر نمی شود
بلکه بعضی از افراد به دلیل ضعف شخصیتی که دارند نیاز به بزرگنمایی در
جامعه و نیاز به حضور بیشتر در جامعه دارند شایعه را با شاخ و برگ بیشتر
انتشار می دهند در واقع یک چیزی را می سازند که با شایعه اولیه هم بسیار
متفاوت است.
روح الله مهرجو با بیان این موضوع که شایعه مانند ویروسی است که اگر وارد
بدن سالم و قوی شود نمی تواند زیاد پیش روی کند اما اگر این ویروس وارد بدن
بیمار و آماده پذیرش بیماری شود بلافاصله منتشر می شود، می گوید: بنابراین
افکار عمومی اگر سالم باشد برای برخورد با شایعات آماده است و هیچ گاه ما
شاهد رشد بی رویه شایعات نخواهیم بود.
امروزه اوج شایعه در شبکه های اجتماعی است
روح الله مهرجوکارشناس ارتباطات بیان می کند: به بحث شایعه می توان از چند
محور می توان نگاه کرد یکی مباحث فقه رسانه ای است که جعل دروغ حرام است
چه در رسانه چه دهان به دهان باشد.
وی می گوید: مشکلی که در جامعه ما وجود دارد زود باوری مردم است تلقین
پذیری، خرافه گرایی، نداشتن سواد رسانه ای، نداشتن تفکر انتقادی و اینکه
مردم می خواهند همرنگ جماعت باشند اینها همه دست به دست هم می دهد تا شایعه
شکل بگیرد و منتشر شود.
این کارشناس ارتباطات عنوان کرد: اوج شایعه را می توان در شبکه های
اجتماعی دید زیرا مردم رغبت ندارند متنی را که در یک شبکه اجتماعی به
دستشان رسیده در مورد آن تحقیق کنند و به راحتی متنی را که شاید اصلا صحت و
منبعی ندارد برای چندین نفر دیگر ارسال می کند.
جلوانی با اشاره به اینکه کار کپی و پیست در شبکه های اجتماعی بسیار رایج
شده است، می گوید: خیلی از پیام هایی که در شبکه های اجتماعی با تیتر
جنجالی و با نام یک خبرگزاری و همراه با لینک ارسال و دست به دست می شود در
صورتی که بر روی لینک کلیک کنند متوجه می شوید که اصلا چنین صفحه ای وجود
ندارد اما هیچکس قبلاز ارسال برای دیگری بر روی لینک کلیک نمی کند که آیا
این خبر صحت دارد یا خیر.
ضعف سواد رسانه ای مهم ترین عامل رشد شایعه است
وی ضمن بیان اینکه مهم ترین عامل رشد شایعه پایین بودن سواد رسانه ای مردم
است، تصریح کرد: مردم زمانیکه مطلبی را می شنوند باید سریع به دنبال منبع
آن باشند که خبر را چه کسی گفته و در کجا آمده و چه کسی تایید کرده است با
همین سوالات بیش از 50 درصد شایعات در همان بدو تولد از بین می رود.
http://www.noavaranonline.ir/fa/news/124631/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF/?iframe=1
اولین نشست رسمی مذاکرات حج سال ۱۳۹۷ بین هیئت حج جمهوری اسلامی ایران و مسئولین حج سعودی در مقر وزارت حج عربستان در جده برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، نشست رسمی مذاکرات حج سال ۱۳۹۷ بین هیئت حج جمهوری اسلامی ایران به ریاست حمید محمدی و مسئولین حج عربستان با ریاست محمد طاهر بنتن وزیر حج و عمره عربستان در مقر وزارت حج عربستان در جده برگزار شد.
در این مذاکرات که برای تدوین برنامه های حج سال آتی برگزار می شود، هیئت حج جمهوری اسلامی ایران بر لزوم فراهم شدن بستر ارایه خدمات مطلوب در کنار تامین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج ایران تاکید کرد.
جزئیات اجرایی برنامه ها در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
مدیریت بحران به عنوان هدفمند کردن جریان پیشرفت امور با قابلیت کنترل و انتظار برگشت امور به شرایط قبل از بحران است. پیش بینی و پیشگیری، برنامه ریزی و آموزش، هدایت و کنترل از مهمترین عوامل تصمیم گیری های غلط و گسترش دامنه بحران محسوب می شوند. در این میان روابط عمومی ها می توانند با تحولات محیطی و کار علمی و نگرش دقیق به تغییر زمینه های بروز بحران و عوامل شکل گیری آن را شناسایی و با هشدارهای لازم در پیشگیری از بروز آن همکاری کنند.
بعد از پیش آمدن بحران، روابط عمومی ها می توانند نقش موثری بازسازی محیط داشته باشند و با ارتباطی صحیح و منطقی نقش مثبتی در عادی سازی شرایط محیطی داشته باشند. روابط عمومی ها باید نقش اطلاع یابی در شرایط بحرانی داشته باشند تا بتوانند تا با تجزیه و تحلیل اطلاعات و عملیاتی کردن آن و شرکت در جلسات راهبردی و سازمانی، تصمیم سازی کنند و با اقداماتی مناسب به وضع مطلوب دست یابند.
اهمیت نقش روابط عمومی در مدیریت بحران سبب شد تا در اینباره به گفت وگو با «روح الله مهرجو» کارشناس ارتباطات و پژوهشگر بپردازیم و دیدگاه ها و نظرات وی را از نظر بگذرانیم.
مهرجو با اشاره به نقش اثر گذار روابط عمومی در مدیریت بحران گفت: روابط عمومی ها می توانند با اطلاع رسانی دقیق و جامع می توانند از دامنه گیر شدن بحران جلوگیری کنند و به نوعی مدیریت بحران داشته باشند. آگاه سازی و برنامه ریزی های از جمله مواردی است که باید از طرف روابط عمومی ها صورت پذیرد. گردآوری اطلاعات و مطالب مورد نیاز در خصوص نوع بحران، اطلاع رسانی دقیق و حضور به موقع در مواقع بحرانی از جمله مواردی است که باید روابط عمومی نهادها و سازمان های اجرایی به آن اهمیت داده و نقشه راه اطلاع رسانی خود قرار دهند.
این کارشناس ارتباطات در ادامه افزود: روابط عمومی ها باید به صورت مستمر در جریان جزییات رویدادهای مرتبط با بحران قرار گیرند و به جمع آوری اطلاعات واقعی پیرامون بحران بپردازند. روابط عمومی به عنوان رسانه یک سازمان شناخته می شود پس بنابراین باید با اطلاع رسانی دقیق و داشتن نیروی انسانی کارآمد این مهم را در نظر بگیرد که از اصول مدیریت اطلاع رسانی بحران به اندازه کافی بهره مند شود.
وی افزایش میزان اعتماد نیروی انسانی به مدیران سازمان ها در مواقع بحرانی را از وظایف روابط عمومی مربوطه دانست و اشاره کرد: چگونگی و میزان ارتباط روابط عمومی و مدیریت بحران، همکاری و مشارکت نیروی انسانی با بحران و اعتماد لازم به مدیران سازمان مربوطه از جمله وظایف روابط عمومی ها شناخته می شود، زیرا مشارکت روابط عمومی در برنامه ریزی های مقابله با بحران اهمیت فراوانی دارد. در واقع تاکید بر نقش روابط عمومی به عنوان میانجی میان مخاطبان و مسوولان سازمان ها بسیار حائز اهمیت است. انعکاس پیام ها و مطالبی که اعتماد نیروی انسانی و مردم را جلب کند نیز از دیگر کارکردهای مهم روابط عمومی در مواقع بحرانی به شمار می رود.
او با بیان اینکه پژوهش، افکار سنجی و تبلیغات از جمله وظایف مختلف روابط عمومی است، افزود: پژوهش، افکارسنجی، تبلیغات و اطلاع رسانی از آن جمله وظایف روابط عمومی ها هستند. عملکرد روابط عمومی ها آثار و پیامدهای سریع و بارزی در جامعه دارد تا جایی که موفقیت و یا عدم موفقیت سازمان براساس رویکردها و اقدامات روابط عمومی آن سازمان، مورد ارزیابی و نقدهای کارشناسانه قرار می گیرد.
مهرجو در پایان عملکرد روابط عمومی ها برای خبررسانی در مواقع بحرانی بسیار با اهمیت دانست و توضیح داد: با گسترش سازمان های خبری، اهمیت یافتن افکار عمومی و ضرورت آگاهی مردم از فعالیت سازمان ها نسبت به گذشته حائز اهمیت است. روابط عمومی ها، بر پایه اهداف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی سازمان های مربوطه چگونگی تولید و توزیع اخبار را برنامه ریزی می کنند و بر همین اساس بر اثرگذاری مورد نظر بر مخاطبان تاکید دارند و همین عاملی به شمار می رود تا به منظور مهار بحران در فرایند عملکرد آنها جلوه گر شود.
http://kotahonline.ir/?p=29176