روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

السلام علیکِ یا عزیزه الزهراء
روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این سایت کاملا شخصی می باشد
کلمات کلیدی

مهرجو

روح اله مهرجو

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات

روح الله

مهرجو حج 1396

روح الله مهرجو

چرا عربستان در تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در مسئله حج است

زندگی آفلاین

ازدواج آنلاین

مکانهای زیارتی

آسیب های معنوی آخر الزمان

داستان اعمال ام داوود

اعتکاف

کاروان هوایی

تقویم تبلیغی ماه شوال

بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله فزت و رب الکعبة.

بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟

حمایت از کالای ایرانی در جهت تقویت اقتصاد ملی

اعمال ماه جمادی الثانی

روزنامه نو آوران 7 اسفند 1396 صفحه اقتصادی

حمایت مصرف کنندگان محور اقتصاد مقاوتی

سقوط ناگهانی آسمان در قلب «دِنا»

استفاده بیش از حد از رسانه ها باعث غم و اندوه بیشتر می شود

رسانه‌های مجازی عضو جدایی‌ناپذیر و کلیدی برای جامعه

آموزش و پرورش الگوی درسی درباره فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی طراحی کند

یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد پویا آموزش درست

نقش فضای مجازی در مدیریت بحران زلزله بسیار موثر است

ستون هر سازمان و موسسه روابط عمومی است

روزنامه صبح نو مورخ 27دی 1396

رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی

آخرین نظرات

۲۷ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

مهم ترین بخش هر سازمان روابط عمومی است

هدف روابط عمومی هر سازمان ایجاد ارتباط میان سازمان و افراد درگیر با آن سازمان است. این افراد شامل مخاطبان، کارکنان و هر فرد درگیر با سازمان است. هر سازمان یک مسئولیت اجتماعی بر عهده دارد که اعمال این مسئولیت بر عهده بخش روابط عمومی آن است.

نوآوران آنلاین- روح الله مهرجو کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی در خصوص داشتن یک برنامه استراتژی در یک سازمان به خبرنگار ما گفت:برای داشتن یک برنامه مناسب و عملیاتی برای روابط عمومی سازمان لازم است این برنامه را براساس استراتژی کلان سازمان پیش ببریم. ابتدا باید بدانیم اهداف بلند مدت سازمانی ما چیست و سازمان برای خود چه ماموریتی تعریف کرده است. زمانی که نسبت به خواسته ها و نیاز های سازمان آگاهی داشته باشیم، آن زمان می توانیم برنامه منسجمی در جهت پیشبرد آن خواسته ها و نیازها تهیه کنیم.

مهرجو افزود :وظایف روابط عمومی ها هرچند در یک فهرست قابل تبیین است، اما چگونگی پرداختن به هریک از این گزینه ها روشی خاص و ویژه می طلبد؛ روشی که باید همراستا با اهداف سازمانی تدوین شود.

وی حضور نمایشگاهی را یک ویترین برای عرض اندام سازمان ها دانست و ادامه داد: در نمایشگاه است که سازمان به مخاطبان خود و رقیبان رخ می نماید. در نمایشگاه می توانیم جایگاه خودمان را در مقابل رقبای مان بسنجیم. در ایران که برتری رقیب راه رشد محسوب نمی شود و مقوله رقابت همچنان مسئله ای سنتی است، باید بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا در نگاه مخاطب خود و مخاطب رقیب برجسته تر به نظر بیاییم.این مسئله به فراخور نمایشگاه، رقبای حاضر و مخاطبان شرایط خاص خود را می طلبد. الزاما غرفه ای که میلیون ها هزینه آن شده است ما را نسبت به رقبا برجسته نمی کند، بلکه نوع رابطه ای که با مخاطبان خود برقرار می کنیم، نوع ارائه محصول و سازمان مان و مسائلی از این دست برتری ما را تضمین می کند.نمایشگاه هایی که خارج از کشور برگزار می شوند به دلیل تفاوت فرهنگی ای که در ساختار سازمان های خارجی وجود دارد از رویه متفاوتی تبعیت می کنند. روابط عمومی سازمان باید پیش از حضور در آن نمایشگاه نسبت به آن ارزیابی مشخصی داشته باشد تا بتواند بهترین ارائه را از سازمان داشته باشد.

این کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی گفت:ارتباطات مطبوعاتی سازمان اهمیت ویژه ای دارد. الزاما ارتباط سازمان با رسانه ها به معنای آن نیست که ما بخواهیم رسانه ها نقش بولتن را برای ما بازی کنند یا اخبار ما را به شکل رپورتاژ آگهی منتشر کنند. ما باید برای سازمان خود ارزش خبری ایجاد کنیم. اکنون مسئولیت های اجتماعی در دنیا از مسائل بسیار قابل اعتناست و بسیاری از برندها در تلاشند که در جهت مسئولیت های مدنی گام بردارند و نشان دهند که نسبت به اجتماع خود بی تفاوت نیستند. این مسئله اهمیتش تا جایی است که برندهایی که حتی خود به نوعی در تضاد با آن مسئولیت های اجتماعی قرار دارند، برنامه هایی در آن سمت و سو تولید می کنند تا نشان دهند نسبت به مسئولیت های اجتماعی بی تفاوت نیستند.مقولاتی مانند بهینه کردن انرژی، توجه به محیط زیست و هزاران فاکتور دیگر در این مسئولیت اجتماعی می گنجد. توجه به هر مسئولیت اجتماعی برای سازمان ما ارزش خبری ایجاد می کند و سبب می شود رسانه ها به برنامه های ما بپردازند. این مثالی ساده از ایجاد ارزش های خبری است که می توان نسبت به شرایط آن را بسط داد. دیگر ارتباطات رسانه ای نیز باید متناسب با نیاز سازمان و اثرگذاری آن پیش برده شود.

مهرجوافزود: یکی از وظایف قابل اعتنای روابط عمومی ها، تهیه نشریات داخلی است. هرچند این نشریات اغلب به شکل بولتن تنها اخبار سازمان را پوشش می دهند، اما نباید فراموش کرد که به وسیله این نشریات می توان در نیروی کار داخلی سازمان همدلی و همراهی ایجاد کرد؛ مسئله ای که هرچند جزو وظایف بخش منابع انسانی سازمان به حساب می آید اما می تواند در قالب اهرم اجرایی در دست بخش روابط عمومی عمل کند. نشریه سازمان باید فراتر از یک بولتن خبری باشد و با تعبیه بخش هایی مرتبط با پرسنل آنها را مورد تفقد و تشویق قرار دهد. نشریات داخلی باید منویات سازمان  را از پایه تا رأس ارائه کنند.همه سازمان ها بانک های اطلاعاتی مشخصی دارند که اطلاعات کلاسه شده ای در آنها وجود دارد. آرشیو های تخصصی مشخصی که افراد با رجوع به آنها می توانند نیازهای اطلاعاتی خود را بر طرف کنند اما این آرشیو ها اغلب بدون استفاده و ناکارا هستند. آنها اغلب شامل گزارش های روزانه افراد و مدیران می شوند که شاید پس از مدت ها کسی به اهمیت آنها توجهی نداشته باشد. ابتدا بهتر است یک آرشیو الکترونیک تهیه کنیم.

این بخش نیز شاید بیشتر به وظایف بخش دانشی سازمان مرتبط شود. البته اگر سازمان شما بخش دانشی برای خود تعریف کرده باشد، اگر نه حتماً لازم است روابط عمومی بخشی از این وظیفه را بر عهده بگیرد و اپلیکیشنی ویژه سازمان تهیه کند تا افراد در حوزه های مختلف بتوانند تجربیات و اندیشه های مرتبط با کار خود را در آن برنامه بگنجانند. اگر نوآوری از اهداف مهم سازمان شماست از این مسئله غفلت نکنید.

در سیستم های مدیریتی که سلسله مراتب در آنها همچنان پرشیب است، تریبون های آزاد می تواند راه میانبری برای شکستن این ساختار باشد. به هر حال هرچه سازمان تخت تر، رشد و توسعه آن ممکن تر است. به هر حال چه ساختاری پرشیب با سلسله مراتب در سازمان دارید و چه ساختاری تخت، تریبون آزاد کارکنان اهمیت ویژه ای دارد. در این تریبون هیأت مدیره تنها دو گوش شنوا لازم دارد و یک دفتر برای یادداشت برداری. کارکنان شما در همه سطوح باید امکان بیان رویا ها و خواسته های شان را داشته باشند. این تریبون جایی است تا افراد در هر جایگاهی بتوانند بگویند اگر تغییری در سازمان بدهید می توانید موفق تر عمل کنید.

 http://www.noavaranonline.ir/fa/news/122162/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۶ ، ۲۱:۵۵
مجتبی مهرجو

نوشتن مطلب برای اطلاعیه های خبری، برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی نیز بر عهده بخش روابط عمومی است

 

روح الله مهرجو کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به اینکه  مدیر روابط عمومی تصویر عمومی مطلوبی برای سازمان و کارفرمایان یا مشتریان شرکت یا ایجاد می کند، تأکید کرد.

وی افزود: به عبارت دیگر ﮐﺎرﺷﻨﺎس رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻓﺮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﻣﻘﺎم ﻣﺎﻓﻮق و مدیریت ارشد سازمان / شرکت ﺑﺎ ﺑﻬﺮه  ﮔﯿﺮی از روش ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ وﻇﯿﻔﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﻗﺒﯿﻞ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎ و ﻣﯿﺰﮔﺮد ﻫﺎی ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ، ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻧﺸﺮﯾﺎت و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻫﺪاف و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی سازمان خود را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد.

نوشتن مطلب برای اطلاعیه های خبری، برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی نیز بر عهده بخش روابط عمومی است.

مهرجو تاکید کرد:کارشناس روابط عمومی ( مدیر روابط عمومی ) معمولا در بخش اداری شرکت ها و سازمان های بزرگ کار می کند و اغلب به ارائه سخنرانی، شرکت در جلسات و فعالیت های اجتماعی و سفرهای کاری می پردازد. آنان گاهی شرایط کاری نسبتا پراسترسی دارند و برخی اوقات چندین اتفاق را همزمان مدیریت و سازماندهی می کنند. آنها اغلب به صورت تمام وقت و با ساعات کاری طولانی کار می کنند. البته همچون سایر دیگر مشاغل، حجم کار در دستگاه ها و سازمان های دولتی به نسبت مشاغل مشابه در بخش خصوصی به مراتب کمتر و استرس شغلی کارکنان دولت نیز پایین تر می باشد.

مهرجو افزود: در سال های اخیر نیز موجی در دنیا ایجاد شده است که فعالیت های روابط عمومی را مهمتر و مؤثرتر از فعالیت های تبلیغاتی می داند و  پیش بینی می کند روش های تبلیغاتی فعلی تا چند سال دیگر منسوخ شده و جای خود را به روابط عمومی و عمدتا از طریق شبکه های اجتماعی مجازی می دهد.

وی افزود : مسئولیت ها و وظایف کارشناس یا مدیر روابط عمومی

  • نوشتن مطلب و فراهم کردن اطلاعات برای رسانه ها
  • شناسایی گروه های اصلی مشتریان و مخاطبان و یافتن بهترین راه دسترسی به آنها
  • پاسخ به نیازهای اطلاعاتی رسانه ها یا انتخاب یک سخنگوی مناسب یا منبع اطلاعاتی قابل اطمینان جهت معرفی به نمایندگان رسانه برای اطلاع رسانی
  • کمک به مشتریان برای داشتن ارتباط موثر با عموم ( خارج سازمان)
  • توسعه و حفظ تصویر مناسبی از شرکت بین عموم و شناساندن نشان ها و لوگو های مورد استفاده به عموم افراد جامعه و شرکت ها و سازمان های مخاطب
  • آماده کردن متن سخنرانی ها و سازماندهی مصاحبه گرها (خبرنگارها) برای مدیران ارشد سازمان
  • ارزیابی برنامه های تبلیغاتی و تعیین میزان انطباق آنها با اهداف و خط مشی بخش روابط عمومی
  • توسعه و اجرای سیاستهای جمع آوری کمک های مالی از طریق شناسایی و برقراری ارتباط با خیرین و داوطلبان کمک مالی

دانش و مهارت مورد نیاز برای شغل کارشناس روابط عمومی

  • مهارت های نوشتاری عالی به منظور بیان کامل و صحیح دیدگاه ها و نظرات و انتقال اهداف و برنامه های شرکت به رسانه ها و مطبوعات
  • اعتماد به نفس و توان ارائه عالی مطالب به منظور تأثیر مناسب در هنگام سخنرانی در همایش ها و میزگردهای رسانه ای
  • مهارت های ارتباطی عالی
  • خلاقیت و ابتکار به منظور یافتن بهترین راهکار معرفی شرکت و محصولات به جامعه و بازار هدف و توان پاسخ گویی به نمایندگان رسانه در زمان مورد نظر
  • مهارت های سازماندهی و برنامه ریزی و مدیریت زمان
  • توانایی کار تیمی و کار با انواع مشتریان
  • انعطاف پذیری و توان انجام چندکار – مدیران روابط عمومی عمدتا چندین برنامه را به صورت موازی در حال اجرا دارند و باید توانایی مدیریت همزان آنها را داشته باشند
  • توانایی تحمل فشار کاری زیاد در زمان های شلوغ کاری
  • منعطف بودن در برخورد با انتقادها – زیرا رسانه ها به دقت حرفها و رفتار مدیران ارشد و مدیران روابط عمومی شرکت ها و سازمان ها را زیر نظر دارند و نیاز است در پاسخ به انتقادها و گلایه ها مدیر روابط عمومی با سیاست و کیاست عمل کند
  • دقت و توجه به جزئیات – به منظور امکان ارتباط مناسب و مؤثر با رسانه ها و مشتریان
  • علاقه مندی به رسانه

تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل کارشناس روابط عمومی

فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی و رشته های وابسته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری معمولا برای تصدی این مشاغل انتخاب می شوند .اما در بسیاری از شرکت ها مخصوصا در حوزه دولت؛ انتخاب کارشناس روابط عمومی از بین افراد با سایر مدارک تحصیلی نیز صورت می گیرد.

بازار کار کارشناس روابط عمومی

کارشناسان و مدیران روابط عمومی می توانند در سازمانها و ادارات مختلف که از نظر اندازه و اعتبار در حد متوسط به بالا می باشند مشغول به کار شوند. در شرکت های کوچکتر نقش مدیر روابط عمومی را معمولا مدیرعامل ایفا می کند و اساسا در خیلی از شرکت ها نیازی به وجود چنین شغل و تخصصی نمی باشد.

وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – میزان استخدام کارشناسان و مدیران روابط عمومی بین سالهای۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – میزان استخدام این شغل در ۵ سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی داشته و در آینده نیز رشد زیادی برای آن پیش بینی شده است.

درآمد و حقوق و مزایا برای مدیران روابط عمومی

در ایران با توجه به حضور بیشتر شاغلین روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های دولتی، لذا حقوق و دستمزد دریافتی آنها از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت می کند. مدیران روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های خصوصی هم درآمدهای متفاوتی دارند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مدیر روابط عمومی در سمت های مختلف شغلی استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای مدیر روابط عمومی در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس روابط عمومی، مدیر ارتباطات، مدیر روابط عمومی، کارشناس اطلاع رسانی، کارشناس ارشد ارتباطات و … می باشند که یک مدیر روابط عمومی می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای مدیر روابط عمومی در هر سمت حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مدیر روابط عمومی که در سمت مدیر روابط عمومی کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۸۶۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۱۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه کارشناسان روابط عمومی در سال ۲۰۱۰، ۵۷,۵۵۰ دلار (متوسط همه مشاغل ۳۳,۸۴۰ دلار) و در سال ۲۰۱۲، ۵۴,۲۰۰ دلار بوده است. مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه مدیران روابط عمومی در آمریکا ۹۳.۲۵۰ دلار می باشد.

استرالیا – متوسط درآمد سالیانه  ۶۱.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه در این شغل برای افراد تازه کار بین ۲۴.۵۰۰ تا ۳۰.۵۰۰ دلار ،  افراد با تجربه بین ۳۰.۵۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار و برای مدیران بین ۱۲۲.۰۰۰ تا ۱۵۲.۵۰۰ دلار می باشد.

شخصیت های مناسب این شغل کارشناس روابط عمومی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۶ ، ۲۱:۲۴
مجتبی مهرجو

فعالیت های پژوهشی و فناوری کلید توسعه کشور

تحقیق و پژوهش از مهمترین ارکان و به عنوان شاخصه های توسعه و تعالی یک کشور شناخته می شوند. دانسته ‌های جهان پیرامون با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود و یا بنا به پژوهش‌هایی که انجام می شود به دست می آید.

نوآوران آنلاین- پژوهش در هر موضوعی تلاشی منسجم و نظامند در راستای توسعه دانش موجود درباره موضوع‌هایی است که با آنها سروکار داریم و پژوهشگرفردی است که با نگاهی نقادانه و موشکافانه به جهان پیرامون خود می‌نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارایه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی را در اختیار متولیان امور می ‌گذارد.

پژوهش در دنیای کنونی می تواند عاملی زیربنایی در افزایش قدرت ملی هر کشور در چرخه جهانی شدن باشد.  بدون انجام پژوهش ایستایی و سکون بر دانش بشری چیره خواهد شد. بنابراین پژوهش یکی از نیروهای اصلی شکل دهنده به جهان است که سبب درک بهتر از دنیای اطراف می شود. پژوهش می تواند پیامدهای اقتصادی مهمی نیز داشته باشد و به بهبود شاخص های تولیدی کشور کمک شایانی کند. توسعه پایدار و پیشرفت هر جامعه ای مرهون پرورش، حفظ و نگهداری سرمایه‌های علمی، پژوهشی و فناورانه آن کشور است. پژوهشگران و فناوران می توانند موجب تعالی، توسعه علمی و فناوری و در نهایت جهان پایدار را فراهم ‌سازند. بنابراین شناسایی، برقراری ارتباط و حمایت از این قشر توانمند از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان به دور از دیدگاه های جناحی باید صبر داشت و برای به ثمر نشاندن یک ایده علمی باید سال ها تلاش و ریسک کرد زیرا این امر بخش جدایی ناپذیر برای رسیدن به رشد اقتصادی محسوب می شود، باوری که در بسیاری از اقتصادهای موفق دنیا نهادینه شده است.

روح الله مهرجو پژوهشگر، محقق و نویسنده؛ فعالیت های پژوهشی و فناوری را کلید توسعه کشور دانست که تحقیقات در آن واژه ای شناخته شده برای تمامی صاحبان فکر و اندیشه است که راه های لازم برای ارایه تحلیل از وضعیت موجود را فراهم می سازد. در این میان دیدگاه های وی را درباره اهمیت پژوهش در عرصه های مختلف را از نظر می گذرانیم.

مهرجو درباره مطالعه منابع اطلاعاتی در خصوص در یک پژوهش گفت: تحقیق و پژوهش از مهمترین ارکان و به عنوان شاخصه های توسعه و تعالی یک کشور شناخته می شوند. دانسته ‌های جهان پیرامون با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود و یا بنا به پژوهش‌هایی که انجام می شود به دست می آید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۶:۲۴
مجتبی مهرجو

تهران- ایرنا- پژوهش زیربنای پیشرفت و توسعه پایدار به شمار می رود که نقشی اثرگذار بر تحول و شکوفایی یک جامعه دارد. در این میان پژوهشگران می توانند با نگاه موشکافانه خویش به بهبود شاخصه های تولید و اقتصاد کشور کمک کنند و بسترساز رشد علمی و فناوری شوند.

مهرجو
پژوهش از مهمترین ارکان و به عنوان شاخصه های توسعه و تعالی کشور شناخته می شود. دانسته ‌های جهان پیرامون با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود و بنا بر پژوهش ‌های انجام شده به دست می آید. این مقوله در هر حوزه ای تلاشی منسجم و نظام مند در راستای توسعه دانش درباره موضوع‌ هایی است که انسان با آنها سر وکار دارد و پژوهشگر فردی به شمار می رود که با نگاهی نقادانه و موشکافانه به دنیای اطراف خود می‌نگرد و برای برطرف کردن مشکل های جامعه و ارایه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی را در اختیار دیگران قرار می دهد.

اینک پژوهش عامل زیربنایی در افزایش قدرت ملی هر کشور در چرخه جهانی شدن به شمار می رود. بدون انجام دادن پژوهش، ایستایی و سکون بر دانش بشری چیره خواهد شد. بنابراین پژوهش سبب درک بهتر از دنیای اطراف خواهد شد. پژوهش می تواند نتیجه های اقتصادی مهمی نیز داشته باشد و به بهبود شاخص های تولیدی کشور کمک شایانی کند. توسعه پایدار و پیشرفت هر جامعه ای مرهون پرورش، حفظ و نگهداری سرمایه ‌های علمی، پژوهشی و فناورانه آن کشور است. پژوهشگران و فناوران می توانند زمینه های توسعه علمی و فناوری و در نهایت ایجاد جهان پایدار را فراهم ‌سازند. بنابراین شناسایی، برقراری ارتباط و حمایت از این مقوله از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان به دور از دیدگاه های جناحی باید صبر داشت و برای به ثمر نشاندن یک اندیشه علمی بایستی سال ها تلاش و ریسک کرد زیرا این امر بخش جدایی ناپذیر برای رسیدن به رشد اقتصادی محسوب می شود، باوری که در بسیاری از اقتصادهای موفق دنیا نهادینه شده است.

جایگاه پر اهمیت پژوهش و پژوهشگر در ایران سبب شد تا چهارمین هفته آذر را «هفته پژوهش» و 25 آذر را به عنوان «روز پژوهش» نامگذاری کنند. هفته پژوهش امسال با شعار «پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» آغاز شده و تا 27 آذر ادامه دارد.

«روح الله مهرجو» پژوهشگر حوزه علوم انسانی، محقق و نویسنده؛ فعالیت های پژوهشی و فناوری را کلید توسعه کشور دانست که تحقیقات در آن واژه ای شناخته شده برای تمامی صاحبان اندیشه است که راه های لازم برای ارایه تحلیل از وضعیت موجود را فراهم می سازد. در این میان دیدگاه های وی را درباره اهمیت پژوهش در عرصه های مختلف از نظر می گذرانیم.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۰۸:۵۱
مجتبی مهرجو

انعکاس عملکرد کاری هر اداره و ارائه گزارش، وظیفه روابط عمومی است

روح الله مهرجوکارشناس علوم ارتباطات اجتماعی: روابط عمومی‌ها موظف به اعلام و بیان عملکرد اداره مربوطه هستند که پیشنهاد می‌شود با برگزاری همایش‌ها و تهیه کلیپ‌هایی از عملکرد خود، مردم را از اقدامات انجام شده مطلع کنند.

نوآوران آنلاین- روح الله مهرجو کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی ظهر سه شنبه مصاحبه اختصاصی با سایت نو آوران اشاره به اینکه مدیر هر اداره از طرف رئیس دفتر، مسئول حراست و روابط عمومی لطمه می‌خورد یا موفق می‌شود، تأکید کرد: نقش مسئول روابط عمومی‌ ادارات از نقش دو مسئول دیگر مهم‌تر و قوی‌تر است.
وی تاکید کرد:انعکاس عملکرد کاری هر اداره و ارائه گزارش، وظیفه روابط عمومی است.
مهرجو افزود: روابط عمومی‌ها موظف به اعلام و بیان عملکرد اداره مربوطه هستند که پیشنهاد می‌شود با برگزاری همایش‌ها و تهیه کلیپ‌هایی از عملکرد خود، مردم را از اقدامات انجام شده مطلع کنند..
مهرجوافزود :روابط عمومی مفهومی است که به بیان ساده، دیدگاههای افراد و برداشت های آنها را از موضوعی خاص تغییر می دهد که این تغییر دیدگاه در اکثر اوقات به تغییر رفتار منجر می شود . پایه علمی روابط عمومی به سرعت از روزنامه نگاری به گروههای ارتباطات منتقل شد . دو علت برای این تغییر وجود دارد :
اول اینکه ماهیت کار روابط عمومی از یک جهت یابی ساده تحول پیدا کرد و به سوی مجموعه ای از کارهای علمی و پیچیده رانده شد . تحولی که در آن بر وظیفه ارتباطات در مقام عامل تسهیل کننده مناسبات میان کنشی سازمانها و گروهها تأکید می شود.دوم اینکه گسترش برنامه های روابط عمومی در گروههای دانشگاهی ارتباطات نشان دهنده در خور بودن آنها به عنوان جایگاه توسعه نظریه و پژوهش روابط عمومی است .پیچیدگی های فزاینده وظایف روابط عمومی منجر به نقش پیچیده تر و تخصصی تری برای روابط عمومی شده است . احتمالاً به دلیل این تغییر نقش در روابط عمومی و تغییرات دیگر در اقتصاد است که بسیاری از کارکنان تمام وقت روابط عمومی ها ، سازمان های بزرگ را به قصد پیوستن به کارگزاری های روابط عمومی ترک کرده اند.امروز در همه سازمان ها روابط عمومی حضور دارد ، اما این حضور از نظر ماهیت ، عملکرد ، اعمال مدیریت و ارتباطات از یک سازمان تا سازمانی دیگر بسیار متفاوت است .در یک سازمان ، روابط عمومی حیاط خلوت افرد کم کار و خدماتی است و در سازمان دیگر مغز متفکر و برنامه ریز سازمان به شمار می رود.از این رو سازمان ها باید با گماردن مدیران علمی ،ارزش گرا و فرآیند محور، کسانی در مصدر امور روابط عمومی ها قرار گیرند که از لحاظ فنی، تخصصی، تجربی و توانمندی های فردی با برنامه ریزی ارتباطی ویژه و پژوهش های افکار عمومی توانایی جلب مشارکت عمومی و اعتمادسازی در افکار عمومی را دارا باشند و فرآیند توسعه سازمانی و تحقق عملی کارکردهای روابط عمومی را به نحو مطلوبی فراهم کنند.روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است. روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.

اگر روابط عمومی ها بخواهند تأثیر گذار باشند، باید از همه نظر در «جایگاه» بایسته و شایسته خود قرار داشته باشند. اگر در رأس این حوزه مدیری لایق، متین و کارآمد وجود داشته باشد، می تواند با به کار گماری کارگزارانی با مهارت در این موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازمانی باشند. از جمله اموری که روابط عمومی ها را کارآمد می کند شامل موارد زیر است :
• توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی .
• ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان که این در صورتی محقق خواهد شد که مدیر روابط عمومی بهره ای از علوم مشاوره ای، روانشناسی،علوم تربیتی، جامعه شناسی،مردم شناسی و ... داشته باشد؛ که این موضوع خلأ بزرگی در بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.
• دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد.
• خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال (در حال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی کاملا از موضع انفعالی در مقابل مدیران برخوردار می باشند.)
• تغییر فرهنگ سازمانی غلط، و مبارزه با این تفکر که روابط عمومی یک سازمان خدماتی است.
• ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.
• کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان.
• تقویت ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی.
• معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی.
• سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی.)
• تدوین نظام ارتباطی منسجم ،شفاف و روشن.
• تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن.
• همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
• تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی.
• تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره...
• انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.
• توجه جدی به افکارسنجی و پژوهش های علمی و کار بست آنان
• برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
• تهیه مقاله های علمی در حوزه فعالیت های سازمان و نشر آن در رسانه های جمعی
• انعکاس تجربه های موفق کارکنان سازمان.
• چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فراورده های سازمانی.
• جذب نیروهای با انگیزه ،علاقه مند ، متخصص و ارتباط گر در روابط عمومی
• بسط و توسعه حرفه گرایی در سازمان
• ایجاد برنامه نظامند همدردی با خانواده های سازمان
• تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان.
روابط عمومی که تنظیم کننده مدیریت ارتباط بین سازمان و کارکنان خواهد بود و به نوعی وظیفه خطیر اطلاع رسانی و سخنگویی و اعلام مواضع آن سازمان را در سطح جامعه و افکار عمومی برعهده خواهد داشت. اگر به این اصول عمل کند می تواند کارآمد و موثر باشد.لذا باید گفت روابط عمومی ها تاکنون نتوانسته اند به طور کامل نگاه حرفه ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده آل آشنا نبوده اند.

http://noavaranonline.ir/fa/news/121009

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۶ ، ۱۲:۳۷
مجتبی مهرجو
دیپلماسی اینترنتی، عامل وفاق ملی در رقابت با نظام بین‌المللی






هر پدیده جدیدی الزامات خاص خود را در حوزه سیاست‌گذاری به بار خواهد آورد. این پدیده هر قدر فراگیرتر شود، الزامات بیشتر خواهد شد. ورود اینترنت به فضای جهانی و گسترش آن، تغییرات اساسی در زمینه سیاست‌گذاری در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره، ایجاد کرد و سیاست‌گذاری و سیاست‌ورزی در عصر ارتباطات اساسا متفاوت از دوره‌های پیشین شد. در این راستا و برای گفت‌وگو درباره وضعیتی که ما به‌ویژه در ایران در دوران گسترش اینترنت داریم سراغ آقای روح الله مهرجو دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات و نوسینده کتاب جهانی شدن و تحول فرهنگی ، رفته‌ایم. متن تفصیلی این مصاحبه را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

نوآوران آنلایننقش دیپلماسی اینترنتی را در حکمرانی خوب چگونه می‌توان تبیین کرد؟
با توجه به تعریف یونسکو از حکمرانی خوب، با مطالبه شهروندان باید شاهد مواردی چون شفاف‌سازی، ظرفیت‌سازی، پاسخگویی، اثربخشی وظایف مسئولان باشیم؛ این مهم پس از همگانی‌شدن اینترنت در بین شهروندان به‌صورت یک مطالبه عمومی در شبکه‌های اجتماعی و سپس به‌صورت کارزار‌هایی در گروه‌هایی درآمد که در فضای مجازی تشکیل می‌شد. با شروع دولت روحانی و شعارهای او درباره شفاف‌سازی و دسترسی آزاد اطلاعات، این مهم ابتدا در سطوح وزارتی و با راه‌اندازی سامانه‌های دسترسی آزاد به اطلاعات مشاهده شد. تجربه بنده در سال ۹۵ و مراجعه به سامانه شفاف‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان از یک هزینه برای صفحه‌ای خالی و بدون استفاده داشت. به‌صورت کلی می‌توان دو علت عمده را در دست‌نیافتن هرچه سریع‌تر به این مهم می‌توان در نظر گرفت.
۱٫ نبود فرهنگ‌سازی در میان شهروندان ازسوی مسئولان و ناآشنایی شهروندان به‌صورت کامل با این سامانه‌ها.
۲٫ کاهش فاصله دسترسی به مسئولان ازسوی شهروندان و دریافت پاسخ به‌صورت مستقیم و به تعبیری دیگر، حذف بوروکراسی و تشریفات پاسخگویی. این مهم پس از حضور مسئولان و چهره‌های سیاسی در شبکه‌های فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و تلگرام صورت گرفته است.
تاثیر این دیپلماسی از زمان مطرح‌شدن تاکنون بر سیستم‌ها و تحولات سیاسی (با تاکید بر ایران) چگونه بوده است؟
این تاثیر باید در سطوح مختلف بررسی شود:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۶ ، ۱۵:۴۹
مجتبی مهرجو
ثبت نام آزمون مدیریت کاروان عتبات ادامه دارد

زمان ثبت نام برای شرکت در آزمون مدیریت کاروان عتبات عالیات (معاون آموزشی عتبات) تمدید شد.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، حمیدرضا محمدی مدیرکل امور کارگزاران این سازمان در این باره گفت: با توجه به درخواست برخی مدیران دفاتر حج و زیارت استانها، زمان نام نویسی در این آزمون تا روز سی ام آذرماه تمدید شد.

محمدی افزود: سامانه جامع کارگزاران (kargozaran.haj.ir) به این منظور همچنان فعال خواهد بود و متقاضیان می توانند تا تاریخ یاد شده برای نام نویسی به این سامانه مراجعه کنند.

مدیرکل امور کارگزاران سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه تکمیل مراحل ثبت نام منوط به دریافت کد رهگیری است گفت: سایر برنامه های اعلام شده این آزمون همچنان برابر زمانبندی قبلی اجرا خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۶ ، ۱۲:۴۷
مجتبی مهرجو
بنگاه‌ های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان دارای شباهت های بسیاری هستند اما با این وجود نمی‌توان تعریف واحد و یکسانی از آنها به دست آورد زیرا هر کشوری با توجه به شرایط خاص خود تعریف متفاوتی از این کسب و کارها ارایه می کند.

رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در دهه های اخیر با تغییر در ساختار صنعتی کشورها از جایگاه خاصی برخوردار شده است. کارشناسان و سیاست گذاران اقتصادی معتقدند که در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته، بخش خصوصی به ویژه در صنایع کوچک و متوسط، عامل مهم توسعه اقتصادی محسوب می شوند. بررسی ها نشان می دهد که این صنایع با کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصت های شغلی جدید بر رشد اقتصادی اثر می گذارند.

حمایت از بنگاه های اقتصادی زودبازده کوچک و متوسط به منظور افزایش رشد، ایجاد درآمد، اشتغال و کاهش فقر در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان از مهمترین اولویت های اقتصادی- اجتماعی دولت ها به شمار می رود. به این مهم در ایران نیز در سال های گذشته توجه ویژه ای شده است و توسعه صنایع بزرگ در دولت یازدهم توانست رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد. در این میان شرایط در دولت دوازدهم با دوره پیش تفاوت دارد، به گونه ای که اولویت نخست در عرصه اقتصادی، اشتغال محسوب می شود که این موضوع در بنگاه های خرد و متوسط سریع تر شکل می گیرد و دولت دوازدهم با تدابیری هوشمندانه باید بکوشد تا در این زمینه از تشکل‌ها برای توسعه بنگاه ‌های زودبازده کوچک و متوسط و تدوین راهبرد بلند مدت در بخش صنعت بهره گیرد.

اهمیت صنایع کوچک و ضرورت توجه به آن سبب شد تا شورای فرهنگ عمومی، 21 مرداد را در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک» ثبت کند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور روز حمایت از صنایع کوچک و بررسی وضعیت این صنایع و رویکرد دولت دوازدهم در این زمینه و ارایه راهبردهای لازم برای توسعه آنها با «وحید شقاقی شهری» کارشناس مسایل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی به گفت وگو پرداخت.

شقاقی شهری با بیان اینکه توسعه بنگاه های کوچک و متوسط، فراهم شدن زیرساخت ها و شرایط لازم اقتصادی را نیاز دارد، گفت: توسعه صنایع خرد و متوسط نیازمند وجود شرایط اقتصادی است و نبود زیرساخت ها در کشور رشد و توسعه آنها را با مشکل روبرو می کند. دولت یازدهم در این زمینه تلاش کرد تا با بهره گیری از تجربه ها از این ابزار برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی استفاده کند. بیشتر کشورهای دنیا توانسته اند از طریق بنگاه های خرد و متوسط به حدود 60 درصد اشتغال دست یابند. دولت دوازدهم نیز باید با هدفمند کردن تولیدهای این بنگاه ها، ایجاد رقابت میان آنها و زنجیره ای کردن بنگاه های بزرگ و خرد به جایگاه مناسبی در سطح داخلی و بین المللی دست یابد.

بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان یکی از مسیرهای اصلی رشد و توسعه پایدار مبتنی بر دانش با علامت اختصاری(SME) در کشورها شناخته می شود. در واقع کسب و کارهای خرد و متوسط راهی برای برون رفت از رکود، حل بحران اشتغال و افزایش بهره وری است. دولت دوازدهم باید برای کسب و کارهای دانش بنیان با برنامه ریزی های مدون و در اختیار قراردادن تسهیلات لازم به تولید پایدار و ایجاد اشتغال کمک کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۶ ، ۱۲:۴۵
مجتبی مهرجو
مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه 21 مرداد 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**فضای مجازی بستری برای آگاه سازی جامعه
فضای مجازی به فرصتی مغتنم برای ارتباط و تعامل بیشتر میان شهروندان تبدیل شده است. بدون شک این فضا علاوه بر مزایای مختلف از جمله هزینه کم برای معرفی برنامه ها، کاهش اثرات تخریبی برای محیط زیست و سرعت بالا در برقراری ارتباط، معایبی از جمله کاهش حضور فیزیکی مردم در جامعه واقعی، کاهش شناخت عمقی از منبع پیام و همچنین دامن زدن به عدم رعایت قانون در جامعه دارد.

روزنامه«ابتکار» با درج گزارشی با عنوان «افسردگی و تمایل به خودکشی؛ ارمغان شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان» نوشت: امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی‌مان تبدیل شده‌اند. این موضوع در ذات خود هیچ اشکالی ندارد اما عوارض آن وقتی معلوم می‌شوند که فرد به شبکه‌های اجتماعی و امکانات موبایلش معتاد می‌شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۶ ، ۱۲:۴۳
مجتبی مهرجو


یکم شهریور سالروز ولادت دانشمند و پزشک نامدار ایرانی شیخ الرییس ابوعلی سینا است. وی کودکی خود را در بلخ سپری کرد، قرآن و علوم مقدماتی را نزد پدر خویش از وزیران مالیه دربار سلطان نوح بن منصور سامانی فراگرفت و از همان زمان علاقه خود را به پژوهش در طبیعت و تحقیق در خواص گیاهان دارویی نشان داد و در 18 سالگی، علوم زمانه را آموخت و سه سال بعد به نگارش کتاب های گوناگون همت گماشت.

نخستین اثر او، مجموعه 10 جلدی «حاصل و محصول» نام داشت و «البر و الائم» و «حکمت عروضی» نیز دیگر اثرهای این فیلسوف به شمار می رود. ابوعلی سینا با تلاش فراوان بر دانسته های خویش در زمینه فقه، ادبیات، موسیقی و نجوم افزود و سال ها بعد، یافته های تازه خود را در بیش از 450 اثر ثبت کرد که از آن جمله می توان به «شفا، نجات، الاشارات والتنبیهات و حی بن یقظان در فلسفه و زاویه، اقلیدس، الارتماطیقی، علم هیات، المجسطی و جامع البدایع در ریاضی، قانون، الادویة القلبیه، دفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیه، قولنج، تشریح الاعضا، الفصد و الاغذیه والادویه در طب» اشاره داشت.

شیخ الرییس در شهر جرجان(گرگان امروزی) نوشتن کتاب قانون را آغاز کرد تا منبع کامل علم پزشکی را برای آیندگان فراهم آورد. وی با ترجمه کتاب اقلیدس و انجام دادن پژوهش های بسیاری در این زمینه توانست به پیشرفت دانش نجوم کمک شایان توجهی کند. همچنین با نگارش رساله ای درباره معادن و مواد معدنی، یکی از مهم ترین مرجع های علم زمین شناسی را به جهانیان ارایه داد.

سرانجام ابن سینا پزشک و فیلسوف نامی ایران پس از عمری تلاش در مسیر ارتقای علوم گوناگون در 28 خرداد 416 هجری خورشیدی به دیار حق شتافت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۶ ، ۱۲:۴۲
مجتبی مهرجو