روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

السلام علیکِ یا عزیزه الزهراء
روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این سایت کاملا شخصی می باشد
آخرین نظرات

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

حمایت از کالای ایرانی در جهت تقویت اقتصاد ملی
خبرگزاری آریا- خرید و حمایت از کالای ایرانی افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد و پیشرفت اقتصادی، ایجاد بازار رقابتی، افزایش درآمد سرانه ملی، رفاه و اشتغال زایی بیشتر را در کشور به ارمغان خواهد آورد.
همواره ذهنیت بسیاری از مصرف کنندگان بر کیفیت پایین کالاهای داخلی شکل گرفته و با ترویج اندیشه برتری کالاهای خارجی، تولیدات ملی با بی مهری مواجه شده است. آنچه در این ارتباط به نظر می رسد این است که ایران به انقلابی فرهنگی نیاز دارد تا مردم به این باور برسند که خرید و استفاده از کالاهای داخلی باعث رونق اشتغال، حفظ کشاورزی، ارزش افزوده و تقویت واحدهای تولیدی و در نهایت توسعه و پیشرفت خواهد شد.
خرید و حمایت از کالای ایرانی افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد و پیشرفت اقتصادی، ایجاد بازار رقابتی، افزایش درآمد سرانه ملی، رفاه و اشتغال زایی بیشتر را در کشور به ارمغان خواهد آورد.
سنت خرید ایرانیان در آستانه نوروز، فرصتی مناسب برای رونق بخشی به اقتصاد و چرخه تولید کشور است تا هموطنان در اقدامی ملی و با حمایت از محصولات داخلی، رونق و شکوفایی را به واحدهای تولیدی کشور هدیه دهند و بستر توسعه و آبادانی کشور را فراهم آورند.
هر کشوری برپایه شاخص های ارزشی که دارد باید برای تولید داخلی و ملی خویش ارزش قایل باشد و به آن بها بدهد با توجه به این که ایران در یک شرایط حساس و خاص قرار دارد می توان با تشویق و ترغیب جامعه در استفاده از کالای ایرانی از تولید داخل حمایت و بدین ترتیب به رشد اشتغال و ریشه کنی فقر در کشور کمک کرد. برای رسیدن به این هدف می بایست با بهبود کیفیت، سبب افزایش صادرات و هم زمینه استقبال ملی از تولیدات داخلی را فراهم آورد و این مساله ارزش ها و مزیت های مرتبط و نهفته بسیاری را آشکار می سازد و به ایجاد رقابت در کشور می انجامد.
استفاده از کالای ایرانی منشا آثار مثبت فراوانی برای کشور است و این مساله به ایجاد ارزش افزوده، رشد اقتصادی کشور، کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از افزایش تورم و ارتقای درآمد ملی و فردی منجر می شود و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری های آینده را در بخش تولید مهیا می سازد و با افزایش و بهبود کیفیت کالا می توان مازاد مصرف داخل را به خارج صادر و بدین ترتیب درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور ایجاد کرد. بنابراین برای دستیابی به توسعه می بایست که توجه و حمایت از کالا و تولید داخلی را مدنظر قرار داد.
اقتصاد مقاومتی به این معنا است که اقتصاد کشور را در برابر تکانه های داخلی و خارجی مقاوم ساخت تا به هنگام تهدیدهای مختلف اقتصادی، اقتصاد کشور دچار تزلزل و فروپاشیدگی نشود و به این منظور بهترین روش فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای داخلی و بومی، تقویت تولید داخلی و بهبود کیفیت این کالاها به شمار می رود. در اقتصاد مقاومتی نگاه ما باید رقابت بیرونی و تقویت داده های درونی و اقتصاد ملی باشد تا هم مشکلات اقتصادی نظیر تورم و بیکاری را بدین وسیله برطرف ساخت و همچنین درآمدهای ملی و خانوارها را نیز بهبود بخشید و اقتصاد کشور را به پویایی رساند.
یکی از مهم ترین محورهای اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید ملی و استفاده از کالای ایرانی محسوب می شود و آن را به عنوان موثرترین راهکار برون رفت و مقاومت مقابل تهدیدهای خارجی، قلمداد می کند. تقویت اقتصاد مقاومتی سبب می شود تا کشور، نیازهای خود را در داخل برطرف و با ارتقای کیفیت و تنوع محصولات با کالاهای مشابه خارجی رقابت و کالای کیفی خود را در برابر رقیبان خارجی عرضه کند.
صداوسیما، رسانه ها و تریبون های مختلف تبلیغاتی در این باره مسوولیت و رسالت بزرگی برعهده دارند تا با فراخواندن مردم نسبت به مصرف کالای تولید داخل، همگان را به این مساله ترغیب و تشویق کنند و آن را به عنوان یک تکلیف و وظیفه شرعی و ملی معرفی کنند.
عوامل متعددی را در این ارتباط می توان برشمرد که از آن جمله می شود به نداشتن بسته بندی مناسب، تبلیغات، بازاریابی و کارهای فرهنگی اشاره کرد.  فضای پسابرجام سبب شد تا با ایجاد مناسبات و روابط با دیگر کشورها و استفاده از تکنولوژی و علم جهان، کیفیت تولید ملی را ارتقا و بدین ترتیب کالای ایرانی به جهان معرفی شود و با پایان دادن به تبلیغات دشمنان برای منزوی کردن ایران، موانع پیش روی ایران برداشته شد و ایران پس از برجام می تواند فرهنگ ها، ارزش ها و تولیدات خویش را آشکارا به جهان معرفی و آنها را صادر کند. البته می بایست که تولید کنندگان نیز کیفیت محصولات را ارتقا بخشند تا به جلب اعتماد عمومی مردم منتهی شود، چرا که کیفیت کالا بهترین تبلیغ برای تولید ملی محسوب می شود و تبلیغات صدا و سیما و رسانه ها نیز باید به نحوی باشد که مردم را به سمت مصرف کالای ایرانی ترغیب و تشویق کند.

روح الله مهرجو
کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
http://www.aryanews.com/News/20180307102319054/%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%AA-%D8%AA%D9%82%D9%88%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%84%D9%8A
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۶ ، ۱۲:۲۵
مجتبی مهرجو
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۶ ، ۲۱:۴۷
مجتبی مهرجو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۶ ، ۲۱:۱۶
مجتبی مهرجو
کد خبر: 155761 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ - 18:46
حمایت مصرف کنندگان محور اقتصاد مقاوتی

در هر کشوری به تناسب برنامه اقتصادی و نوع تولید و شیوه توزیع دولت ها نقش نظارتی ویژه ای برای صیانت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعمال می کنند. آنچه که روشن و بدیهی است در هیچ سیستمی شاخص های اقتصاد خرد و کلان را نمی توان با اعمال زور بهبود بخشید اما آموزش فعالان اقتصادی برای رعایت اصول صحیح و سازنده و اعمال اقدامات موثر و مفید در اقتصاد بصورت داوطلبانه می تواند نتیجه بخش و پر بازده باشد. سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ضمن اینکه از تولید کنندگان و فروشندگان کالا و خدمات توقع دارد که حقوق مصرف کننده را تضییع ننموده و به اصول پذیرفته شده حرفه ای پای بند باشند بایستی خود نیز بعنوان یک نهاد دولتی که امکان اجرای سیاست های خاصی را داراست عملا" در حفظ حقوق مصرف کنندگان اثر گذار باشد. مسلما" بخشی از اقدامات لازم توسط یک تولیدکننده و یک فعال اقتصادی قابل اجرا نیستند و نیاز به دخالت بخش دولتی دارند. بنابراین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان یا راسا" یا ضمن هماهنگی و جلب مشارکت سایر نهادهای دولتی می تواند در مواردی که ضرورتا" و تنها از عهده سازمان های دولتی بر می آید اثر گذار باشد. طبق تحقیقات انجام شده نارضایتی مصرف کننده از یک کالا باعث می شود که این مصرف کننده موضوع را به 15 الی 16 نفر تشریح نماید و به 70 الی 75 نفر اطلاع رسانی کندو مصرف کنندگان را از خرید آن کالا منصرف می نماید. متاسفانه اکثر صنایع داخلی ما بدلیل عدم رعایت قوانین مصرف کننده از قبیل خدمات پس از فروش ، کیفیت پائین،قیمت بالا و عدم پاسخگویی مناسب به مصرف کنندگان تاکنون نتوانستند اعتماد مصرف کنندگان داخلی را به خود جلب نمایند و علیرغم وجود نهادهای نظارتی و حمایتی و NGO ها از قبیل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیزات حکومتی ، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، اتحادیه های صنفی و تصویب قوانینی همچون قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، تاکنون این نقیصه مرتفع نشده و کماکان کفه تراز و به نفع تولید کنندگان سنگینی می کند برای مثال دولت ها برای حمایت از بخش تولید اقدام به وضع تعرفه های بالا برای واردات، معافیت های خاص ، احداث شهرکهای صنعتی و غیره می نماید ولی در خصوص حمایت از مصرف کنندگان تاکنون اقدام عملی خاصی انجام نداده اند. بنابراین به نظر می رسد که در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات مقام معظم رهبری و دستیابی به اقتصادی پویا و مقاوم می بایستی ساز و کارهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ایجاد و نهادهای حمایتی و نظارتی اطمینان و اعتماد سلب شده مصرف کنندگان به تولیدات داخلی را جلب نمایند و مصرف کنندگان را با کالای ایرانی آشتی دهند تا شاهداقتصادی پویا ، رقابت پذیر و مقاوم باشیم .

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

http://noavaranonline.ir/fa/news/155761/%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۶ ، ۲۱:۱۱
مجتبی مهرجو