روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

لَبَّیکَ الّلهُمَّ لَبَّیکَ، لَبَّیکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ، إنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلکَ، لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

لَبَّیکَ الّلهُمَّ لَبَّیکَ، لَبَّیکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ، إنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلکَ، لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این وبلاگ کاملا شخصی می باشد
mehrjoor.ir
آخرین نظرات

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۰۲:۴۲ ب.ظ

سقوط ناگهانی آسمان در قلب «دِنا»

سقوط ناگهانی آسمان در قلب «دِنا»

خبرگزاری آریا-پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان صبح روز یکشنبه 29 بهمن از فرودگاه مهرآباد برخاست تا مسافران خود را به یاسوج ببرد، اما هرگز به زمین ننشست.

پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان صبح روز یکشنبه 29 بهمن از فرودگاه مهرآباد برخاست تا مسافران خود را به یاسوج ببرد، اما هرگز به زمین ننشست. این هواپیما دقایقی بعد از ارتفاع گرفتن ای.تی آر 25 ساله از صفحه رادار خارج شد و در 14 مایلی فرودگاه یاسوج ناپدید گشت. خبرها حاکی از آن بود که این هواپیما با کوه دنا برخورد کرده است، بلافاصله بعد از انتشار این خبر عملیات امداد و نجات آغاز شد، اما به دلیل کوهستانی بودن محل حادثه و شرایط نامساعد جوی امدادرسانی با مشکل روبرو شد.

مسوولان اعلام کردند که امیدی به نجات سرنشینان و خدمه پرواز نیست و در این حادثه تلخ 66 تن از هموطنان جان خود را از دست داده اند. هنوز غم حادثه نفتکش سانچی و جان باختن 31 دریانورد ایرانی فراموش نشده و بار دیگر سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرده است. هموطنان از تمامی نقاط کشور، مسوولان و فعالان سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران و کاربران شبکه های اجتماعی هر کدام به نوبه خود به این حادثه تلخ واکنش نشان دادند و خواستار شفاف سازی این موضوع به وسیله مسوولان امر شدند و انتظار شهروندان این است که مسوولان این بار دیگر پاسخگویی و شفاف‌سازی را به ارائه گزارش‌های مبهم و ناقصی که قرار است ماه‌ها بعد ارائه شود، حواله ندهند. ، مسئولان سازمان هواپیمایی اعلام کردند این هواپیما نه‌تنها برجامی نبوده که بیش از 20 سال از عمر آن می‌گذرد. همین کافی بود که بار دیگر بحث فرسودگی ناوگان هوایی کشور و ناایمن‌بودن آن مطرح شود. شهروندان این سوال را مطرح می‌کنند که با وجود سن بالای هواپیما و در حالی که اعلام می‌شود هواپیمای حادثه ساز همین چند ماه پیش نیز دچار مشکل شده، چرا اجازه پرواز صادر شده است؟ سوال مهم دیگر به‌دنبال این اعلام سازمان امداد و نجات که به‌دلیل صعب العبور‌بودن امدادرسانی میسر نیست، مطرح می‌شود. حال شهروندان می خواهند بدانند چرا با وجود شرایط نامساعد جوی اجازه پرواز صادر شده است؟ قاعدتا نمی‌توان قبل از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما قضاوت درستی داشت، اما به‌دنبال سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج سوالات مختلف در ذهن شهروندان چرخ می‌خورد و آنها امیدوارند این بار پاسخ‌هایی روشن دریافت کنند.

گویی اتفاق حوادث در کشورمان به امری عادی تبدیل شده است و در عرض یکسال شاهد فجایع غم انگیزی بوده ایم که هر کدام قلبمان را لبریز از غم و اندوه کرده است. فروریختن ساختمان پلاسکو، حادثه ریزش معدن زمستان یورت در زمستان سال گذشته آنچنان همگان را در شوک برد که هنوز هم خاطره تلخ آنها از ذهن ها بیرون نرفته است. وقوع زمین لرزه مهیب و پس لرزه های پی در پی آن و کشته شدن بسیاری از هم وطنان عزیزمان در استان کرمانشاه در پاییز امسال نیز غم بزرگی برایمان بود.   خبر آتش سوزی سانچی در آبهای شرقی مدیترانه می توانست پایان غم انگیزی بر دومینوی حوادث امسال باشد، اما گویا شنیدن خبرهای تاسف برانگیز باید ادامه دار باشد و در هر مکان و زمانی منتظر حادثه ای شوک برانگیز باشیم. در یک سال اخیر شاهد انواع بلایای طبیعی و حوادث جاده ای که در زمین، آب ها و هوا رخ داده بوده ایم که امیدواریم دومینوی حوادث تلخ به پایان رسیده باشد...

* روح الله مهرجو - کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

http://www.aryanews.com/News/20180219113556137/%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7-%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%84%D8%A8-%C2%AB%D8%AF%D9%90%D9%86%D8%A7%C2%BB

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۴۲
مجتبی مهرجو
استفاده بیش از حد از رسانه ها باعث غم و اندوه بیشتر می شود

کارشناس علوم ارتباطات و پژوهشگر اجتماعی گفت:دردنیای امروز، شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در روابط مردم جهان ایفا می کنند .به طوری که به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده اند. در ایران نیز این پدیده روز به روز بر خیل مشتاقان خودمی افزاید .

نوآوران آنلاین-گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی در میان کاربران اینترنت ، نیازمند بررسی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان هاست. رشدروزافزون شبکه های اجتماعی در فضای مجازی باعث شده تا این شبکه ها به وسیله ارتباطی ضروری تبدیل شوند و با توجه به تاثیر این شبکه ها ، گمان نمی رود که استفاده از آن ها در آینده ای نزدیک کاهش یابد و این خود کاربران هستند که باید آگاهانه تصمیم بگیرند که به چه نحوی در مسیر صحیح و در جهت تعالی خرد جمعی از این شبکه ها استفاده نمایند. 

روح الله مهرجو روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار نوآوران با بیان اینکه بسیاری میان اعتیاد واقعی و آنچه به عنوان اعتیاد به شبکه های اجتماعی عنوان می شود تفاوت قائل می شوند، اما یک مطالعه که در دانشگاه ناتینگهام ترنت در مورد ویژگی های روانشناختی، شخصیتی و استفاده از رسانه های اجتماعی انجام شد ثابت نمود که “گفتن اعتیاد داشتن به شبکه های اجتماعی  چندان نیز بیراه نیست زیرا معیارهای اعتیاد، مانند غفلت از زندگی شخصی، مشکلات ذهنی، فرار از واقعیت، تجربیات تغییر حالت، تحمل و پنهان کردن رفتار اعتیاد آور، در برخی از افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند کاملا صدق می کند » انگیزه استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی بر اساس ویژگی های خاص افراد متفاوت است؛ افراد درونگرا و برون گرا هر کدام دلایل مختلفی برای این کار دارند.

 مهرجو افز ود : افرادی که بیش از حد وابسته به دستگاه های دیجیتال اند هنگامی که برای مدت زمان طولانی به این ابزار دسترسی ندارند مضطرب می شوند.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه هرچه بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کنیم، کمتر خوشحال خواهیم بود. یک مطالعه چند سال پیش نشان داد که استفاده از فیس بوک با احساس شادی و رضایت کمتر زندگی ارتباط دارد هرچه مردم بیشتر از فیس بوک در روز استفاده می کنند، بیشتر این دو متغیر یعنی شادی و رضایت در زندگی آنان کاهش می یابد. البته یافته های کنونی نشان می دهد که استفاده از فیس بوک ممکن است نتایج متضادی را در گروه های سنی مختلف به بار آورد.

مهرجو معتقد است : مقایسه زندگی ما با دیگران در شبکه های اجتماعی موجب داشتن ذهنی ناسالم می شودیکی از دلایلی که موجب انزوا و احساس جدایی فرد با جامعه می شود همین عامل مقایسه خودش با دیگران در شبکه های اجتماعی است. در مجموع ما با مقایسه خود با دیگران یا آن ها را بهتر از خودمان می دانیم یا اینکه آن ها را بدتر از خودمان و در هر دو صورت به خاطر اینکه ما واقعیت زندگی خودمان را با ظاهر دیگران مقایسه می کنیم این مقایسه موجب افسردگی می شود.

وی گفت : شبکه های اجتماعی می تواند منجر به حسادت و یک چرخه ی بدبختی شوداصلا عجیب نیست که عامل مقایسه در رسانه های اجتماعی منجر به حسادت شود، اکثر مردم اعتراف می کنند که دیدن خوشی دیگران ممکن است باعث برانگیختن حس حسادت در آن ها شود. ، احساس حسادت می تواند باعث شود که یک شخص برای بهتر جلوه دادن خود در این شبکه اجتماعی از زندگی واقعی دست بردارد و تنها به دنبال نمایش و ساختن چهره ای دروغین از خودش باشد

این کارشناس ارتباطات گفت :گاهی به اشتباه فکر می کنیم که رسانه های اجتماعی خیلی کمک می کنندبخشی از چرخه ناسالم این است که اگر ما احساس خوبی نکنیم به استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی روی می آوریم. این کار احتمالا به دلیل خطای پیش بینی است که در ذهن ما رخ می دهد: مانند یک دارو، ما فکر می کنیم که افراط در استفاده از شبکه های اجتماعی به ما کمک خواهد کرد، اما در واقع این کار فقط احساس ما را بدتر می کند، مطالعه ای در جریان است که در آن بر روی تاثیرات روانی استفاده از فیسبوک تمرکز می شود. همیشه پس از استفاده از این شبکه اجتماعی احساس بدتری نسبت به افرادی که مشغول فعالیت های دیگر بودند داشتند. در حالی که اکثر افراد به اشتباه فکر می کردند این برایشان مفید خواهد بود.

وی بیان داشت :داشتن دوستان مجازی زیاد به این معنا نیست که شما بیشتر اجتماعی هستید

داشتن دوستان زیاد در رسانه های اجتماعی لزوما به این معنا نیست که شما زندگی اجتماعی بهتر ی دارید، در حقیقت این رسانه ها شما را در این باره فریب می دهند ، همان طور که گفته شد این ها باعث انزوای شما در دنیای واقعی می شوند، علاوه بر این معیار و ملاک دوستی در شبکه های اجتماعی با آنچه در دنیای واقعی رخ می دهد به کلی متفاوت است.

همه اینها به این معنی نیست که بگوییم رسانه های اجتماعی هیچ مزیتی ندارند؛ بدیهی است که این شبکه های اجتماعی در بسیاری موارد به ما برای برقراری ارتباط، پیدا کردن دوستان جدید و حتی یافتن افرادی که سال ها از آن ها بی خبر بودیم کمک می کند. آنچه ما بر آن تاکید داریم استفاده بیش از حد از این رسانه ها و اختصاص دادن بخش مهمی از زندگی به آن ها است

http://www.noavaranonline.ir/fa/news/153564/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%BA%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۱۰
مجتبی مهرجو
روح الله مهرجو

روح الله مهرجو

رســانه ها، ابزاری مهم برای تنویر افکار عمومی هســتند و اصلی ترین منبع انتقــال اخبار میان مردم به شمار می روند.

قدس آنلاین -رسانه ها، ابزاری مهم برای تنویر افکار عمومی هستند و اصلی‌ترین منبع انتقال اخبار میان مردم به شمار می‌روند. با وجود پیچیدگی‌های فراوان در زندگی اجتماعی و ضرورت آگاهی از رویدادهایی که در سراسر جهان به صورت زنجیروار به هم پیوسته‌اند و بر زندگی تک ‌تک افراد تأثیر می‌گذارند، رسانه‌های مجازی به عنوان عضو جدایی‌ناپذیر و کلیدی جوامع تبدیل شده‌اند.
فضای مجازی به عنوان ابزار فرهنگی باید موقعیتی برای برخورد سالم و سازنده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از طریق ارائه دیدگاه‌ها و اطلاع ‌رسانی مناسب در جامعه جهانی ایجاد کند، اما در کنار این کارکرد مهم و خطیر، به اشکال مختلف و سازماندهی شده‌ای از شایعه و شایعه ‌پراکنی با هدف جهت ‌دهی افکار عمومی یک ملت نیز می‌پردازند که این مسئله امروزه در جهان، نوعی جنگ فرهنگی و نرم تلقی می‌شود. در جهان امروز شایعه، یکی از موارد وقوع بحران ‌رسانه‌ای است که با قدرت تأثیر بر افکار عمومی شکل می‌گیرد. بر این پایه، ارائه تعریف علمی از بحران رسانه‌ای در عصر حاضر ضروری به نظر می‌رسد. در واقع بررسی بحران رسانه‌ای در جامعه کنونی همراه با دیگر بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حایز اهمیت است.
برخی کارشناسان و جامعه شناسان معتقدند، ایجاد محدودیت و فیلترینگ هوشمند در فضای مجازی، می‌تواند راهکار قابل قبولی برای کنترل این فضاها باشد، اما وجود این موضوع نه تنها تأثیر چندانی بر ماهیت شایعه سازی نامعتبر رسانه‌های مجازی ندارد، بلکه به شکل گیری بسیاری از سخن پراکنی‌ها در این فضاها کمک می‌کند. وقتی اخباری نادرست از طریق شبکه‌های اجتماعی با استناد به سخنان افراد به سرعت و ناآگاهانه در اختیار یکدیگر قرار می‌گیرد، سبب می‌شود تا به صورت یک باور عمومی بر ذهن مخاطب تأثیر گذارد، اما اگر رسانه‌ها پس از پرداختن به این گونه حوادث که افکار عمومی با آن درگیر شده، تا اعلام نتیجه نهایی به انتشار اخبار خود ادامه دهند، فضایی برای شکل گیری شایعات در این خصوص به وجود نمی‌آید.
سرعت پایین انتقال اخبار در رسانه‌های رسمی از عوامل فضا یافتن شبکه‌های غیر رسمی برای انتشار خبر محسوب می‌شود. درج هر گونه خبر در همه شبکه ‌های اطلاع رسان رسمی به تأیید کامل از منبع معتبر نیاز دارد؛ زیرا در غیر این صورت با پیگیری قانونی مواجه می‌شود، اما در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی هیچ گونه نظارت یا تأکیدی برای تأیید منبع وجود ندارد و اخبار و اطلاعات به سرعت منتشر می‌شوند  و این سرعت انتشار مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی ممکن است بسادگی به مطالبی دسترسی پیدا کنند که در عرف جامعه اخلاقی نیست. بهتر است برای جلوگیری از توهین‌ها و تولید هرزنامه ها، پروتکل هایی تدوین شود تا از ایجاد این گونه ناهنجاری‌ها در این فضاها جلوگیری شود. پدید آمدن موضوع شهروند- خبرنگار یکی از تولیدات شبکه هایی مانند تلگرام است که با گسترش فضاهای دیجیتال پدیده شهروند - خبرنگار به عنوان یک فرصت عالی می‌تواند به عنوان یک ناظر و روایتگر واقعی به موضوع بپردازد که برای بسیاری از خبرنگاران حرفه‌ای پوشش دادن این اخبار به صورت زنده امکان پذیر نیست. روزنامه نگاران حرفه‌ای در زمینه کاری آموزش و از تخصص لازم برخوردار هستند، اما در فضاهای مجازی به دلیل نداشتن تخصص لازم امکان شایعه سازی را بسیار می‌کنند.
سواد رسانه‌ای در این زمینه کمک می‌کند تا راهکارهایی برای شناسایی مرز میان شایعه و خبرهای موثق را نشان دهد.
سواد رسانه‌ای به مخاطب می‌آموزد پیش از باور سریع و اقدام به انتشار مجدد یک خبر تأمل کند و اخبار انتشار یافته را با مؤلفه‌های عقلانی بسنجد و سپس نسبت به صحت خبر با مراجعه به منابع خبری اطمینان حاصل کند.
بنابراین رسانه‌های رسمی با تقویت خود در زمینه انتشار اخبار می‌توانند منابع خوبی برای جایگزینی اخبار نامعتبر منتشر شده در رسانه‌های مجازی غیررسمی باشند. رسانه‌های سنتی با تغییر کارکرد می‌توانند از ایجاد فضا برای انتشار اخبار نادرست در شبکه‌های مجازی جلوگیری کنند. وقتی در کار یک خبرنگار حرفه‌ای یک تخلفی در انتشار خبر رخ دهد از طریق ارگان نظارتی برای وی توبیخ و یا جریمه‌ای را در نظر می‌گیرند، اما در فضاهای اجتماعی افراد حتی می‌توانند با استفاده از هویت جعلی به انتشار هرگونه خبری بپردازند؛ بنابراین خبرنگاران با رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و مقررات شغلی خود همواره روشنی، صحت و اعتبار خبر را سرلوحه فعالیت خویش قرار می‌دهند و این گونه مخاطب به رسانه و خبرنگار اعتماد می‌کند و وقتی خبر در تلگرام یا فضای اجتماعی منتشر می‌شود، مخاطبان در رادیو، تلویزیون و روزنامه به دنبال صحت آن می‌گردند.
تنها ارائه منبع نمی‌تواند مانع بروز شایعه‌ها و اخبار نادرست شود و تنها هنگامی توجه به منبع خبری موثق اهمیت پیدا می‌کند که آن منبع شناخته شده، معتبر باشد، بنابراین اگر این قانون برای گروه‌های اجتماعی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند ذکر منبع خبر در معرض اطلاع رسانی قرار گیرد، سبب می‌شود تا افراد خود را ملزم به اطمینان یافتن از اعتبار منبع کنند.
http://www.qudsonline.ir/news/587604/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۰۸
مجتبی مهرجو

تهران- ایرنا- کارشناس علوم ارتباطات و پژوهشگر اجتماعی گفت: آموزش و پرورش با طراحی یک الگوی برنامه ریزی درسی صحیح می تواند به تقویت حس نوع دوستی، آشنایی دانش آموزان با جذابیت ها، فرصت ها و تهدیدهای فناوری های جدید و فضای مجازی کمک کند.

روح الله مهرجو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با تقویت و آگاهی بخشی دانش آموزان درباره جوانب مختلف فضای مجازی می تواند در انسجام اجتماعی آنان تاثیر بسزایی داشته باشد، اظهار داشت: شبکه های مجازی، دانش آموزان را که قشر عظیمی از نوجوانان هستند به طور ناخواسته از دنیای واقعی دور کرده و به فضاهای غیرحقیقی وارد می کنند.
وی پیامدهای منفی کاربری در شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان را به مراتب بیشتر از بزرگسالان دانست و گفت: فضای مجازی گاه دانش آموزان را در مسیر زندگی با آسیب های اجتماعی فراوانی رو به رو می کند.
وی با اشاره به اینکه خانواده ها، نهادهای آموزشی و متولیان امر باید به وظایف خود برای آگاهی رسانی و آموزش جامعه به ویژه دانش آموزان در خصوص آسیب های فضای مجازی عمل کنند، ادامه داد: در این میان جامعه شناسان اجتماعی نیز لازم است تهدیدات این حوزه را تشریح کرده و با ارائه راهکارها و برنامه های جامع به بررسی این فضاها پرداخته و اثرات سوء آن را کنترل کنند.
این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه ورود دانش آموز به این فضاها بدون کنترل و نظارت است و همین سبب شده تا نوجوان به هیجان رفتاری، تنش، بلوغ زود رس، گسست روابط عاطفی و اجتماعی، انزوا و دوری گزیدن از گروه همسالان دچار شود، تصریح کرد: قبل از ورود هرگونه فناوری به یک جامعه باید بسترهای فکری، فرهنگی و کاربردی آن فناوری فراهم شود که نهادهای متولی باید این بسترها را آماده کنند.
مهرجو ادامه داد: هیجان های رفتاری ناشی از کاربری در فضای مجازی، موجب بلوغ زود رس نوجوانان شده و در برخی موارد انحرافات جنسی را نیز به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: فضای مجازی طی سال های اخیر در کشور با سرعت زیادی همه گیر شده و آسیب های آن گریبان خانواده ها و فرزندان آنان را گرفته است، گاهی والدین به جای پیشگیری و کنترل فعالیت نوجوان خود در فضای اینترنت و شبکه های مجازی آنها را تشویق می کنند که این مساله بسیار تاسف آور است.
کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی خاطرنشان کرد: خانواده ها باید با ایجاد سرگرمی های مناسب سنی، آموزش ها و بازی های منطبق با گروه سنی کودکان و نوجوانان، امکانات و شرایط نشاط و سرگرمی فرزندان خود را فراهم کنند و در این میان رسانه ها نیز به عنوان مرجع رسمی در کشور موظف هستند با واقع بینی در زمینه فناوری های جدید، بسترهای لازم فکری، فرهنگی و آموزشی را برای خانواده ها و کودکان و نوجوانان فراهم آورند تا دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور از آسیب های احتمالی این فناوری مصون بمانند.
مهرجو کاهش مطالعه در دانش آموزان، از دست رفتن انعطاف پذیری در تعلیم و تربیت، آثار منفی بر کارکردهای آموزش و پژوهشی و کاهش فعالیت های علمی و آموزشی را از جمله تاثیرات منفی استفاده بیش از حد از فضای مجازی در میان دانش آموزان برشمرد و گفت: مدارس و نهادهای آموزشی نیز می توانند با اعمال محدودیت در خصوص تلفن های هوشمند، زمینه بروز مشکل برای دانش آموزان و نوجوانان را محدود کنند.
کارشناس علوم ارتباطات و پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: نداشتن اطلاعات کافی والدین بزرگترین مانع کنترل دسترسی نوجوانان به فضای مجازی سالم از نگاه روانشناسان است که می توان با برگزاری همایش ها، کارگاه های آموزشی به آنها در این زمینه کمک کرد.
وی بیان داشت: استفاده از موتورهای جست وجوی مخصوص نوجوان، استفاده از گوشی های همراه و تبلت ها با دسترسی محدود، خریداری اینترنت سالم، استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای سالم سازی شده برای سنین پایین در گام های بعدی، حضور کودکان را در فضای مجازی مدیریت خواهد کرد.
مهرجو ادامه داد: استقبال گسترده نوجوانان از شبکه های اجتماعی مجازی، بررسی مسائل مربوط به این شبکه ها برای اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نیز والدین، ضروری به نظر می رسد.
وی با تاکید بر اینکه حوزه دانش آموزی از مهمترین حوزه های مطالعاتی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت، اضافه کرد: مساله امنیت دانش آموزان همواره یکی از مهمترین چالش های نظام آموزشی و دستگاه های مسئول در برقراری نظم و امنیت به شمار می آید و مساله ورود به فضای مجازی و اینترنت از معضل های امنیتی مبتلا به دانش آموزان است که باید به آن توجه کرد.
این کارشناس علوم ارتباطات خاطرنشان کرد: گسترش استفاده از فضاهای مجازی، بدون فراهم آمدن زیرساخت‌ های فرهنگی لازم، می‌تواند چالشی فراروی انتقال ارزش‌ها، باورها و هنجارهای ملی و ‌مذهبی محسوب شود.
اکنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در 105 هزار مدرسه سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر
http://www.irna.ir/fa/News/82821664
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۶ ، ۱۲:۰۲
مجتبی مهرجو
یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد پویا آموزش درست استفاده از شبکه‎های اجتماعی است

تهران (پانا) - ​کارشناس ارتباطات گفته است که ارتباطات در دستیابی به توسعه ملی و پایدار به عنوان شریانی حیاتی زمینه تحقق هدف های مدیریتی هستند و یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد پویا آموزش درست استفاده از شبکه‎های اجتماعی است.


روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر برخورداری از کاربردی ترین شبکه‌های ارتباطی و دسترسی به اطلاعات را از جمله مولفه های قدرت دانست و گفت: قدرت در گرو برخورداری از کاربردی ترین شبکه‌ های ارتباطی و دسترسی به اطلاعات است که در این زمینه فناوری‌های اینترنتی و روابط عمومی سازمان ها به عنوان بخش های ایجاد ارتباط موثر، نقش مهمی را در جامعه ایفا می کنند.

وی ادامه داد: درک بالای مدیران از ارتباطات می توانند به کارآمدی آنان در محیط سازمانی خود اضافه کند و این امکان را می دهد که هر یک از وظایف خویش را به بهترین صورت ممکن به اجرا در بیاورند زیرا یک مدیریت موفق در گرو ارتباط مؤثر با تمامی افراد سازمان است.

مهرجو با بیان اینکه گسترش ارتباطات از ارکان اصلی و مهم دستیابی به پیشبرد فعالیت ها محسوب می شود، خاطر نشان کرد: ارتباطات و گسترش آن در دنیای امروزی از ارکان مهم دستیابی به کارآمدی و پیشبرد فعالیت ها محسوب می شود که هر فرد، نهاد و سازمانی به آن نیاز دارد. ارتباطات نقش مهمی در همگام شدن با تغییرها و دستیابی به فناوری اطلاعات ایفا می کند و نبود آن، مانع پیشرفت افراد و جامعه می‌شود. دسترسی افراد به ابزارهای ارتباطی نوین همچون اینترنت و شبکه های اجتماعی از نکته های کلیدی دستیابی به توسعه کشورها به شمار می رود. سازمان‌های برای هماهنگی‌های میان بخشی و اتصال با دنیای خارج از سازمان، نیازمند حوزه ارتباطی هستند، بخشی که با شناخت دقیق از درون و بیرون نهاد، مدیران را برای تصمیم گیری های مفید و موثر راهنمایی کند. بنابراین نیاز به این مهم با هدف ایجاد هماهنگی درون و برون سازمانی باعث شد که بخشی با عنوان روابط عمومی تشکیل شود.

وی تصریح کرد: یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد پویا، آموزش مردم در استفاده درست از شبکه های اجتماعی است. اقتصاد نوین نیز به بهره مندی از فناوری های نوین پیوند خورده است بنابراین نمی توان بدون در اختیار گرفتن و مهار کردن این فناوری ها به ویژه ابزارهای جدید ارتباطی و اطلاع رسانی به پیشبرد فعالیت های اقتصادی کمک کرد. امروزه تمامی ابعاد اقتصاد به این ابزارها برای تولید، توزیع و فروش نیازمند هستند. حتی اگر دولت ها به صورت رایگان نیز مردم جامعه را برای بهره مندی از ارتباطات الکترونیک آموزش دهند، باز هم به نفع کشور است زیرا دنیای اینترنت، دنیای تجارت الکترونیک محسوب می شود.

این کارشناس ارتباطات در ادامه افزود: توسعه ارتباطات و توجه به نقش روابط عمومی در دولت یازدهم و دوازدهم توانسته است در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای فعالیت های قابل توجهی داشته باشد. در این دولت رسانه های مکتوب توسعه یافت و بستر استفاده آزاد از تکنولوژی های نوین ارتباطی ایجاد شد. تلاش و فعالیت های دولت تدبیر در زمینه توسعه ارتباطات الکترونیک در چهار سال گذشته موفقیت آمیز بوده است. بسیاری از اداره‌های کل روابط عمومی وزراتخانه ها به اندازه تلاش دولت و مسوولان وزارتخانه نتوانسته اند اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و دولت الکترونیک را مستقر کنند.

مهرجو منع فیلترینگ و آزاد سازی ارتباطات را در دولت یازدهم و دوازدهم بسیار موثر و راهگشای پیشرفت ارتباطات دانست و خاطر نشان کرد: ارتباطات الکترونیک می تواند بستر مناسبی برای اشتغال زایی، صادرات و گردشگری و به طور کلی اقتصاد نوین باشد. به همین منظور به طور قطع منع فیلترنیگ موضوع مهمی است اما باید به این نکته توجه داشت که چه چیزی فیلتر می شود. دولت کنونی در راستای برداشتن فیلتر برخی شبکه های مجازی اقدام های مناسبی انجام داد. در این راستا فرهنگ سازی و آگاهی بخشی های موثر و برنامه ریزی شده ای برای استفاده از این نوع فناوری ها ایجاد شده است. حمایت مادی و معنوی تولید کنندگان علمی حوزه ارتباطات و روابط عمومی به شمار می رود که البته در این زمینه هنوز هیچ ساز و کار مناسبی از طرف دانشگاه ها و دیگر نهادهای اجرایی طراحی نشده است. انتخاب و انتصاب مدیران تخصصی در عرصه کار حرفه ای روابط عمومی و ارتباطات محسوب می شود، مدیرانی که به دنبال احقاق حقوق جامعه باشند. انتخاب راهبرد دولت الکترونیک می تواند اقدامی موثر باشد تا هم روابط عمومی کار مردم را بهتر انجام خواهد داد و هم به پیشبرد امور اقتصادی و اجتماعی جامعه بیشتر و بهتر کمک خواهد شد.

http://pana.ir/news/709903/%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D9%88%DB%8C%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ بهمن ۹۶ ، ۱۵:۰۳
مجتبی مهرجو

نقش فضای مجازی در مدیریت بحران زلزله بسیار موثر است

خبرگزاری آریا- یک کارشناس ارتباطات، فضای مجازی را به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی مردم عنوان کرد و توضیح داد: کارکردهای شبکه های اجتماعی در حوادث طبیعی که هرازگاهی در کشور اتفاق می افتد از همان ابتدا به طور کامل مشهود است.

«روح الله مهرجو» کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آریا اظهار داشت: این کارکردها از اظهارنظر و همدردی گرفته تا تشکیل کمپین های مختلف جمع آوری کمک های مردمی، انتشار توصیه های مختلف درباره چگونگی وضعیت حاصل شده، چگونگی امداد رسانی و تهیه اقلام ضروروی و ... را در بر می گیرد.

وی با اشاره به زلزله مهیبی که در ماه گذشته در کرمانشاه رخ داد گفت: یکی از تفاوت‌های مدیریت بحران پس از سانحه در زمین ‌لرزه کرمانشاه با سایر آنها در نقش فضای مجازی در اطلاع‌رسانی و ترغیب مردم به کمک به هموطنان خود بوده است. شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام بسرعت اخبار و حواشی زلزله کرمانشاه را منتشر کردند و عموم جامعه را از آن مطلع ساختند.

این کارشناس ارتباطی در ادامه بیان داشت: زلزله مهیب کرمانشاه از همان ثانیه های نخستین شبکه های اجتماعی را کاملا تسخیر کرد و در زمان کوتاهی مردم در جای جای مختلف از این فاجعه خبردار شدند. اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی و روند انتشار اخبار در شبکه های اجتماعی پیگیرانه ادامه  یافت و کارکردهای مثبت فضای مجازی در این برهه از زمان معلوم شد. مردم در همان نخستین ساعت ها با ابراز احساسات خود در این شبکه ها پیام هایی را منتشر کردند. پیام هایی سرشار از همدردی و ابراز ناراحتی و همه نگران و منتظر بودند تا بدانند که عمق این فاجعه تا کجا بوده است.

او در ادامه با بیان نقش کمپین های مردمی برای جمع آوری کمک و ساماندهی امدادرسانی به مناطق آسیب دیده از دیگر کارکردهای شبکه های اجتماعی به شمار می رود. قدرت سازماندهی شبکه های اجتماعی آنقدر بالا است که حتی در موارد زیای کمک های مردمی زودتر از کمک های دولتی به مناطق زلزله زده می رسد. برخی نیز با سازماندهی گروه ها و نهادهای خیریه به مکان های آسیب دیده می روند و به امر امدادرسانی می پردازند.

مهرجو توضیح داد: همچنین شخصیت های هنری و وروزشی و سلبریتی ها نیز با انتشار فراخوان هایی به این میدان ها وارد شدند و به صورت خودجوش اقدام به جمع آوری کمک در فضای مجازی کردند که با استقبال عمومی روبرو شد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود اطلاع رسانی درباره مناطق آسیب دیده را از دیگر کارکردهای شبکه های اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: مردم حاضر در منطقه و افراد دواطلب با انتشار مشاهدات عینی خود به نیروهای امدادی کمک رسانی کردند و با شناسایی شهرها و روستاهای کوچک به آنانی که از کمک محروم ماندند به یاری آنان شتافتند. مردم در شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر که چندین زلزله در مناطق مختلف کشور رخ داد همواره با نگاه تیزبین خود اتفاقات مناطق زلزله زده را رصد کرده اند و جز به جز به آن واکنش نشان دادند. اتفاقاتی که با واکنش های مردمی تبدیل به مسایل حاشیه ای مهم در این زلزله ها شده است.

وی در پایان اعتماد عمومی را از جمله بارزترین شاخصه های اجتماعی دانست و اظهار داشت: در این بین اعتماد به دولت و نهادهای حکومتی نیز از بارزترین مسایل است. باتوجه به فراگیر شدن فضای مجازی در سال‌های اخیر در میان مردم، دستگاه‌های دولتی آن را به عنوان یک منتقد جدی در مقابل خود می‌بینند. مهمترین مساله تمرکز و دقت افکار عمومی بر نحوه امدادرسانی دولتی و نهادهای مسوول است. در مدیریت بحران پس از سانحه در کرمانشاه نیز، نهادهای دولتی برای نشان‌دادن عملکرد مطلوب خود، دست به اقدامات موثر و تسریع در روند امدادرسانی و بهبود شرایط نموند. بی اعتمادی عمومی به دولت مهمترین عاملی بود که سبب شد تا مردم به هر طریقی و با خاطر آسوده کمک های خود را به هموطنان برسانند.
http://www.aryanews.com/News/20180130184737048/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A%D8%AA-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ بهمن ۹۶ ، ۰۸:۴۷
مجتبی مهرجو
شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴ ق.ظ

ستون هر سازمان و موسسه روابط عمومی است

ستون هر سازمان و موسسه روابط عمومی است

روح الله مهرجو کارشناس ارشد ارتباطات و پژوهشگر حوزه علوم انسانی به خبرنگار نوآوران گفت :موضوع روابط عمومی ایران مسائل مختلفی وجود دارد،که مهمترین آن که باعث شده روابط عمومی ها در جایگاه مورد انتظار خود قرار نداشته باشند، نگرش مدیریت کلان سازمان ها و موسسات که باید تغییر کند در واقع با نگاهی که به روابط عمومی در کشور حاکم است نمی توانیم به خوبی سازمانها را مدیریت کنیم.

نوآوران آنلاین- وی همچنین گفت : واحد روابط عمومی حوزه خاصی است که نیازمند نگاه متفاوت است که باید تقویت شود، در واقع گسترش ابزارهای ارتباطی، توسعه فراگیر شبکه های اجتماعی در جوامع این نکته را به ما یاد آوری می کند که حوزه روابط عمومی صرفاً یک فرایند اجرایی نیست، بلکه رسالت مهم و تاثیر گذاری است که باید مور توجه قرار داده شود. باید نگاه بلندمدت به فعالیت های ارتباطی سازمان داشته باشیم و به سه موضوع مهم برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی توجه ویژه شود. در واقع واحد روابط عمومی در سازمانها ابتدا در مورد برنامه ریزی اهداف وسپس اجرا و ارزیابی عملکردها نقش خود را ایفا می کنند.

این کارشناس ارتباطات گفت  حقوق مدیران و کارشناسان روابط عمومی برخلاف بسیاری از مشاغل بسیار پائین و غیرقابل باور است و حتی گاهی مسائل اداری زمینه ای را فراهم می کند تا کارمندی که به روابط عمومی منتقل می شود، دو طبقه از شغل خود

نزول کند
وی تاکید کرد: کسانی که در حرفه روابط عمومی مشغول کار هستند، زودتر از دیگران فرسوده می شوند و معمولا در معرض تصمیم گیری های سریع قرار دارند و از طرف دیگر شغل این افراد نیازمند حرفه های تخصصی است و دست اندرکاران روابط عمومی ها باید از تخصص های مختلف مانند علوم سیاسی، روان شناسی، جامعه شناسی، ارتباطات و روزنامه نگاری بهره مند باشند.
مهرجو افزود: بسیاری از مشاغل مربوط به روابط عمومی برگرفته از حوزه روزنامه نگاری، خبرنگاری و عکاسی است و حتی برخی از این افراد به عنوان مسئول سایت و عهده دار برگزاری آیین ها هستند.
وی همچنین گفت: کسی که در روابط عمومی فعالیت می کند، باید از هوش بالا و قدرت ارتباطی زیاد برخوردار باشد و چنین کسی باید از نظر جسمی و روحی فراتر از حالت عادی باشد.
مهرجو با بیان مشکلات شغلی مدیران روابط عمومی گفت: زیان آور بودن و سختی های این شغل در فشار کاری (استرس) و بیماری این افراد تاثیرگذار است.
وی شغلی را سخت دانست که باعث تنش بیش از حد معمول باشد و در ادامه گفت: در سطح بین المللی همواره روابط عمومی به عنوان یکی از شغل های زیان آور و سخت مطرح است که به عنوان نمونه می توان به نتایج تحقیقات مجله لایف و موسسه کاریر کاست اشاره کرد.
وی  افزود: موسسه کاریر کاست۱۰ شغل را به عنوان سخت ترین مشاغل معرفی کرده که خلبانی، پلیس ، مدیر اجرایی، هواشناسی، روزنامه نگاری، خبرنگاری و مدیر برنامه ریزی از جمله این مشاغل است و مورد اخیر یکی از کارهای روابط عمومی محسوب می شود.
مهرجو افزود : کارهای روابط عمومی معمولا جزو کارهای خبرنگاری است و شامل تهیه خبر و گزارش یا تهیه عکس و گزارش از مراسم مختلف است.
مهرجو در ادامه گفت: عوامل ایجاد فشار کاری (استرس) در روابط عمومی را می توان به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم کرد که عوامل ثابتی است و به ماهیت روابط عمومی نیز ارتباط دارد، شامل لزوم تصمیم گیری های سریع و پیچیده، نیاز به تجربه، انتظار از روابط عمومی، فقدان اختیار و عمل لازم است.
مهرجو اضافه کرد : از عوامل متغیر و موقت می توان به نبودن روابط عمومی در جایگاه واقعی خود اشاره کرد در حالی که مخاطبان انتظار واقعی از روابط عمومی دارند و همین مساله باعث ایجاد اضطراب و فشار بر مدیران و کارکنان روابط عمومی ها می شود.

این کارشناس ارتباطات در پایان افزود : روزی که شاهد ارتقاء جایگاه روابط عمومی در کشوربه عنوان مهمترین بخش شناسایی، پیش بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادها و آینده باشیم و یشرفت های بعدی میسر خواهد شد. اگر مدیران سازمانی می خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن به کارگیری مدیران روابط عمومی کاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است.به هر حال جوامع امروزی اینک در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه ای که در فناوری های اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جامعه ما نیز ناگزیر از این روند خواهد بود و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهد شد. در همین راستا دولت و مسئولان نظام ضمن آنکه باید دغدغه های رهبری معظم انقلاب را درخصوص روابط عمومی های دستگاه خود جدی تلقی نمایند، چاره ای باقی نمی ماند که با اندیشیدن و تدابیر لازم، تلاش مضاعف نمایند تا با لحاظ کردن تغییرات ضروری، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داده و آماده سازند و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقش مدیران که فناوری جدید را درک کنند و آگاهی مناسب از آن داشته باشند

http://www.noavaranonline.ir/fa/news/151005/%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ بهمن ۹۶ ، ۱۱:۳۴
مجتبی مهرجو