روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

السلام علیکِ یا عزیزه الزهراء
روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این سایت کاملا شخصی می باشد
آخرین نظرات

کارکردهای روابط عمومی در مدیریت بحران

چهارشنبه, ۶ دی ۱۳۹۶، ۰۵:۴۷ ب.ظ

مدیریت بحران به عنوان هدفمند کردن جریان پیشرفت امور با قابلیت کنترل و انتظار برگشت امور به شرایط قبل از بحران است. پیش بینی و پیشگیری، برنامه ریزی و آموزش، هدایت و کنترل از مهمترین عوامل تصمیم گیری های غلط و گسترش دامنه بحران محسوب می شوند. در این میان روابط عمومی ها می توانند با تحولات محیطی و کار علمی و نگرش دقیق به تغییر زمینه های بروز بحران و عوامل شکل گیری آن را شناسایی و با هشدارهای لازم در پیشگیری از بروز آن همکاری کنند.

بعد از پیش آمدن بحران، روابط عمومی ها می توانند نقش موثری بازسازی محیط داشته باشند و با ارتباطی صحیح و منطقی نقش مثبتی در عادی سازی شرایط محیطی داشته باشند. روابط عمومی ها باید نقش اطلاع یابی در شرایط بحرانی داشته باشند تا بتوانند تا با تجزیه و تحلیل اطلاعات و عملیاتی کردن آن و شرکت در جلسات راهبردی و سازمانی، تصمیم سازی کنند و با اقداماتی مناسب به وضع مطلوب دست یابند.

اهمیت نقش روابط عمومی در مدیریت بحران سبب شد تا در اینباره به گفت وگو با «روح الله مهرجو» کارشناس ارتباطات و پژوهشگر بپردازیم و دیدگاه ها و نظرات وی را از نظر بگذرانیم.

مهرجو با اشاره به نقش اثر گذار روابط عمومی در مدیریت بحران گفت: روابط عمومی ها می توانند با اطلاع رسانی دقیق و جامع می توانند از دامنه گیر شدن بحران جلوگیری کنند و به نوعی مدیریت بحران داشته باشند. آگاه سازی و برنامه ریزی های از جمله مواردی است که باید از طرف روابط عمومی ها صورت پذیرد. گردآوری اطلاعات و مطالب مورد نیاز در خصوص نوع بحران، اطلاع رسانی دقیق و حضور به موقع در مواقع بحرانی از جمله مواردی است که باید روابط عمومی نهادها و سازمان های اجرایی به آن اهمیت داده و نقشه راه اطلاع رسانی خود قرار دهند.

این کارشناس ارتباطات در ادامه افزود: روابط عمومی ها باید به صورت مستمر در جریان جزییات رویدادهای مرتبط با بحران قرار گیرند و به جمع آوری اطلاعات واقعی پیرامون بحران بپردازند. روابط عمومی به عنوان رسانه یک سازمان شناخته می شود پس بنابراین باید با اطلاع رسانی دقیق و داشتن نیروی انسانی کارآمد این مهم را در نظر بگیرد که از اصول مدیریت اطلاع رسانی بحران به اندازه کافی بهره مند شود.

وی افزایش میزان اعتماد نیروی انسانی به مدیران سازمان ها در مواقع بحرانی را از وظایف روابط عمومی مربوطه دانست و اشاره کرد: چگونگی و میزان ارتباط روابط عمومی و مدیریت بحران، همکاری و مشارکت نیروی انسانی با بحران و اعتماد لازم به مدیران سازمان مربوطه از جمله وظایف روابط عمومی ها شناخته می شود، زیرا مشارکت روابط عمومی در برنامه ریزی های مقابله با بحران اهمیت فراوانی دارد. در واقع تاکید بر نقش روابط عمومی به عنوان میانجی میان مخاطبان و مسوولان سازمان ها بسیار حائز اهمیت است. انعکاس پیام ها و مطالبی که اعتماد نیروی انسانی و مردم را جلب کند نیز از دیگر کارکردهای مهم روابط عمومی در مواقع بحرانی به شمار می رود.

او با بیان اینکه پژوهش، افکار سنجی و تبلیغات از جمله وظایف مختلف روابط عمومی است، افزود: پژوهش، افکارسنجی، تبلیغات و اطلاع رسانی از آن جمله وظایف روابط عمومی ها هستند. عملکرد روابط عمومی ها آثار و پیامدهای سریع و بارزی در جامعه دارد تا جایی که موفقیت و یا عدم موفقیت سازمان براساس رویکردها و اقدامات روابط عمومی آن سازمان، مورد ارزیابی و نقدهای کارشناسانه  قرار می گیرد.

مهرجو در پایان عملکرد روابط عمومی ها برای خبررسانی در مواقع بحرانی بسیار با اهمیت دانست و توضیح داد: با گسترش سازمان های خبری، اهمیت یافتن افکار عمومی و ضرورت آگاهی مردم از فعالیت سازمان ها نسبت به گذشته حائز اهمیت است. روابط عمومی ها، بر پایه اهداف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی سازمان های مربوطه چگونگی تولید و توزیع اخبار را برنامه ریزی می کنند و بر همین اساس بر اثرگذاری مورد نظر بر مخاطبان تاکید دارند و همین عاملی به شمار می رود تا به منظور مهار بحران در فرایند عملکرد آنها جلوه گر شود.

http://kotahonline.ir/?p=29176

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">