روح الله مهرجو استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

روح الله مهرجو استاد دانشگاه و  کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

این وبلاگ کاملا شخصی می باشد
mehrjoor.ir

بایگانی
آخرین نظرات

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

جهان ورزش - تاریخ: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ 
زهرا داستانی
این روزها فضای مجازی و اینترنتی ایران پر از استارت‌آپ‌ها و سایت‌هایی است که گردشگران می‌توانند از طریق آنها خرید بلیت هواپیما و رزرو هتل و خدماتی از این دست را به صورت آنلاین دریافت کنند. شمار این سایت‌ها و استارت‌آپ‌ها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و تبلیغات برای جذب مشتریان بیشتر، دو چندان. اما نقطه ضعفی که همه این سایت‌های گردشگری دارند، غفلت از کارکرد اولیه گردشگری الکترونیک در دنیا است. به گفته کارشناسان اگرچه بخش دوم گردشگری الکترونیک که مربوط به رزرو هتل و خرید بلیت و خدمات است، در ایران محقق شده اما در مهم‌ترین بخش آن یعنی سفرهای آنلاین هنوز دستاوردهای زیادی حاصل نشده است. 
نیازی به بستن چمدان و نوشتن لیست اقلام ضروری یا رفت‌وآمدهای متعدد به اداره گذرنامه برای گرفتن پاسپورت سفر نیست. کافی است که مقصدتان که همان آدرس یک سایت گردشگری یا ET است، بدانید. آدرس سایت را در نوار آدرس مرورگر اینترنتی تایپ کنید و دکمه ورود را بزنید. اکنون که در سایت ET هستید گویی به ترمینال یا فرودگاه پا نهاده‌اید. از اینجا به بعد سفرتان با هیجان بیشتری روبه‌رو است. از میان مقاصد مختلفی که بر روی صفحه نمایش می‌بینید باید شهر یا کشور مدنظرتان را پیدا کنید درست همانند کاری که باید در فرودگاه یا ترمینال برای پیدا کردن پروازتان انجام دهید. مسیر نزدیک‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید، طی می‌شود. با یک کلیک دیگر شما به مقصد رسیده‌اید و باید از زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های میراثی و ... لذت ببرید. اکنون شما بسیاری از نادیده‌ها را در یک صفحه گنجانده‌اید. هرچند که از لطف لمس طبیعت و نفس کشیدن هوا و قدم زدن محروم مانده‌اید اما دیده‌اید و دانسته‌اید. دنیای امروز متکی بر تکنولوژی نام این سفر را گردشگری الکترونیک نامیده است. البته گردشگری الکترونیک تنها به این سفرهای آنلاین محدود نیست. سایت‌های گردشگری راهنمایان سفرهای راحت، ارزان و سریع برای مسافران دنیای مدرن امروزی هستند. راهنمایانی که باید انتظارات گردشگر الکترونیک را از اطلاعات کلی درباره وضعیت جغرافیایی و آب و هوا، راه‌های ارتباطی منطقه، اختلاف زمانی، واحد پولی و چگونگی تبدیل ارز، اطلاعاتی درباره صدور گذرنامه، معرفی جاذبه‌های طبیعی و میراثی، اطلاعاتی درباره زبان و فرهنگ کشور تا خرید بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار، معرفی هتل‌ها و رزرو آن، ارائه فهرستی از تورهای مسافرتی، امکان پرداخت آنلاین هزینه و ... را برطرف کند. در ایران گرچه سایت‌های گردشگری متعددی در سال‌های اخیر فعالیت خود را در زمینه گردشگری الکترونیک آغاز کرده‌اند اما نواقص بسیاری دارند، از پراکندگی اطلاعات مربوط به مقاصد گرفته تا بی‌بهره بودن از سفرهای آنلاین. شاید دلیل این نواقص را باید در تازه و نوپا بودن این نوع از گردشگری در ایران جست‌وجو کرد، اگرچه که سایر گردشگری‌ها در ایران نیز همچنان درگیر نواقصی از جمله نبود زیرساخت‌ها هستند. با این حال مغفول مانده‌ترین بخش از گردشگری الکترونیک در ایران سفرهای آنلاین‌ هستند. سفرهایی که می‌توانند تبلیغاتی برای جاذبه‌های داخلی باشند و گردشگران خارجی را نیز جذب کنند، سفرهایی که در بسیاری از کشورها از جمله کانادا و آمریکا، جای خود را پیدا کرده و از آن جا که سفرهای اینترنتی به هزینه و فرصت کمتری نیاز دارند، طرفداران فراوان دارند. اما چرا این نوع گردشگری دارای اهمیت است؟ ارزش گردشگری و فعالیت‌های مرتبط با آن، زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم درآمد حاصل از آن، هم ردیف درآمدهای نفتی است و امروزه از آن به عنوان صنعت گردشگری نام برده‌اند و شاخه الکترونیکی آن، یعنی گردشگری الکترونیک را منشا حرکت‌های اقتصادی و فرهنگی بالقوه دانسته و آن را انقلاب گردشگری نامیده‌اند. فارغ از آن در زمان‌هایی که افراد با توان مالی برای سیر و سفر به نقاط مختلف دنیا را ندارند، سفرهای آنلاین می‌‌توانند بخشی از حس خوب سفر کردن را به آنان منتقل کند. 
روح‌الله مهرجو، کارشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره اهمیت سفر کردن و لزوم توجه به گردشگری الکترونیک در ایران به «ابتکار» می‌گوید: برای آنکه انسان بتواند آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببرد نیاز دارد که مدتی محیط خود را تغییر و فضایی جدید را تجربه کند که قطعا سفر می‌تواند این مهم را محقق کند. سفر از گذشته دور تاکنون در فرهنگ ما ایرانیان همواره مورد توجه بوده است. همه بزرگان این سرزمین ما تجربه سفر را داشته و اکثر آنان همواره در حال گشت و گذار بودند. وی با اشاره به اینکه زمان زیادی نمی‌گذرد که دنیا به این نتیجه رسیده که می‌تواند گردشگری را یک صنعت بنامد تصریح کرد: اما امروزه به خوبی می‌دانیم که صنعت گردشگری یکی از کم هزینه‌ترین سرمایه‏گذاری‌ها برای تولید ثروت و البته ایجاد شغل است. این کارشناس و پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: موضوعات بسیاری در رابطه با صنعت گردشگری قابل طرح است و می‌توان آن را از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار داد اما مسئله مورد بحث ما ارتباط این صنعت با فناوری اطلاعات است. مهرجو با اشاره به اینکه با آمدن دنیای الکترونیک همه شقوق زندگی انسان متحول شده است خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست و تحت تاثیر قرار گرفته است. وی گفت: این روزها فناوری اطلاعات باعث شده است که هزینه امور مختلف به شدت کاهش یابد و بسیاری از مواردی که قبلا به دلیل هزینه بالا قابل اجرا نبود، محقق شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۲۵
مجتبی مهرجو

جهان ورزش - تاریخ: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ 
گروه ایرانشهر- روح‌الله مهرجو: حفظ خانه‌های قدیمی و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم به اقتصاد کشور و هم به آرامش روحی و روانی جامعه کمک می‌کند.
این روزها همه انسان‌ها به دنبال فرصتی هستند که از تکنولوژی و دغدغه‌های جامعه مدرن و توسعه‌یافته فرار کنند و دقایقی را در آرامش بگذرانند. متاسفانه عطش انسان برای پیشرفت و توسعه باعث شد که بسیاری از میراث گذشتگان از بین بروند و ساختمان‌های بتنی و سیمانی در گوشه و کنار شهرها‌ رشد کنند و خود را به‌عنوان نماد مدرنیته به رخ انسان‌ها بکشانند. برج‌ها به‌عنوان نماد توسعه‌یافتگی مطرح شدند و این باور به وجود آمد که هرچه ساختما‌ن‌ها بزرگ‌تر باشند، درصد مدرنیته شدن و توسعه‌یافتگی بیشتر می‌شود و صاحبان و شهر و کشور می‌توانند بیشتر به خود ببالند. در این میان خانه‌های دلباز قدیمی با حوض‌های بزرگ و کوچک آبی‌رنگ وسط حیاط، همراه با باغچه‌های بزرگ و کوچک لِه شدند تا ساختمان‌های بزرگ خلق شوند و توسعه‌یافتگی را به رخ همگان بکشانند. در این میان کمتر مدیری در سطح کشور و البته شهرها به این فکر می‌کرد که باید از میراث گذشتگان حفاظت و آن را ترمیم و بازسازی کرد. کمتر مدیری به این فکر کرد که باید داشته‌های قدیمی را حفظ کرد و راهکارهایی اندیشید. به‌عنوان مثال باید ارزش مادی خانه‌های قدیمی که وجب به وجب آن ارزشمند و نشان‌دهنده تاریخ و تمدن این کشور بود را به قدری افزایش می‌دادند که حفظ آن یک سرمایه بزرگ به حساب می‌آید و حتی قیمت آن‌ها از آپارتمان‌های لوکس و خانه‌های ویلایی دوبلکس مدرن بیشتر می‌بود تا همه برای حفظ آنان تلاش کنند‌ اما متاسفانه صاحبان این خانه‌ها از ترس اینکه میراث فرهنگی نسبت به آن ادعایی داشته باشند سعی در تخریب و یا فروش آن می‌کردند تا از نظر اقتصادی متضرر نشوند.
البته امروز صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ایجاد شده است و به دنبال حفظ بافت‌های فرهنگی و قدیمی است. این صندوق با توسل به تغییر کاربری و تبدیل خانه‌ها‌ به رستوران‌های سنتی و هتل‌های قدیمی به دنبال آن است تا برای مردمی که خواهان آسودگی خیال و آرامش هستند و در جستجوی کنجی می‌گردند تا در آن‌ها آرام گیرند، فرصت مناسبی را فراهم و با خلق یک منفعت اقتصادی انگیزه‌ای برای حفظ این امکان قدیمی ایجاد کند.
اگرچه بهتر این بود که مدیران خواهان توسعه و پیشرفت از همان ابتدا به جای اینکه بر خانه‌های قدیمی نام بافت فرسوده بگذارند و برای تبدیل آن‌ها به ساختمان‌های بی‌روح امروزی تسهیلات میلیونی در نظر بگیرند، مردم را تشویق می‌کردند تا خانه‌های قدیمی با آن درهای چوبی و اروسی‌های رنگارنگ رویایی و حوض وسط حیاط حفظ شود و مردم در خانه‌هایی که مامن آرامش است، زندگی کنند. کودکان آزادانه در حیاط‌ها و اتاق بزرگ که سقف بلند آن باعث ابهت و بزرگی خانه بود، بدوند و کسی از ترس مزاحمت همسایه‌ها آنان را وادار به سکون و سکوت نکند و در نهایت تبلت و تلفن همراه و ایکس باکس را به دست آن‌ها ندهد. در این مقال، مجال آن نیست که به عواقب این اتفاق پرداخت و باید آن را به متخصصان علوم اجتماعی، روانشناسان و جامعه‌شناسان سپرد.
اما امروز اقدامی که برای حفظ این بافت‌های قدیمی در شهرها و روستاها ساری و جاری شده است، احداث خانه‌های بوم‌گردی است که با استقبال بی‌نظیر گردشگران داخلی و خارجی روبه‌رو شده است به طوری که برخی از این اماکن تا ماه‌ها بعد نیز رزرو هستند. 
استان‌هایی چون فارس، هرمزگان و ... توانستند از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند و بسیاری از گردشگران را به روستاها بکشانند که شاید کمتر از شهرها به درد مزمن تخریب بافت قدیمی به منظور مدرن شدن دچار شدند و هنوز خبری از آن خانه‌هایی که هر خشت آن با عشق بنا نهاده‌ شده است، هست. هنوز همه خانه‌های روستایی با نام مقاوم‌سازی و بهسازی به یک دخمه که با فرهنگ و جامعه روستایی همخوانی ندارد، تبدیل نشدند. 
استقبال مردم از این خانه‌های قدیمی که به یک اقامت‌سرا و یا هتل بدل شدند نشان می‌دهد که فطرت انسان با این نوع اماکن همخوانی دارد و معماران قدیمی بیشتر از مهندسان امروزی با فطرت و سرشت انسان آشنا بودند و مَسکنی که مُسکن دردهای آدمی است را می‌ساختند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۲۲
مجتبی مهرجو

روح الله مهرجو- پژوهشگر اجتماعی
خودباوری منشا توسعه و پیشرفت کشور 

اجتماعی - تاریخ: ۲۱-۱۱-۱۳۹۷, ۱۲:۰۱ 
در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توجه به شعار دهه فجر می‌تواند ساعت‌ها بحث و گفت‌و‌گو به خود اختصاص دهد و کاغذهای زیادی را پر کند. در این روزهایی که دشمن اعلام کرده بود ایران به خود جشن چهل سالگی انقلاب را نمی‌بیند اما دید، باید به این مسئله پرداخت که چرا باید به گذشته افتخار کنیم و به آینده امید داشته باشیم.
بررسی انقلاب اسلامی و آنچه رخ داده است را می‌توان در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری ترسیم کرد و به بررسی آن پرداخت.
در همین ابتدای کار باید اعلام کرد که انقلاب اسلامی یک رویداد نرم افزاری بود که به خاطر مادیات شکل نگرفت، بلکه اهداف دینی و سیاسی برایش بیشتر حائز اهمیت بود و همه دستاوردهای سخت افزاری و توسعه‌های کمی در ابعاد مختلف مولود همین دستاوردهای معنوی است.
در رژیم طاغوت، شاه همواره در تلاش بود تا نزدیکی خود به آمریکا را حفظ کند، ژاندارم منطقه باشد و به طور مداوم با پول نفت اسلحه بخرد و زرادخانه‌های بزرگی تشکیل دهد. شاه مملکت را همچون ملک شخصی خود تصور می‌کرد که می‌تواند در آن با تانک و هواپیماهایی آمریکایی به بازی بپردازد. هر روز مستشاران آمریکایی در کشور افزوده می‌شدند و تسلط خود در امور کشور را تعمیق می‌دادند. در این میان ابتکار عملی برای مسئولان ایرانی باقی نمانده بود. اکثر آنان نیز برای حفظ میز و پست خود سرسپردگی آمریکا را پذیرفته بودند. طاغوت قبول کرده بود که باید حق توحش هم بپردازد و در داخل کشور صلاحیت رسیدگی به تخلف مستشاران و شهروندان عزیزدردانه آمریکایی وجود ندارد و باید در همان مهد به اصطلاح دموکراسی و حقوق بشر به تخلفات آنان پرداخته شود. 
از سوی دیگر آمریکایی‌های دوستداشتنی شاه، در تلاش بودند که ظاهر و باطن دین در جامعه را به حاشیه برانند و باشگاه‌ها و کلوپ‌هایی به سبک غربی دایر کنند تا جوانان ایرانی نیز به مانند آنان رشد و نمو کنند. 
همه این‌ها برای ملتی که عشق حسین(ع) را در سینه و قلب خود داشت و برای مظلومیت مردان کربلا گریسته بود، قابل تحمل نبود و در نهایت مردی از سلاله پاک حسینی قیام کرد و با همراهی ملت و پشتیبانی الهی به همه کج‌اندیشی‌ها، حقارت‌ها و توهین‌ها پایان داد. پیروزی انقلاب اسلامی استعمار را که ملت ایران را به استعباد گرفته بود، برای همیشه از سرزمین همیشه خدایی ایران بیرون راند و استقلال سیاسی را که بزرگترین و مهمترین خواسته ملت ایران و انقلاب بود، محقق کرد. ملت ایران پس از سال‌ها که سفارتین برای آن تصمیم می‌گرفت رها شد و سرنوشت خود را به دست گرفت. حاکم شدن مردم بر سرنوشت خود، بالاترین دستاوردها را برای ایران داشت که مهمترین آن اعتماد به نفس و روحیه خودباوری بود. در اصل کشوری که روزگاری متهم شد لولهنگ هم نمی‌تواند بسازد امروز دست به انقلابی بزرگ زد، کشورش را از استعمار و استبداد رهایی داد و در نتیجه پیشرفت و توسعه را به ارمغان آورد. در این میان کشوری که همه پروژه‌های عمرانی و خدماتی‌اش نصیب کشورهای غربی به ویژه آمریکا می‌شد، امروز با اتکا بر توان و دانش داخلی به پیش می‌رود و نیازی به مستشاران آمریکایی ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۱۴
مجتبی مهرجو

سلیمی قهرمان وزنه‌برداری به پاداش‌های ملی‌پوشان فوتبال اعتراض تندی می‌کند و پشت سر وی باقی
ورزشکاران هم به صحنه می‌آیند. در مقابل فوتبالیست‌ها هم کمپین راه می‌اندازند. به راستی حق با کدام است؟ در این باره از منظر جامعه‌شناسی با یک کارشناس گفت‌وگو کردیم و دلیل این اعتراض‌ها را جویا شدیم 
خشم بهداد 
آفتاب یزد -گروه اجتماعی: سفره مردم روزبه‌روز کوچک تر می‌شود و این روزها شاهدیم که مردم باید ساعت‌ها در صف بایستند تا بتوانند با ارائه کارت ملی چند کیلو گوشت تهیه کنند! اما در شرایط اقتصادی فعلی که مردم زیر بار مشکلات اقتصادی کمر خم کرده‌اند و وزیر کشاورزی می‌گوید باید خدارا شکر کنیم که اجناس در کشور وجود دارد، در گوشه و کنار زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که همه را در شوک فرو می‌برد! خبر کوتاه است و دل آزار، بیش از یک میلیون دلار به بازیکنان فوتبال پاداش داده می‌شود! با یک جمع و تفریق ساده می‌توان فهمید سهم هر بازیکن از این پاداش چیزی نزدیک به 500میلیون تومان است! به هر حال پاداش بازیکنان تیم ملی با واکنش‌های بسیاری همراه بود و شاید بتوان گفت در اوضاع فعلی شیرینی برد‌های تیم ملی را هم به کام مردم تلخ کرد! 
>مردم همیشه حامی، امروز منتقدند
مردم همیشه به تیم ملی فوتبال کشورمان عرق داشته‌اند و این تیم تنها تیمی بوده که به دور از هرگونه جناح بندی و دسته بندی مورد حمایت همه جانبه جامعه قرار گرفته است اما این روزها با واکنش‌هایی در رابطه با پاداش بازیکنان تیم ملی فوتبال رو به رو هستیم که از دل ملت برخاسته و مسلما به فشار‌های اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد برمی‌گردد. در ابتدا برخی از ملی پوشان کاراته با پست‌هایی انتقادی و گلایه آمیز از تبعیض بین فوتبال و سایر رشته‌ها سخن به میان آوردند و سپس نوبت به پست تند و عجیب بهداد سلیمی رسید. این قهرمان وزنه‌برداری با قرار دادن تصویری از مصاحبه مهدی تاج و بخشی از آن که درباره پاداش یک میلیون دلاری به بازیکنان تیم ملی صحبت کرده بود، به انتقاد از فوتبالیست‌ها پرداخت. او در استوری اول خیلی تند به ملی پوشان فوتبال حمله کرد! البته چند دقیقه بعد سلیمی وقتی واکنش‌ها را نسبت به‌استوری خود دید، با پاک کردن استوری از مردم هم عذرخواهی کرد؛ اما باز هم از موضع خود کوتاه نیامد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۱۰
مجتبی مهرجو

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: با این که خیلی‌ها‌ فضای مجازی را بستری برای شیوع و بروز آسیب‌ها‌ی اجتماعی می‌دانند اما چیزی که غیرقابل انکار است این است تبلیغات فضای مجازی که در واقع این روزها به نوعی استارت آپ تبدیل شده بستر را برای درآمدزایی خیلی از برند‌ها‌ی ایرانی و تولیدات داخلی فراهم کرده، تا جایی که شاهدیم برخی صفحات اینستاگرامی روزانه با تبلیغات انبوه تولیدات داخلی اجناس زیادی را به فروش می‌رسانند و این موضوع می‌تواند چرخ اقتصاد کشور را هر چند سخت و کند بچرخاند؛ در رابطه با برندسازی تولیدات داخلی در فضای مجازی و پتانسیل فضای مجازی برای تبلیغ تولیدات داخلی با روح الله مهرجو، کارشناس ارتباطات و پژوهشگر اجتماعی 
به گفت‌وگو نشستیم.

> نوع دیگری رسانه در حال ظهور است
مهرجو در رابطه با این موضوع می‌گوید: «کاربران اینترنتی دیگر فقط نوجوان و جوان نیستند بلکه فعالین بازار و سرمایه گذارانی که سرمایه‌ها‌ی کلانی هم در اختیار دارند را هم شامل می‌شوند.کسانی که می‌توانند یک مشتری پر سود باشند از اینترنت برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند. نسلی که در زمان تحصیل با اینترنت آشنا شد اکنون وارد بازار کار شده و درصد قابل توجهی از سرمایه‌ها‌ی کشور را در دست دارد.حال این افراد که می‌دانند اینترنت می‌تواند چه ابزار پرقدرتی باشد از آن به صورت روزمره استفاده می‌کنند؛ وقتی که از آنها آخرین قیمت را می‌پرسید آن را با اینترنت چک می‌کند و دیگر تلفن و موبایل آن وسیله ارتباطی مقتدر سابق نیستند. بدیهی است با گسترش حیرت‌آور رسانه‌های مجازی ـ بخصوص از نوع موبایلی یا تبلتی ـ در ایران، تولیدکنندگان ایرانی نیز باید روی تاثیر این رسانه‌ها بر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش‌شان مطالعه کرده و حساس باشند؛ چرا که نوع دیگری از رسانه در حال ظهور است که می‌تواند به گونه‌ای جدید از تولید یک کالا حمایت کرده یا برعکس، آن را تا مرز تحریم خرید، بایکوت کند.

> تیغ دولبه فضای مجازی
او در ادامه افزود:« هر چند ممکن است تولیدکنندگان اکنون به این پدیده جدید که به طور خزنده‌ای در حال پیشروی و اثرگذاری بر افکار عمومی است، کم‌توجه بوده و حتی اثر آن را انکار کرده و آن را به تمسخر بگیرند، اما این دیدگاه، چیزی از واقعیت کم نمی‌کند.اکنون در گوشه و کنار شبکه‌های مجازی در ایران شاهد شکل‌گیری کمپین‌های مختلفی درباره تولیدات ایرانی هستیم.در یکی از این کمپین‌ها که به هشتک تولید ملی معروف شده است، از افراد عادی خواسته می‌شود رده‌های کالایی را که از کیفیت یا قیمت آن راضی هستند قید کنند. بدیهی است قضاوت‌های صریح، بی‌پرده، انبوه و بی‌سانسوری که در این باره اعلام می‌شود، می‌تواند صدها مشتری را به خرید آن کالا ترغیب کرده و یا برعکس از آن رویگردان کند. کارشناسان اقتصادی به تولیدکنندگان هشدار می‌دهند قدرت اثرگذاری فضای مجازی در تولید ملی را دست‌کم نگیرند.شاید بسیاری از فعالیت‌های انجام شده در فضای مجازی به جایی نرسیده یا به اصطلاح «گرم» نشود، اما ظرفیت قدرتمند فضای مجازی برای ایجاد موج‌سازی تجاری قطعا قابل انکار نخواهد بود چرا که این رسانه جدید، به تمام معنی رسانه مردم است که در مقام خریدار و مصرف‌کننده، قدرت متقاعدکنندگی بسیار بالایی برای همنوایان خود خواهند داشت؛ قدرتی که مانند یک تیغ دو لبه می‌تواند به ضرر یا نفع یک کالا یا خدمات عمل کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۰۸
مجتبی مهرجو

tps://www.farsnews.com/news/13971115001380/%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA?

گروه سیاسی ـ برای رسیدن به ثبات در منطقه خلیج فارس و برقراری امنیت برای مهمترین منبع انرژی جهان وجود ایران مقتدر لازم و ضروری است و امکانات و شرایط ویژه این کشور می‌تواند بسترساز تحقق اهداف و آرمان‌هایی باشد که برای خود تعریف کرده است.

خلیج فارس را بزرگترین و مهمترین منبع انرژی جهان می‌دانند که امنیت آن به امنیت جهان گره خورده است. حوزه خلیج فارس در حدود 730 میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت و بیش از 70 تریلیون متر مکعب ذخیره گاه گاز طبیعی را در خود جای داده است. به عبارت دیگر 63 درصد منابع نفتی و 44 درصد ذخایر گازی اثبات شده جهان در این منطقه قرار دارد. ایران نیز با دارا بودن 33.5 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی یعنی 18 درصد ذخایر جهانی و 137.5 میلیارد بشکه نفت معادل 11.5 درصد ذخایر جهانی از مهمترین کشورهای منطقه به حساب می‌آید.

ایران به عنوان نقش ژئوکالچر در منطقه خلیج فارس در ایجاد امنیت منطقه نقش اساسی دارد که حتی قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا نمی‌توانند این نقش را نادیده  بگیرند و ایران می‌تواند از این جایگاه خود در راستای رسیدن به اهداف ملی، منطقه‌ای و امنیت منطقه بهره بگیرد.

حتی ایران و آمریکا در برخی از مسائل مهم به ویژه در عرضه با ثبات نفت و قیمت آن، مبارزه با تجارت مواد مخدر منطقه‌ای، حضور بنیادگرایان تکفیری و برخی از مسائل دارای منافع مشترک هستند، بنابراین شکل دهی هر نوع سیستم امنیتی یا نظم در خلیج فارس باید با حضور مستمر ایران صورت گیرد. طبیعی است هر گونه اخلال در نظم و حاکمیت ایران، می‌تواند این مهم را به خطر بندازد؛ به ویژه اینکه گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه بیش از گذشته در حال تحرک و فعالیت هستند. بنابراین امریکا به خوبی می‌داند که آسیب به حاکمیت و اقتدار ایران می‌تواند رشد اقتصاد جهانی را به مخاطره بیندازد. بدون تردید برای همه جهان حضور جمهوری اسلامی ایران به مراتب بهتر از وجود گروهک‌های تروریستی که همه انسان‌ها به جز خودشان را به مرگ محکوم می‌کنند، است.

از این  پاراگراف‌ها به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که خطر بزرگ در منطقه خلیج فارس یک ایران اتمی یا تهدید سنتی متعارف نظامی نیست، بلکه تهدیدها عمدتاً تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند که خارج از کنترل رهبران منطقه است. اگر امریکا با ایران مقابله می‌کند نه به خاطر هراس از ایران اتمی بلکه با موفقیت روزافزون ایران در منطقه و جهان اینگونه به دنیا القا می‌شود که در مقابل امریکا می‌توان ایستاد و در مدار جهانی حرکت کرد و حقوق واقعی خود را بدون نیاز به پذیرش کدخدایی امریکا به دست آورد و  برای این ایالات متحده نیز به اندازه سایر کشورهای جهان نقش قائل شد.

امریکا و اروپا باید بدانند که با توجه به موقعیت ویژه ایران باید با احترام با این کشور و مردمانش روبه‌رو شوند و حقوق قانونی و طبیعی آنان را به رسمیت بشناسند. متأسفانه دولتمردان ما نمی‌توانند به خوبی با مردم در این موارد سخن بگویند و بد عمل کردن تریبون‌داران باعث شده است که این موارد به خوبی تشریح نشود. البته موفق نبودن در مسائل اقتصادی و تأمین معیشت مردم نیز بر بخشی از عدم هماهنگی‌ها بین مردم و دولتمردان تأثیر داشته است که در صورت برقراری ارتباط صحیح این مسأله نیز قابل حل خواهد بود.

بنابراین مشکل امریکا با ایران تنها به ظواهر بیان شده باز نمی‌گردد بلکه کشورهای قدرتمند حاضر نیستند که کشوری دیگر را در بین خود بپذیرند که در تحولات جهانی موثر است. برای درک بهتر این مهم بررسی چند عدد و رقم دیگر می‌تواند مثمر ثمر باشد.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که مصرف جهانی نفت تا سال 2020 روزانه به 111.5 میلیون بشکه می‌رسد  ودر این صورت تقاضا نفت خلیج فارس به 50 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و در عمل 45 درصد نیاز جهان باز هم از این محل تأمین می‌شود.

همچنین آمار تأکید دارند که تا سال 2025 نیز تقاضای جهانی برای گاز طبیعی به 4.9 تریلیون متر مکعب در سال خواهد رسید که یکی از مراکز مهم تأمین آن خلیج فارس است. در سال 2017 میزان تقاضای گاز طبیعی به 3.6 تریلیون مترمکعب رسید.

البته به احتمال زیاد روندی که در پیش گرفته شده است، باعث می‌شود که اعداد و ارقام واقعی بیشتر از پیش بینی‌ها شوند. در سال 2017 تقاضای جهانی نفت 97 میلیون بشکه در روز بوده است و پیش بینی برای سال 2018 نیز 98.6 میلیون بشکه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۰۶
مجتبی مهرجو

زندگی

میرزامحمد متخلص به فرخی، فرزند محمدابراهیم یزدی در سال 1302ق / 1264ش در یزد متولد شد.  او از همان کودکی با رنج ستم و مبارزه آشنا شد.  وی در دوران خردسالی در مکتب‌خانه‌های یزد، «دروس قدیم فارسی و اندکی از مقدمات عربی و تا نیمی از انموزج را آموخت».  سپس در مدرسۀ مرسلین پذیرفته شد. اما در 15 سالگی طبع ناآرامش، وی را به سرودن اشعاری در سرزنش اولیای مدرسه تشویق نمود و همین امر موجب اخراجش گردید.

صاحب الـزمان یکره‌ سـوی مردمان بنگـر        کز پی لسان گشتند،‌ جملــه تابعِ کافـــر

در نـمازشـان خوانند ذکـر عیـسی انـدر بر      پـا رکـاب کـن از مهر، ای امـام برَ و بحر

پیش از آنکه ایـن عالم رو نهـد به ویرانـی

‌این اولین حرکت سیاسی فرخی در انتقاد از مدیران جامعه‏ای که در آن می‏زیست، بود. او پس از ترک مدرسه وارد مدرسۀ اجتماع گردید و چون از طبقۀ‏ متوسط برخاسته بود، به کارگری مشغول گردید و با دسترنج خود امرار معاش می‏کرد. بیش از همه دیوان حافظ، سعدی، ناصرخسرو و مسعود سعدسلمان همدم جوانی او بود. به‌ویژه سعدی و ناصرخسرو در وی تأثیری بسزا داشته‌اند. خود گوید:

کرده از بس فرخی شاگردی اهل سخن در غزل گفتن، کسی مانند او استاد نیست.

غلامحسین واصل‌یزدی می‌گوید:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۰۰
مجتبی مهرجو

دبیر تحریریه ماهنامه تخصصی فکراقتصادی

http://www.fekreeghtesadi.ir/wp-content/uploads/2018/09/5.pdf


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۹۷ ، ۲۱:۳۴
مجتبی مهرجو