روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

السلام علیکِ یا عزیزه الزهراء
روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این سایت کاملا شخصی می باشد
کلمات کلیدی

مهرجو

روح اله مهرجو

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات

روح الله

روح الله مهرجو

مهرجو حج 1396

چرا عربستان در تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در مسئله حج است

زندگی آفلاین

ازدواج آنلاین

مکانهای زیارتی

آسیب های معنوی آخر الزمان

داستان اعمال ام داوود

اعتکاف

کاروان هوایی

تقویم تبلیغی ماه شوال

بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله فزت و رب الکعبة.

بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟

سیاست رسانه ای دولت دوازدهم در بوته سنجش

مشکلات پیش روی توسعه بیمه آتش سوزی منازل مسکونی

دبیر تحریریه ماهنامه تخصصی فکراقتصادی مرداد97

حمید محمدی

جزئیاتی درباره برخی نارسایی‌ها در سازمان حج

دبیر تحریریه ماهنامه تخصصی فکراقتصادی تیر97

به کام کلاهبرداران .

به نام اپراتورها

«پیام نرسانی» برای حاجی‌ها

هاله خاکستری ابهام پیرامون شفافیت دولت

منع گسترش سلاح شیمیایی با هم افزایی جامعه بین المللی

** وضعیت بورس پس از لغو برجام

فکر اقتصادی دبیر تحریریه روح الله مهرجو

آخرین نظرات

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات در خصوص شایعه و شایعه پراکنی بیان داشت: شایعه اطلاعاتی است که در بین افکار عمومی شیوع پیدا می کند، اکثر شایعاتی که منتشر می شود هدف درستی را دنبال نمی کند به همین علت شایعه یک لغتی با بار منفی است.

نوآوران آنلاین- وی ضمن بیان اینکه مهم ترین عامل رشد شایعه پایین بودن سواد رسانه ای مردم است، تصریح کرد: مردم زمانیکه مطلبی را می شنوند باید سریع به دنبال منبع آن باشند که خبر را چه کسی گفته و در کجا آمده و چه کسی تایید کرده است با همین سوالات بیش از 50 درصد شایعات در همان بدو تولد از بین می رود.
مهرجو ادامه داد: متاسفانه نه تنها پرس و جویی در خصوص منبع خبر نمی شود بلکه بعضی از افراد به دلیل ضعف شخصیتی که دارند نیاز به بزرگنمایی در جامعه و نیاز به حضور بیشتر در جامعه دارند شایعه را با شاخ و برگ بیشتر انتشار می دهند در واقع یک چیزی را می سازند که با شایعه اولیه هم بسیار متفاوت است.
روح الله مهرجو با بیان این موضوع که شایعه مانند ویروسی است که اگر وارد بدن سالم و قوی شود نمی تواند زیاد پیش روی کند اما اگر این ویروس وارد بدن بیمار و آماده پذیرش بیماری شود بلافاصله منتشر می شود، می گوید: بنابراین افکار عمومی اگر سالم باشد برای برخورد با شایعات آماده است و هیچ گاه ما شاهد رشد بی رویه شایعات نخواهیم بود.
امروزه اوج شایعه در شبکه های اجتماعی است
روح الله مهرجوکارشناس ارتباطات  بیان می کند: به بحث شایعه می توان از چند محور می توان نگاه کرد یکی مباحث فقه رسانه ای است که جعل دروغ حرام است چه در رسانه چه دهان به دهان باشد.
وی می گوید: مشکلی که در جامعه ما وجود دارد زود باوری مردم است تلقین پذیری، خرافه گرایی، نداشتن سواد رسانه ای، نداشتن تفکر انتقادی و اینکه مردم می خواهند همرنگ جماعت باشند اینها همه دست به دست هم می دهد تا شایعه شکل بگیرد و منتشر شود.
این کارشناس  ارتباطات عنوان کرد: اوج شایعه را می توان در شبکه های اجتماعی دید زیرا مردم رغبت ندارند متنی را که در یک شبکه اجتماعی به دستشان رسیده در مورد آن تحقیق کنند و به راحتی متنی را که شاید اصلا صحت و منبعی ندارد برای چندین نفر دیگر ارسال می کند.
جلوانی با اشاره به اینکه کار کپی و پیست در شبکه های اجتماعی بسیار رایج شده است، می گوید: خیلی از پیام هایی که در شبکه های اجتماعی با تیتر جنجالی و با نام یک خبرگزاری و همراه با لینک ارسال و دست به دست می شود در صورتی که بر روی لینک کلیک کنند متوجه می شوید که اصلا چنین صفحه ای وجود ندارد اما هیچکس قبلاز ارسال برای دیگری بر روی لینک کلیک نمی کند که آیا این خبر صحت دارد یا خیر.
ضعف سواد رسانه ای مهم ترین عامل رشد شایعه است
وی ضمن بیان اینکه مهم ترین عامل رشد شایعه پایین بودن سواد رسانه ای مردم است، تصریح کرد: مردم زمانیکه مطلبی را می شنوند باید سریع به دنبال منبع آن باشند که خبر را چه کسی گفته و در کجا آمده و چه کسی تایید کرده است با همین سوالات بیش از 50 درصد شایعات در همان بدو تولد از بین می رود.

http://www.noavaranonline.ir/fa/news/124631/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF/?iframe=1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">