روح الله مهرجو استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

روح الله مهرجو استاد دانشگاه و  کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

این وبلاگ کاملا شخصی می باشد
mehrjoor.ir

بایگانی
آخرین نظرات

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

تهران- ایرنا- راهپیمایی روز قدس به عنوان نماد استکبار ستیزی می تواند یک فرصت برای وحدت مسلمانان باشد، اتحادی که هدف آن مبارزه با اشغالگران در ابعاد مختلف به شمار می رود. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که برگزاری این گونه راهپیمایی ها موجب اتحاد جامعه فلسطین حول محور مقاومت و مبارزه می شود و امنیت منطقه در سطح خاورمیانه را رقم می زند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ تقویت وحدت و همگرایی میان مسلمانان از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به شمار می رود که با عملکرد فرافرقه‏ای و جهانی امام خمینی(ره) به ثمر نشست که اوج این اتحاد و همدلی را می توان در مساله فلسطین مشاهده کرد. در اندیشه بنیانگذار انقلاب، رژیم اسراییل، مقوله ای ضد اسلام و مسلمانان بود. به همین علت با نامگذاری روز قدس و برجسته ساختن این مهم، سبب وحدت مسلمانان جهان در برابر خطر بزرگی به نام رژیم صهیونیستی شد.

مساله فلسطین برای امام خمینی(ره) از اهمیت والایی برخوردار بود چنانچه ایشان در سخنانی در 1358 خورشیدی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را «روز قدس» نام نهادند و دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را به عنوان تکلیفی اسلامی به همه مسلمانان از فرقه‏ها، ملیت‏ها و زبان‏های گوناگون تاکید کردند و اعلام داشتند که حمایت از رژیم اسراییل، خیانت به اسلام است.

معمار بزرگ انقلاب در این باره فرمودند: «من در سالیان درازی، خطر اسراییل غاصب را گوشزد مسلمین کردم. ... من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏های اسلامی می‏خواهم برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‏تواند تعیین ‏کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و در مراسمی، همبستگی بین‏المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند.»

مسلمانان ایران و جهان هیچ گاه جنایت، تجاوز، کشتارهای جمعی و آوارگی های مردم مظلوم فلسطین را فراموش نمی کنند و در روز جهانی قدس همبستگی خود را با حمایت از آنان به همگان نشان می دهند. بی‏گمان انسجام اسلامی به ویژه در شرایط کنونی، ضرورتی انکارناپذیر در جهان اسلام به شمار می رود. از این جهت به روز قدس باید به دیده دیگری نگریست و بر همه ملت‏های مسلمان واجب است که فراتر از شعارها و اقدام های کم‏اثر، این روز بزرگ را گرامی بدارند. پس در شرایطی که امروز خطر رژیم اسراییل متوجه منطقه خاورمیانه و سرزمین‏های اسلامی است، وحدت مسلمانان درباره موضوع فلسطین و مقابله با خصلت تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، تنها راه سربلندی اسلام و مسلمانان به شمار می رود.

ستاد انتفاضه و قدس شعار «پیروزی جبهه مقاومت، شکست فتنه آمریکایی صهیونیستی، عزم ملت فلسطین برای بازگشت» را برای این روز در سال جاری برگزیده است.

«روح الله مهرجو» عضو کمیسیون جمعیت دفاع از ملت فلسطین و مدرس دانشگاه در گفت وگو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ نگاه به آینده روشن با موضوع قدس را مهمترین دغدغه مسلمانان و آزادی خواهان جهان دانست و گفت: انتخاب روزی به نام قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از طرف امام خمینی(ره) نشان از حمایت جریان مقاومت و مبارزه برای آزادی فلسطین دارد که با رویکردی انقلابی باید شرایط پیگیری آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف را فراهم آورد تا اینگونه در مسیر ساختن آینده ای مطلوب حرکت کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۲۳
مجتبی مهرجو
 ژرف نگری و رشد فکری کودکان با ترویج فرهنگ کتابخوانی

تهران- ایرنا- مقوله کتابخوانی تاثیر بسزایی در روند جامعه پذیری و ارتقای فرهنگ دارد. به همین دلیل بایستی به این مهم از دوره کودکی و نوجوانی توجه کرد و کتاب را در سبد خانوار قرار داد تا علاقه به مطالعه در افراد درونی شود و اینگونه آینده سازان این مرز وبوم، ژرف نگر و متفکر رشد و پرورش یابند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ والدین به عنوان الگوهای رفتاری به شمار می روند که در روند رشد کودکان و نوجوانان و تربیت روانی و فکری آنان نقش مهمی دارند و در بسیاری از موارد این مهم را جهت دهی می کنند.

تاثیرپذیری فرهنگی، توسعه کتاب، مطالعه و ترویج آن از نخستین و مهمترین عوامل موثر در الگوپذیری کودکان و نوجوانان از والدین خود محسوب می شوند. هنگامی که پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت های روزانه خویش را به خواندن کتاب اختصاص دهند، کودک و نوجوان، این مقوله را به خوبی می پذیرند، با آن انس و الفت می یابند و می آموزند که مطالعه را در زندگی در زمره امورهای ضروری قرار دهند.

همواره باید به این موضوع توجه کرد که روند یادگیری، نهادینه سازی فرهنگ و اندیشه سازی کودکان و نوجوانان از راه مطالعه و کتاب خوانی میسر می شود. اگر چه به جز خانواده، گروه هایی همچون همسالان، معلمان، مراکز فرهنگی- هنری، کتابخانه ها و دستگاه های متولی فرهنگ بستر علاقه مندی، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه را ایجاد می کنند اما نمی توان از این واقعیت غیرقابل انکار چشم پوشی کرد که پرچمدار این هویت بخشی فرهنگی، خانواده به شمار می رود و در صدر همه آنها قرار دارد.

برگزاری سالیانه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می تواند بهانه ای باشد تا خانواده ها به همراه فرزندان خود با حضور در این رویداد فرهنگی آنان را با کتاب و فرهنگ کتابخوانی آشنا کنند تا اینگونه در آینده به کسب مهارت های فردی و اجتماعی، حل مشکلات فکری و اخلاقی، افزایش و ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و کسب تجریه های گوناگون در زمینه های تربیتی، ارزشی و دینی بپردازند.

«روح الله مهرجو» پژوهشگر حوزه اجتماعی، کارشناس و مدرس علوم ارتباطات معتقد است که فرهنگ کتابخوانی نخست باید از خانواده شروع شود زیرا والدین به عنوان اثرگذارترین عنصر در رشد و شکل گیری باورها، رفتار و عقاید افراد هستند. در ادامه گفت وگوی وی را با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا می خوانیم.

** جایگاه کتاب در میان سبد فرهنگی خانواده ها
کتاب به عنوان یک ضرورت باید در سبد فرهنگی خانه و خانواده از جایگاه و منزلت بسیار بالایی برخوردار باشد. همانطور که خانواده ها برای تقویت اقتصاد خویش تلاش می کنند باید به همان نسبت به خرید کتاب، مجله، نشریه و ... اهمیت دهند زیرا با مطالعه می توانند به حل مشکلات رفتاری، اجتماعی و فرهنگی خود کمک کنند. والدین آگاه می توانند با ارایه راهکارهایی برای تشویق فرزندان به مطالعه در امر آگاهی بخشی آنان اثرگذار باشند. آنها با بازخوانی شیوه های جذاب برای کودکان خود خواهند توانست فرزندان را به خواندن ترغیب کنند و لذت درک آن را از مسیر تصاویر ذهنی از راه بیان و خواندن انتقال دهند.

** توسعه کشور در گرو اهمیت دادن به کتاب
افزایش نرخ سرانه کتابخوانی از جمله عواملی به شمار می رود که می تواند توسعه فرهنگی کشور را رقم بزند. با توجه به گسترش فناوری های نوین ارتباطی، کتاب هنوز هم جایگاه مهمی در سبد فرهنگی خانواده ها و جوامع ایفا می کند. کشورهای پیشرفته همانگونه که به طرف جامعه اطلاعاتی با شتاب حرکت می کنند به همان اندازه نیز نسبت به افزایش سرانه مطالعه اهمیت می دهند که نشان از جایگاه ممتاز کتابخوانی و ویژگی رفتاری مردم این کشورها دارد.

** چرایی بی توجهی کودکان و نوجوانان به مطالعه
سرانه مطالعاتی در کشورهای در حال توسعه همچون ایران با توجه به گسترش روزافزون فناوری های نوین اطلاعاتی در میان خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان روند کاهشی را سپری می کند. اینترنت و امکانات نرم افزاری جدید سبب شده است تا بسیاری از کاربران علایق خود را تغییر دهند و به طرف پراکنده خوانی و رفع نیازهای خود در این شبکه های اجتماعی سوق پیدا کنند. جاگذاری کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها بسیار مهم است. متولیان امور فرهنگی و فرهنگ دوستان باید بکوشند تا راه های جدیدی را برای ترغیب نسل آینده به مطاله به وجود آورند. در سال های اخیر پژوهش های گسترده ای برای ترغیب مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در کشور انجام شده است. در این میان معلم پویا و خلاق می تواند راهکارهای بسیاری برای هر چه مستحکم تر کردن پیوند میان دانش آموز و کتاب پیدا کند. در این میان مقایسه دانش آموزان در میزان مشارکت در مطالعه، سعی در نتیجه گیری از موضوع کتاب و استفاده ابزاری از کتاب برای پند واندرز دانش آموزان، تحمیل نظر مربی درباره کارکرد داستان و انتخاب کتاب بدون در نظر گرفتن علاقه مندی های دانش آموزان می تواند از عوامل بازدارنده در روندِ ترویج خواندن باشد.

** راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی
ترویج فرهنگ کتابخوانی باید از دوران کودکی و از راه مهمترین نهاد جامعه پذیری آغاز شود تا کودک، کتابخوانی را در فرآیند جامعه پذیری اولیه از والدین خود بیاموزد و در زندگی روزمره به کار گیرد. همچنین نهادهای جامعه پذیری مانند مدرسه، گروه همسالان و رسانه های گروهی نیز باید در جهت تقویت رفتار کتابخوانی عمل کنند تا فرهنگ کتابخوانی در فرد نهادینه شود تا این مهم به شکل عادت درآید. طرح عضویت خانوادگی در کتابخانه ها نیز اثر ماندگار و مطلوبی دارد. بهره گیری از شبکه های اجتماعی، معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب هایی با حجم کم و دارای متن های روان و جذاب نیز می تواند کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی سوق دهد.

فرهنگ سازی از راه برنامه های کودکان و ساخت فیلم هایی که به طور غیرمستقیم به موضوع کتاب می پردازند، ایجاد فضاهای مطلوب و با نشاط برای مطالعه علاقه مندان به کتابخوانی در محیط های آموزشی، ارایه بُن های ویژه کودکان، ایجاد کتابخانه های سیار در پارک ها به خصوص در مناطق محروم و ... از جمله مهمترین راه هایی است که کودکان و نوجوانان را به این مهم هدایت می کند.

** نمایشگاه کتاب و علاقه به مطالعه
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور می تواند به تحریک ذائقه کتاب دوستان به ویژه کودکان و نوجوانان کمک کند تا آنها بتواند به خرید تازه های نشر بپردازند. در کنار برپایی نمایشگاه های این چنینی می توان در شهرها با اختصاص دادن فضای نمایشگاهی به عنوان شهر کتاب به جلب کتاب دوستان پرداخت، فضایی که امکان دسترسی گسترده به منابع و آثار مکتوب در هر بازه زمانی فراهم شود. در این میان شهرداری ها و مسوولان امر می توانند با اتخاذ تدابیری مناسب از جمله ایجاد مراکز عملی و فرهنگی و اقدام هایی مانند برگزاری نشست های بررسی آثار مولفان، رونمایی از کتاب های جدید، کارگاه های تخصصی نویسندگان و تولید محتوای ادبی و علمی به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۸
مجتبی مهرجو
مدینه به هم ریخته است

«طرح توسعه مسجدالنبی (ص) کاملا بلاتکلیف است. بخش بزرگی از هتل‌های مدینه که محل اسکان ده‌ها هزار زائر بود تخریب و به تلی از خاک مبدل شده، بدون این‌که جایگزینی باشد، پروژه با همان سرعت که شروع شده با همان سرعت متوقف شده است.»

به گزارش ایسنا، حمید محمدی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ که برای پیگیری امور اجرایی حج ۹۷ به عربستان سفر کرده در گزارشی به وضعیت بهم ریخته شهر مدینه با اجرای طرح توسعه مسجدالنبی در آستانه آغاز حج، اشاره کرده که اسکان ده‌ها هزار زائر را به چالش کشیده و قیمت اجاره هتل را در این شهر گران‌تر کرده است.

او در یادداشت کوتاهی که در صفحه خصوصی‌اش در فضای مجازی منتشر کرده، نوشته است: «طرح توسعه مسجدالنبی که در اواخر دوران ملک عبدالله در سال ۱۳۹۲ با شتاب بسیار زیادی شروع شد و به سرعت بخش بزرگی از هتل‌های منطقه مرکزی را که محل اسکان ده‌ها هزار حاجی در موسم حج بوده تخریب کرد و به تلی از خاک مبدل شد، درحالی‌که هیچ جایگزینی برای آن‌ها ساخته نشده و موجود نبوده، از این رو پروژه با همان سرعتی که شروع شد با همان سرعت نیز متوقف شد.

به نظر می‌رسد طرح توسعه مسجدالنبی (ص) کاملا بلاتکلیف است، درحالیکه بخش زیادی از هتل‌ها حتی هتل‌های تازه‌ساز، تخریب شده بود و تخریب اندک هتل‌های باقی مانده متوقف شده است. اگر همین هتل‌های باقی مانده هم تخریب شده بود، الان امکان نداشت حجاج بتوانند اقامتی حتی یک شبه در مدینه داشته باشند.

این وضعیت محدودیت‌های زیادی را در زمینه اسکان در مدینه برای حجاج همه کشورها بوجود آورده است. از یک سو هتل‌ها عمدتا قدیمی هستند و فضای محدودی در اختیار هر زائر قرار داده می‌شود و ایام اقامت در مدینه نیز لاجرم بسیار کوتاه می‌شود از دیگر سو هزینه‌های اجاره نیز بالا می‌رود. اجاره هتل‌ها هم‌اکنون که به موسم حج نزدیک می‌شویم به دلیل نبود هتل، نسبت به بهمن و اسفند که همکارانم اجاره کردند، افزایش قابل توجهی داشته است.

بنا بود که جایگزین هتل‌های تخریب شده شهرکی هتلی با عنوان دارالهجره در مدینه ساخته شود. پروژه بزرگی که برای اسکان ۱۲۰ هزار زائر در منطقه‌ای نزدیک به مسجد قبا و در فاصله سه کیلومتری جنوب حرم واقع شده است که تحت مدیریت وزارت اقتصاد عربستان با مالکیت پروژه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی با بودجه‌ای بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۶۰ هکتار اجرا می‌شود.

در این پروژه ۱۰۰ برج ۳۰ طبقه در حال ساخت است که از این تعداد ۲۰ برج اداری و ۸۰ برج مسکونی است. این برج‌ها که توسط زنجیره‌های بین‌المللی هواداری و با استانداردهای خاص آن‌ها اداره خواهد شد، ظرفیت اسکان ۱۲۰ هزار نفر در هر شب را فراهم می‌کند. ۷۴ هتل چهار ستاره و ۶ هتل هم پنج ستاره خواهد بود. شهرک دارالهجره ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخته خوابی را نیز در برنامه خود دارد.

شروع این پروژه بزرگ مرداد ۹۳ بود که تاریخ تعیین شده برای خاتمه آن و آغاز بهره‌برداری، مردادماه ۱۳۹۶ بود، این درحالی است که به نظر می‌رسد تا آغاز بهره‌برداری از پروژه زمان زیادی باقی است، صرف نظر از راه‌های مواصلاتی به مسجدالنبی که ساخت آن هنوز شروع نشده، هتل‌های در دست اجرا نیز در وضعیت رو به اتمام نیستند. »

با وجود این اطلاعات که رییس سازمان حج و زیارت از پروژه مسجدالنبی منتشر کرده، اما برخی منابع خبری سعودی در یک سال گذشته اعلام کردند؛ پروژه توسعه مسجدالنبی با هدف افزایش ظرفیت مسجد به ۱.۶ میلیون زائر در چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ اجرا می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۷
مجتبی مهرجو
 اعتماد کاربران؛ دغدغه اصلی پیام رسان های بومی
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ ظهور فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در دهه های گذشته، تحولات چشمگیری را در جوامع گوناگون پدید آورد و زمینه ساز نوع جدیدی از ارتباطات مجازی شد. بهره برداری از شبکه های مختلف اجتماعی، خطرهای بیشتری را متوجه شهروندان در دنیای مجازی نسبت به دنیای واقعی کرد و لزوم برخورداری از آگاهی های لازم و شیوه برخورد برای رویارویی با این آسیب ها را بیش از پیش آشکار ساخت.

پیام ‌رسان‌ها، در چند سال گذشته به محبوب‌ترین برنامه‌های تلفن‌های همراه میان کاربران گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان تبدیل شده‌اند که موضوع حمایت از آنها می تواند در رقابت برای جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار باشد. در هر کشوری نیز بنابر شرایط فرهنگی، سیاسی و جغرافیایی، یک یا چند پیام‌رسان محبوب وجود دارد که بیشتر ارتباطات شخصی و اجتماعی افراد را ممکن می‌سازد. از طرفی، موضوع کوچ از جایی به جای دیگر موضوعی آشنا از گذشته بوده و امروز هم کاربران فضای مجازی نیز گاهی اپلیکیشن یا پیام‌ رسانی را به مقصد فضایی بهتر و پویاتر ترک می‌کنند تا دامنه روابط و فعالیت‌های خود را گسترش دهند. در واقع با ظهور پیام ‌رسانی با قابلیت‌های بیشتر و نحوه متفاوت ارایه محتوا، بازار بهتری در انتظار آن پیام‌رسان خواهد بود و با استقبال عمومی رو به‌رو خواهد شد.

در این زمینه داشتن استقلال یک پیام ‌رسان داخلی از نهادهای حاکمیتی و امنیتی می‌تواند باعث جلب اعتماد و اطمینان ‌شود درغیر این صورت، طبیعی به نظر می رسد که پیام‌ رسان مورد نظر در این رقابت با شکست روبرو خواهد شد. بنابراین در حوزه فضای مجازی افزایش بازار پیام ‌رسان‌های داخلی بسیار مطلوب‌تر و بهتر است و دولت نیز باید گام‌هایی را در جهت تقویت این پیام ‌رسان‌ها بردارد.

«مرتضی یادگاری» کارشناس حوزه It، هوش مصنوعی و مدرس دانشگاه تهران در گفت وگو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بررسی استفاده و حمایت از پیام رسان های داخلی از وجوه مختلف پرداخته است. در ادامه نظرات وی را از نظر می گذرانیم.

** چالش های پیش روی پیام رسان های بومی
حمایت همه جانبه از پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعیِ بومی در رقابت با مشابه خارجی موضوعی است که این روزها در محافل سیاسی و اجتماعی به طور رسمی و غیر رسمی در ارتباط با آنها بحث و تبادل نظر می شود. در این میان وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برپایه تاکید رییس جمهوری به عنوان متولیان اصلی امر، وظیفه دارند با برداشتن موانع موجود و برطرف کردن کاستی ها، پیام رسان های داخلی را در نیل به موفقیت و جذب مخاطب یاری رسانند.

بر هیچ فردی پوشیده نیست که در این ارتباط حمایت مادی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما می توان گفت که اینک بزرگ ترین مشکل در مسیر رونق پیام رسان های داخلی تنها مشکلات اقتصادی نیست بلکه در این میان، باید حمایت های معنوی ویژه ای از طرف دولت نیز وجود داشته باشند. برپایه مهندسی نرم افزار، تمام اپلیکیشن ها در ابتدای ورود به بازار(دوران طفولیت) دارای اشکال هایی هستند که با استفاده کاربران و بازخوردگیری به روز شده، نقایص خود را برطرف کرده و به طرف بلوغ پیش می روند. نرم افزارهای ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همچنین خلاقیت و ابداع های جدید سبب مهاجرت خودخواسته کاربران به نرم افزار نوظهور و افزایش سرعت جذب مخاطب به این نرم افزارها می شود.

**جلب اعتماد کاربران در ارتباط با حریم خصوصی
دغدغه بزرگی که پیام رسان های داخلی با آن روبرو هستند، جلب اعتماد حداکثری کاربران در ارتباط با حفظ حریم خصوصی آن ها است. در این راستا برخی پیام رسان های داخلی سعی کردند با موضوع رمزنگاری و تماس p2p (کاربر به کاربر) و بدون دخالت سِرور این اطمینان را در ارتباط با امنیت ارتباطات در نزد کاربران خود به وجود آورند.

**رهنمود مقام معظم رهبری و ضرورت مهاجرت به پیام‌رسان های بومی
امروزه می توان گفت شبکه های اجتماعی در عصر موسوم به فناوری اطلاعات و ارتباطات خود به صورت زیرساخت درآمده اند و تمام ارتباطات اجتماعی، اقتصادی و حاکمیت کشور بر روی آنها شکل گرفته است، از همین رو و با دید امنیت اطلاعات، باید مالکیت این زیرساخت ها و اطلاعات در اختیار صاحب اطلاعات باشد یا با اخذ تضمین هایی آن را به غیر سپرد. گرچه در هر صورت باید ذخیره سازی دیتای مربوط به کشور می بایست در داخل کشور انجام شود و با همین دیدگاه ساماندهی پیام رسان بومی در مرداد سال گذشته به عنوان یک مصوبه شورای عالی فضای مجازی مطرح شد و متولیان امر «قوه قضاییه، وزارت ارتباطات و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و بانک مرکزی» موظف شدند در راستای حمایت و رونق بخشی به پیام رسان های بومی گام هایی بردارند.

آیت الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، فضای مجازی را یک قدرت نرم موثر در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، سبک زندگی و اخلاقیات توصیف کردند و شورای عالی فضای مجازی را مرکز اصلی سیاستگذاری آگاهانه، مسوولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده بزرگ و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند که باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدام های سنجیده، هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به طرف خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای جذاب حرکت شود.

البته سخنان ایشان با تاکید بر عدم تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی و اینکه اینگونه تعرض را «حرام شرعی» دانستند، عامل بزرگی در جلب اعتماد کاربران خواهد بود.

** نقش حمایتی دولت از پیام رسان های داخلی
تبلیغ استفاده از شبکه های پیام رسان داخلی و ارتقای سطح کیفیت آنها از جمله راهکارهای ایجابی رویارویی با وضعیت کنونی در عرصه فضای مجازی است. البته موضوع اصلی در این امر حفاظت از کسب وکارهای شکل گرفته و استارتاپ ها و صاحبان آنها در راستای توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور به شمار می رود. صاحبان مشاغل به فضای آرام و بدون استرس برای رونق کسب و کار خود و سودآوری مطلوب نیاز دارند و به نظر می رسد در صورتی که پیام رسان داخلی بتواند موارد فنی و تجاری شامل واریز و پرداخت وجه را در خود جای دهد و اعتماد کاربران را جلب کند، نیمی از راه را در راستای رونق خود را طِی کرده است.

البته در ابتدا باید تمام نهاد‌ها و اداره های دولتی وارد میدان استفاده از پیام رسان های داخلی شوند و کمک کنند تا این پیام رسان ها در بهترین زمان به کیفیت مطلوب برسند. در کنار این موارد تسهیلات مناسبی که دولت می تواند در اختیار مالکان پیام رسان های داخلی قرار دهد به تسریع در رونق آنها خواهد انجامید.

** مشکلات پیام رسان های خارجی
شبکه‌های پیام ‌رسان موجود با منشأ خارجی در کنار ایجاد کسب ‌وکار برای بخشی از جامعه، بستری را نیز برای حضور آزادانه دشمن در داخل کشور و مدیریت اغتشاش ها ایجاد کرده و می تواند امنیت عمومی را از جامعه سلب کند. در یک مقایسه عقلایی نمی‌توان امنیت جامعه را فدای فعالیت اقتصادی بخشی از جامعه کرد، گرچه در صورتی که امنیت جامعه تحت الشعاع قرار گیرد اقتصاد در تمامی سطوح و حتی در سطح کسب و کارهای نوین نیز مختل می شود زیرا ناامنی جامعه تمامی کسب و کار کشور را به مخاطره می اندازد.

پیام‌رسان‌های خارجی همچنین موجب خروج ارز قابل‌توجهی از کشور می‌شوند. به‌گونه‌ای که بر پایه برآوردها 60 درصد مبلغ 3 میلیارد دلاری که سالیانه برای واردات پهنای باند کشور هزینه می شود، تنها مربوط به پهنای باند پیام رسان تلگرام است. این بدان معناست که تلگرام هر سال حدود 8 هزار میلیارد تومان از درآمدهای ملی را به خود اختصاص می دهد. دولت با جلوگیری از خروج این مبلغ می‌تواند زمینه کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار برای ده‌ها هزار جوان ایرانی را فراهم آورد.

تلگرام هیچ تعهدی به پیروی از قوانین داخلی ایران ندارد. نکته تاسف انگیزتر اینکه مدیر تلگرام از تقاضای مقام های ایرانی برای همکاری، به جاسوسی از شهروندان تعبیر کرده تا قانون ‌گریزی خود را با ظاهر عامه ‌پسندی جلوه دهد.

*پژوهشم**9117**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۷
مجتبی مهرجو
حضرت ابا عبدالله، حسین بن علی بن ابیطالب (علیهم السلام)

 «سلام»

در میان همه‌ی شعارهایى که افراد و ملت‌ها در برخورد با یکدیگر ابراز می‌دارند، از "سلام" کلامی پرمعنى‏تر پیدا نمی‌شود. واقعا چه چیزی برتر از این است که دو نفر اعلام "سِلم" به یکدیگر می‌کنند و بگویند "سِلم" بر تو، یعنی صلح، آشتی و سلامتی و صفا براى تو.

اسلام دین صفا و صلح و خیر است، دین اخوت و برادرى است. به همدیگر که مى‌‏رسیم سلام مى‌‏کنیم. یعنى من برادر تو هستم و تو برادر من هستى و من براى تو سلامتی و خیر آرزو و دعا مى‌‏کنم. حال این سلامت، سلامت روحى، سلامت اجتماعى، سلامت جسمى و انواع سلامت‌ها را در بر می‌گیرد.

افرادی ممکن است سخن خود را بدون سلام به دیگران آغاز کنند.

امام حسین (علیه السلام) به فردی که بدون سلام سخن با ایشان را آغاز کرده بود، فرمود: "سلام بر هر سخن مقدم است. خداوند سلامتت دهد." (1)

آن حضرت در همین رابطه در بیان دیگری ‌فرمود: "بخیل کسى است که از سلام کردن دریغ مى‏‌کند." (2)

همچنین گفته‌شده کسی که ابتدا سلام می‌کند کار با ارزش‌تری انجام می‌دهد. حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در این رابطه هم می‌فرماید: "سلام کردن هفتاد حسنه و ثواب دارد که شصت‌ونه‌تاى آن از آن سلام‌‏کننده است و یک بخش آن براى جواب‌دهنده‏."(3)(4)

اینجانب  فرارسیدن 3 ماه شعبان، سالروز میلاد

سبط گرامی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و سید شهیدان و

حضرت ابا عبدالله، حسین بن علی بن ابیطالب (علیهم السلام)

را به تمامی مسلمانان جهان، به خصوص شما دوست گرامی تبریک و تهنیت می گوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۶
مجتبی مهرجو
 حمایت از کالای ایرانی ضرورتی ملی است
مهرجو،کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی در گفت وگو با آریا:
خبرگزاری آریا-مهرجو اولویت نظام سیاستگذار کشور را شرایط اقتصادی دانست و گفت:  شناخت مهمترین اولویت های کشور جزو اصلی ترین سیاست های نظام به شمار می رود و حمایت از کالای ایرانی ضروتی ملی است.
روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی، در گفت وگو با خبرگزاری آریا، تولید داخلی را اساس منافع ملی و رفاه عمومی دانست و اظهار کرد:  با توجه به انتخاب شعار سال 97 بر مبنای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، می توان معضل هایی همچون بیکاری، فقر، ناهنجاری های اجتماعی و ... را در جامعه کاهش داد و توان ایجاد اشتغال را به سطح مطلوبی رساند.
 این پژوهشگر اجتماعی در ادامه افزود: شکوفایی در اشتغالزایی مستلزم شناخت دقیق موانع و رفع تنگناها در مسیر تولید داخلی است. کشور ایران در بسیاری از اصناف می تواند در سطح منطقه ای بدرخشد اما متاسفانه به دلیل حمایت نشدن به حالت رکود در می آید. تولیدات امروز در بسیاری از بخش های اقتصادی بسیار پایین تر از ظرفیت های موجود کشور است.

مهرجو بیان داشت: ایجاد شرایط نامطلوب، قاچاق کالا، اتخاذ سیاست های نامناسب اقتصادی از جمله دلایل افت تولید داخلی است. همچنین هزینه های بالای تولید بر روی کیفیت، اشتغال، میزان تولید و صادرات اثر گذار است.

این کارشناس با اشاره به این موضوع که تحقق شعار سال جاری نیازمند عزم همگانی است، گفت: تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی نیازمند عزمی راسخ میان مسوولان و همراهی مردم در این زمینه است. اتخاذ تدابیر لازم و تصویب قوانین لازم برای حمایت از تولید داخلی می تواند به بهبود مستمر محیط کسب و کار داخلی کمک کند و باعث ارتقای نظام مالی کشور شود. اجرای صحیح قوانین بسیاری از مشکلات حوزه تولید را در جامعه رفع می کند.

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا هیچ اقتصادی وجود ندارد که بدون تقویت تولید ملی پیشرفت کند بنابراین کشور ایران نیز باید برای خروج از این بن بست ساختار اقتصادی قوی در بحث تولید ملی اجرا کند. برنامه ریزی و سیاست گذاری در مملکت باید به نحوی باشد که سرمایه ها از بخش های غیر مولد به سمت حوزه های مولد، اشتغال افزایی و کار آفرینی سوق پیدا کند.

مهرجو برنامه ریزی مناسب در راستای جذب سرمایه ها را بسیار موثر دانست و بیان داشت:  درست است که در عملی ساختن شعار سال نقش مردم هم بسیار مهم است و حمایت مردم از کالای ایرانی و داشتن تعصب روی کالای ایرانی می تواند چرخ های کند اقتصاد را سریعتر به جریان اندازد، ولی اصل موضوع بر دوش دولت و مسوولان است که با حمایت برنامه ریزی شده، هم حمایت واقعی از کالای ایرانی صورت پذیرد و هم به بهبود کیفیت کالاها اهتمام بورزد و هم بازار پر رونق قاچاق و ورود کالاهای خارجی را پایان بخشد.

نهادینه کردن فرهنگ کار و تولید، جهت گیری ارزش ها و جهت گیری در سمت حمایت از تولید ملی سبب جذب سرمایه های مسکوت در کشور می شود که گذر از رونق صادرات، رشد تولید ناخالص داخلی، رفاه عمومی و اشتغال زایی همگی از مسیر تولید ملی شکوفا می شود.

این کارشناس در ادامه بیان داشت: حمایت از تولید محصولات کشاوری می تواند به عنوان نخستین عامل تاثیر گذار در رشد اقتصادی باشد زیرا ایران در تولید محصولات کشاورزی در سطح دنیا از رتبه قابل ملاحظه ای برخوردار است. بازاریابی های لازم برای شناساندن کالاهای ایرانی به مخاطبان نیز می تواند عاملی موثر در تقویت کالای ایرانی باشد زیرا رضایت مشتریان و شناسایی کالاهای داخلی به مصرف کنندگان مهمترین اصل است.

مهرجو در پایان خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان نیز باید با طراحی مدل‌های مناسب و تدبیر لازم، مدیریت صحیح در تولید بر روی کیفیت و کمیت تولیدات داخلی سرمایه‌‌گذاری مناسب داشته باشند، مصرف‌کنندگان داخلی به‌عنوان طرف دیگر این مساله باید با ایجاد فرهنگ مناسب تبلیغی در جامعه به این جمع‌بندی برسند که خرید یک کالای ایرانی در مقایسه با کالای خارجی فقط یک انتخاب صرف نیست بلکه هر خرید داخلی، ایجاد اشتغال، درآمد و زمینه رشد تکنولوژی و توسعه دانش را به همراه دارد. هر نوع خرید از محصولات داخلی به معنای سرمایه‌گذاری بلندمدت در اقتصاد ملی برای سال‌های آینده است که این موضوع باید با کمک رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی به مردم منتقل شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۴
مجتبی مهرجو

رابطۀ بین مدیریت کارآمد با میزان سوددهی بنگاه‌های اقتصادی غیر دولتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۴
مجتبی مهرجو
نقش روابط عمومی الکترونیک در رضایت‌مندی مراجعه کننده‌گان به شهرداری تهران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین روابط عمومی الکترونیک و میزان رضایت‌مندی کلی مراجعه‌کننده‌گان به شهرداری تهران بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه‌ای به حجم 356 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های(1- پرسشنامه سنجش رضایت‌مندی مشتریان 2- پرسشنامۀ روابط عمومی الکترونیک) استفاده شد. برای آزمودن فرضیه‌های تحقیق از آزمون‌های همبستگی پیرسون و آزمون t وابسته استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین روابط عمومی الکترونیک و میزان رضایت‌مندی کلی مراجعه ‌کننده‌گان به شهرداری تهران ارتباط معنا‌داری وجود دارد(001/0>p). سایر نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنی‌دار بین استفاده از دو سیستم روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی سنتی در میزان رضایت‌مندی مراجعه‌کننده‌گان بود. در نهایت بر اساس نتایج بدست‎‌آمده لزوم بکارگیری و استفاده از روابط عمومی الکترونیک توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
 
کلمات کلیدی: روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی سنتی، رضایتمندی، مشتریان، شهرداری تهران.
مقدمه :
دنیای امروز به عصر ارتباطات و اطلاعات و یا به تعبیر بهتر انقلاب اطلاعات مشهور است. انقلاب ارتباطات محصول همگرایی در دو حوزۀ فناوری یعنی حوزۀ ارتباطات و حوزۀ اطلاعات است[1]. با پیشرفت ارتباطات و نیازهای انسانی، وجود سازمان در هر اجتماعی، امری اجتناب ناپذیر است. سازمان‌ها با اهداف و برنامه‌های متفاوت به دنبال دستیابی به اهدافی هستند که در جهت برآورده ساختن نیازهای متعدد مردم، بنا نها شده است. بشر از اغاز پیدایش تا به امروز پیوسته در پی ایجاد ارتباط با دنیای خارج بوده است، تا بتواند جهان را واقع‌گرایانه‌تر و ملموس‌تر فهم کند. به همین منظور سابقۀ روابط اجتماعی را نمی‌توان محدود به زمانی خاص دانست[14]. شکل‌گیری روابط عمومی که شکل امروزی و مدرن از رابطۀ اجتماعی است، را می‌توان در یک بازدۀ زمانی خاص تعریف و بازبینی کرد[2]. روابط عمومی آن بخش از مسؤلیت‌ها و وظایف ارتباطی مدیریت سازمان است که از طریق آن می‌کوشند برای دستیابی به اهداف سازمانی با محیط خود سازگار و هم صدا شده و شرایط محیط را، به شرایط مساعد بودن استمرار بخشند[3]. واحد روابط عمومی برای هر سازمانی از اهمیت ویژه برخوردار است چرا که امر مهم و غیرقابل گریز سازمان را که همان ارتباط با مخاطب است، بر عهده گرفته و آینه تمام نمای سازمان محسوب می‌شود[4]. روابط عمومی سازمان‌ها امروزه بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر پدیده فناوری اطلاعاتی قرار دارند که از آن تحت عنوان روابط عمومی الکترونیک یاد می‌شود. روابط عمومی الکترونیک نوعی از روابط عمومی است که در آن از ابزارهای الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک، سایت‌ها، شبکه‌های مجازی، پیامک، رادیو و نظایر آن به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر جهت انجام مأموریت‌های روابط عمومی استفاده می‌شود[14]. امروزه با ورود به قرن بیست‌ویکم و توسعۀ نوین ارتباطی و اطلاعاتی، و در صدر همۀ آنها اینترنت، شاهد شکل‌گیری روابط عمومی الکترونیک به شکل گسترده‌ای در سازمان‌ها و ادارات مختلف می‌باشیم. افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و توسعۀ کیفی خطوط اینترنت و پهنای باند، سرعت بیشتری  را برای استفاده‌کنندگان اینترنت فراهم کرده است. همچنین توسعۀ ابزارهای اطلاع رسانی نظیر شبکه‌های اجتماعی، مجال بیشتری برای حضور روابط عمومی در فضای مجازی ایجاد می‌کند که در این فضای جدید سرعت اطلاع‌رسانی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته و این امر پاسخگویی همزمان را از روابط عمومی‌ها طلب می‌کند[5]. در عصرحاضر فناوری اطلاعات سازمانی و فناوری‌های مبتنی بر اطلاعات به عنوان یکی از الزامات اساسی تلقی می‌شود و روابط عمومی‌های نیز از این امر مستثنی نیستند[15]. عدم شناخت کافی مدیران سازمان از مفاهیم مربوط به جامعـه اطلاعـاتی و روابـط عمومی الکترونیک، کارکردهای آن و نیز امکانات و ابزار مورد نیاز یکی از مشکلات فـراروی تحقق روابط عمومی دیجیتال است. از دیگر چالش پیشرو این طرح، فرهنگ و ذهنیت مردم سنتی است که می‌بایست این فرهنگ و ذهنیت متناسب با شرایط جامعة اطلاعاتی تغییر یابد که البته تغییر آن هزینة زیادی در پی خواهد داشت. امنیت در روابط عمومی دیجیتال دچار مشکل است و از آنجا که عمده فعالیت‌های روابط عمومی دیجیتال ارایة اطلاعات و خدمات مورد نیاز از طریق نیاز فناوری‌های نوین ارتباطی هزینۀ اینترنت است می‌بایست جهت جلوگیری از مخدوش شدن و سود استفاده از اطلاعات تدابیر لازم اندیشیده شود[6]. با ظهور فناوری‌های جدید در زمینه اطلاعات، بسیاری از مشکلات اطلاعاتی هموار گشته و راه‌های رسیدن به جدیدترین اخبار و اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان از جمله در سازمان‌ها آسان شده است. در این چشم انداز تهاجمی، سازمان‌ها باید به طور مداوم برای حفظ شرایط رقابتی بازار، افزایش بهره‌وری، نیروی کار در حال تغییر، پیدایش محیط کسب و کار جهانی، و گسترش تجارت الکترونیک به پیکربندی مجدد و تطبیق برسند[16]. پیدایش تجارت الکترونیک و به دنبال آن روابط عمومی الکترونیک منجر به ایجاد تغییرات چشمگیر در بسیاری از جنبه‌های ارتباطات در حوزه‌های فروش، بازاریابی و حمایت از مشتری شده است. پژوهش‌های صورت گرفته الگوهای متعدد را برای این منظور ارائه نموده‌اند. در این بین بررسی ارتباط با مشتری در بسیاری از تحقیقات نتایج قابل قبولی به همراه داشته است. همچنین، ارتقای کانال‌های ارتباطی بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع ساخته است. ترکیب این دو مقوله، مدیریت ارتباط با مشتری را به عنوان انقلابی در صنعت کسب و کار، پیش‌روی محققان و مدیران قرار داده است[7]. از طرف دیگر این دیدگاه که بقا و توسعه سازمان‌های امروزی در گرو رضایت‌مندی مشتریان آن‌هاست امری انکار نشدنی است. بازاریابی امروزه نه بر محور امکانات تولیدی بلکه بر اساس تأمین رضایت مشتری استوار شده است که این موضوع قاعده بازی را در فروش کالا و خدمات دگرگون می‌کند[17]. کیفیت خدمات ارائه شده توسط سازمان‌ها وجه تمایز سازمان‌های موفق و ناکاراست و سازمان‌ها برای حفظ و نگهداری مشتریان که عوامل حیاتی در سودآوری آن‌ها هستند، باید به کیفیت خدمت به عنوان یک پیش نیاز اصلی توجه کنند[18]. در واقع، کیفیت خدمات، مقدمه رضایت مشتریان است. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که کیفیت خدمات، رابطه مثبت و معناداری با رضایت مشتری دارد[19]. امروزه هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند ادامه حیات دهد، مگر اینکه بتواند تعداد کافی از مشتریانی آگاه و نکته سنج را جذب و نگهداری کند. سازمان‌های تولیدی یا خدماتی، میزان رضایت مشتری را به عنوان معیاری مهم برای سنجش کیفیت کار خود قلمداد می‌کنند و این روند همچنان درحال افزایش است. اهمیت مشتری و رضایت او چیزی است که به رقابت در سطح جهانی بر می‌گردد. به طوری که رضایت مشتری یکی از اصلی‌ترین ابعاد نظام های مدیریت می‌باشد[20]. رضایت مشتری، احساس یا نگرش مشتری نسبت به یک محصول یا خدمت بعد از استفاده از آن و ارزیابی مشتری از محصول یا خدمت است. رضایت مشتری از طریق تکرار خرید، خرید کالای جدید و خرید کالا توسط مشتریان جدید به افزایش درآمد و سود منجر می‌شود. در واقع مشتریانی که از سازمان رضایت زیادی دارند، تجربیات مثبت خود را به دیگران منتقل می‌کنند و به این ترتیب وسیله تبلیغ برای سازمان شده و در نتیجه هزینه جذب مشتریان را کاهش می‌دهند[21].
لذا می‌توان ادعا کرد که رضایت مشتری موجب وفاداری مشتریان می‌گردد. تأمین رضایت مشتری زمانی حاصل می شود که خواست واقعی مشتری تأمین شده و نیاز او در زمان معین و به روشی که او می‌خواهد برآورده شود. در این بین سنجش رضایت و ارتباط مستمر با مشتری می‌تواند به عنوان قابل اطمینان‌ترین سیستم بازخور مورد بررسی قرار گیرد که یک روش مؤثر، مستقیم، معنادار و واقعی را از شناسایی انتظارات و اولویت‌های مشتری فراهم می‌کند. بنابراین با توجه مواردی که مطرح شد طبیعتاً نقش ارتباطات و بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیکی و فناوری اطلاعات به ویژه استفاده از بستر اینترنت و سایت‌ها به‌عنوان یکی از وظایف اساسی مدیر‌ان در پیشبرد اهداف سازمانی مهم جلوه می‌کند. از این رو در این پژوهش اصلی‌ترین سؤالی که پژوهشگر درصدد پاسخگویی به آن است این است که: آیا بین استفاده از روابط عمومی الکترونیک و میزان رضایت‌مندی مراجعه‌کننده‌گان به شهرداری تهران رابطه‌ای وجود دارد یا خیر؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۳
مجتبی مهرجو
 وابستگی به تولیدات خارجی چگونه از بین می‌رود؟
آفتاب اقتصادی- مریم همتی: همواره ذهنیت بسیاری از مصرف‌کنندگان بر کیفیت پایین کالاهای داخلی شکل گرفته و با ترویج اندیشه برتری کالاهای خارجی، تولیدات ملی با بی‌مهری مواجه شده است. آنچه در این ارتباط به نظر می‌رسد این است که ایران به انقلابی فرهنگی نیاز دارد تا مردم به این باور برسند که خرید و استفاده از کالاهای داخلی باعث رونق اشتغال، حفظ کشاورزی، ارزش افزوده و تقویت واحدهای تولیدی و در نهایت توسعه و پیشرفت خواهد شد. خرید و حمایت از کالای ایرانی افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد و پیشرفت اقتصادی، ایجاد بازار رقابتی، افزایش درآمد سرانه ملی، رفاه و اشتغال زایی بیشتر را در کشور به ارمغان خواهد آورد. هر کشوری برپایه شاخص‌های ارزشی که دارد باید برای تولید داخلی و ملی خویش ارزش قائل باشد و به آن بها بدهد با توجه به این که ایران در یک شرایط حساس و خاص قرار دارد می‌توان با تشویق و ترغیب جامعه در استفاده از کالای ایرانی از تولید داخل حمایت و بدین ترتیب به رشد اشتغال و ریشه‌کنی فقر در کشور کمک کرد. برای رسیدن به این هدف می‌بایست با بهبود کیفیت، سبب افزایش صادرات و هم زمینه استقبال ملی از تولیدات داخلی را فراهم آورد و این مسئله ارزش‌ها و مزیت‌های مرتبط و نهفته بسیاری را آشکار می‌سازد و به ایجاد رقابت در کشور می‌انجامد. استفاده از کالای ایرانی منشا آثار مثبت فراوانی برای کشور است و این مسئله به ایجاد ارزش افزوده، رشد اقتصادی کشور، کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از افزایش تورم و ارتقای درآمد ملی و فردی منجر می‌شود و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های آینده را در بخش تولید مهیا می‌سازد و با افزایش و بهبود کیفیت کالا می‌توان مازاد مصرف داخل را به خارج صادر و بدین ترتیب درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور ایجاد کرد. بنابراین برای دستیابی به توسعه می‌بایست که توجه و حمایت از کالا و تولید داخلی را مدنظر قرار داد. اقتصاد مقاومتی به این معنا است که اقتصاد کشور را در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی مقاوم ساخت تا به هنگام تهدیدهای مختلف اقتصادی، اقتصاد کشور دچار تزلزل و فروپاشیدگی نشود و به این منظور بهترین روش فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای داخلی و بومی، تقویت تولید داخلی و بهبود کیفیت این کالاها به شمار می‌رود. در اقتصاد مقاومتی نگاه ما باید رقابت بیرونی و تقویت داده‌های درونی و اقتصاد ملی باشد تا هم مشکلات اقتصادی نظیر تورم و بیکاری را بدینوسیله برطرف ساخت و همچنین درآمدهای ملی و خانوارها را نیز بهبود بخشید و اقتصاد کشور را به پویایی رساند. یکی از مهم ترین محورهای اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید ملی و استفاده از کالای ایرانی محسوب می‌شود و آن را به عنوان موثرترین راهکار برون‌رفت و مقاومت مقابل تهدیدهای خارجی، قلمداد می‌کند. تقویت اقتصاد مقاومتی سبب می‌شود تا کشور، نیازهای خود را در داخل برطرف و با ارتقای کیفیت و تنوع محصولات با کالاهای مشابه خارجی رقابت و کالای کیفی خود را در برابر رقیبان خارجی عرضه کند. صداوسیما، رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف تبلیغاتی در این باره مسئولیت و رسالت بزرگی برعهده دارند تا با فراخواندن مردم نسبت به مصرف کالای تولید داخل، همگان را به این مسئله ترغیب و تشویق کنند و آن را به عنوان یک تکلیف و وظیفه شرعی و ملی معرفی کنند. عوامل متعددی را در این ارتباط می‌توان برشمرد که از آن جمله می‌توان به نداشتن بسته‌بندی مناسب، تبلیغات، بازاریابی و کارهای فرهنگی اشاره کرد. فضای پسابرجام سبب شد تا با ایجاد مناسبات و روابط با دیگر کشورها و استفاده از تکنولوژی و علم جهان، کیفیت تولید ملی را ارتقا و بدین ترتیب کالای ایرانی به جهان معرفی شود و با پایان دادن به تبلیغات دشمنان برای منزوی کردن ایران، موانع پیش روی ایران برداشته شد و ایران پس از برجام می‌تواند فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و تولیدات خویش را آشکارا به جهان معرفی و آنها را صادر کند. البته می‌بایست که تولیدکنندگان نیز کیفیت محصولات را ارتقا بخشند تا به جلب اعتماد عمومی مردم منتهی شود، چرا که کیفیت کالا بهترین تبلیغ برای تولید ملی محسوب می‌شود و تبلیغات صدا و سیما و رسانه‌ها نیز باید به نحوی باشد که مردم را به سمت مصرف کالای ایرانی ترغیب و تشویق کند.
روح الله مهرجو پژوهشگر حوزه اجتماعی و مدرس ارتباطات در گفت‌وگو با آفتاب اقتصادی به بررسی تولید ایرانی و حمایت از کالای ایرانی و تاثیرات آن بر اشتغالزایی و رونق کسب و کار در کشور از وجوه مختلف پرداخته است. وی آن را از جمله مهم‌ترین اصول در سال حمایت از کالای ایرانی دانست و بیان داشت: «اشتغالزایی و کسب و کار باید در صدر کارهای اجرایی دولت در سال حمایت از کالای ایرانی باشد. موضوعات اقتصادی از مهم‌ترین چالش‌ها در دنیای امروزی است که جامعه ایران نیز با آن روبه‌رو است. مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت موضوع اقتصادی نامگذاری سال‌ها را در این راستا اعلام می‌فرمایند و در سال جاری نیز با توجه به اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید کالای ایرانی را برگزیدند.»

حرکت به سمت تولید کالای ایرانی
بر پایه استانداردهای جهانی
این کارشناس ارتباطات در ادامه افزود: «حرکت به سمت تولید کالای ایرانی باید بر پایه استانداردهای جهانی باشد تا مردم به این باور برسند که خرید کالای ایرانی با کیفیت بر جایگاه کشورشان در بازارهای جهانی می‌افزاید. تغییر نگاه مردم در جامعه در راستای حمایت از کالای ایرانی سبب تقویت شاغلان ایرانی خواهد شد. منظور از کالای ایرانی هر نوع محصول یا خدمتی است که در ایران تولید می‌شود که تقریبا همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. بنابراین هر نوع خدمت یا محصولی که توسط کارآفرینان و شاغلان ایرانی ارائه می‌شود، مدنظر است.»

تقویت تولید ملی نیازمند استفاده بهینه مردم
از کالای داخلی
مهرجو با بیان این مطلب که تقویت تولید ملی نیازمند استفاده مردم از کالای داخلی و کاهش مصرف کالای خارجی است، بیان داشت: «باید در قوانین و مقررات صادرات، واردات و تولید بازنگری جدی صورت گیرد، اما متاسفانه مشاهده می‌شود که بخشی از قوانینی که در حمایت از کالای ایرانی وجود دارد اجرا نمی‌شود. همچنین نظارتی که در بخش‌های دولتی باید به حمایت از تولید کالای ایرانی صورت گیرد هنوز بسیار ضعیف است. در بخش نفت ارقام میلیاردی به عنوان حق الزحمه به خارجی‌ها داده می‌شود و حمایت از کالای ایرانی در پیمان‌سپاری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. البته در قالب قوانین و مقررات نظارتی نیز اقداماتی باید صورت گیرد. باید گفت که دستگاه‌های اجرایی نظام از جمله دولت، مجلس و قوه قضائیه و همچنین دیگر نهادهای مرتبط باید به صورت جدی در زمینه حمایت از کالای ایرانی ورود پیدا کنند و خود نیز ملتزم به شعار«حمایت از کالای ایرانی» باشند و تمامی زمینه‌ها را برای تحقق آن به کار بندند.»

مبارزه با بیکاری و فقر در گرو حمایت از
چرخه تولید داخلی
این مدرس دانشگاه با اعلام این موضوع که حمایت از کالای ملی صرفا برای مصارف داخلی نیست، گفت: «با حمایت از چرخه تولیدی کشور می‌تواند با بیکاری و فقر مبارزه کرد و دیگر چرخه‌های تولیدی را که سال هاست در رکود به سر می‌برند را به حرکت درآورد. البته حمایت از کالای ایرانی فقط برای مصرف داخلی نیست بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند ما باید در بازارهای همسایگان و کشورهای دیگر هم ورود پیدا کرده و کالای با کیفیت ایرانی را به آنان هم عرضه کنیم تا چرخ تولید در کشور به حرکت درآمده و ظرفیت‌های اشتغال فعال‌تر شود. با ایجاد بسترهای لازم برای اشتغالزایی می‌توان به تقویت بنیه اقتصاد کشور پرداخت و به همگان فرصت برابر برای مشارکت در زمینه تولید داد. بنابراین همه در راستای مشارکت در تقویت بنیه اقتصاد کشور باید مصرف کالای ایرانی، ارتقای کیفیت کالای ایرانی و تدوین قوانین مناسب برای حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار خود قرار داده تا پویایی اقتصاد ملی تضمین شود.»

وابستگی بیش از حد اقتصاد کشور به تولیدات خارجی
مهرجو وابستگی اقتصادی کشور را به تولیدات خارجی بسیار دانست و بیان داشت: «مطالعات بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در حال حاضر به میزان ۶۴ درصد به محصولات خارجی وابستگی دارد و ما در صنعت نفت ۶۱ درصد از تولیدات خارجی استفاده می‌کنیم و ۵۲ درصد از پیمانکاران نیز به دلایل مختلف غیرایرانی هستند. اما باید دانست که هدف مقام معظم رهبری از مطرح کردن حمایت از کالای ایرانی نوعی تقویت عزت نفس باشد که بتوان از این طریق تولیداتی را به بازارهای جهانی ارائه کرد.» او افزود: «برخی از صنایع مهم همچون صنعت خودروسازی که از مهم‌ترین قطب‌ها در کشور هستند در وضعیت نامناسبی قرار دارند و بخش زیادی از تولیدات مونتاژی است و در در بسیاری از بخش‌ها عدد نفوذ کالای غیرایرانی بالای ۶۰ درصد است. بنابراین هنگامی که از کالای ایرانی سخن به میان می‌آید تنها نباید به این مسئله اندیشید که برخی تولیدات ایرانی خریداری شود چون اگر نگاه کلانتری در این زمینه داشته باشیم، پروژه‌های نفتی، بیمارستانی و عمرانی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. اگر تولید‌کننده ایرانی برندسازی نکند و برای کیفیت کالای خود تلاش نکند، باید مطمئن بود که در پایان سال تولیدات ایرانی در انبارها خواهد ماند.»

بازنگری در مقررات دستگاه‌های اجرایی
این پژوهشگر اجتماعی تاکید کرد: «برپایه برخی آمارها مشاهده می‌شود که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای نیازهای روزانه خود تا ۷۱ درصد خرید خارجی انجام می‌دهند. بنابراین دولت و شرکت‌های خصوصی باید در مقررات خود بازنگری داشته باشند. برای تحقق شعار امسال اولا باید قیمت تمام شده تولید کالا و خدمات را در ایران حتما کاهش بدهیم. در عین حال، بالاترین نرخ سودبانکی از تولیدکنندگان در دنیا امروز در ایران دریافت می‌شود؛ بنابراین در سال حمایت از کالای ایرانی حتما باید نرخ سود بانکی را کاهش دهیم. در ایران قاچاق کالا موضوع مهمی است که در سال حمایت از کالای ایرانی باید بتوانیم با قاچاق سازمان یافته مقابله کنیم. وقتی گفته می‌شود کالای ایرانی منظور حمایت چشم بسته از کالای ایرانی به قیمت متضرر شدن مصرف‌کننده نباید باشد و امسال باید نشان‌های تجاری ایرانی تقویت شوند. در سال جاری باید در موضوع پیمان‌سپاری‌ها و واگذاری امور به غیردولتی‌ها بازنگری و موضوع دیگر اینکه سواد خرید مردم باید تقویت شود.»

قیمت‌گذاری اصولی بر کالاهای داخلی
مهرجو قیمت‌گذاری برای کالاها را امری مهم در حوزه حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: «بهبود فضای کسب و کار مهم‌ترین مسئله کنونی اقتصاد ایران است، بنابراین برای اینکه سرمایه‌گذاری بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در ایران رخ دهد، باید سرمایه‌گذاران نیز، اعتماد و اطمینان حداقلی از آینده اقتصاد ایران را داشته باشند. سرمایه‌گذار خارجی برای اینکه در ایران سرمایه‌گذاری کند باید یک حداقل‌هایی را از شاخص‌های اقتصادی پیش‌بینی کند تا بتواند این اطمینان را حاصل کند که اقتصاد ایران، یک اقتصاد باثبات است. ثبات در اقتصاد کلان و قیمت ارز، از جمله پیش‌شرط‌ها است و به نظر می‌رسد که قوانین باید در این رابطه، روان باشند و تثبیت تصمیم‌گیری و مقررات بخش‌های اقتصادی
به چشم بخورد.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۲
مجتبی مهرجو
ماهنامه تخصصی فکر اقتصادی دبیر تحریریه :روح الله مهرجو
دبیر تحریریه فکر اقتصادی :روح  الله مهرجو

http://fekreeghtesadi.ir/wp-content/uploads/2018/05/01.pdf  فایل ماهنامه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۲
مجتبی مهرجو