روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

لَبَّیکَ الّلهُمَّ لَبَّیکَ، لَبَّیکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ، إنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلکَ، لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

لَبَّیکَ الّلهُمَّ لَبَّیکَ، لَبَّیکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ، إنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلکَ، لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این وبلاگ کاملا شخصی می باشد
mehrjoor.ir
آخرین نظرات

۳۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

جمعه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲ ق.ظ

انسان بی امام زمان مکار میشود

بسم الله

برنامه ی سمت خدا از پر مخاطب ترین برنامه های شبکه سه سیماست که با دعوت از اساتید و اندیشمندان موضوع های دینی را با زبان ساده و جذاب در اختیار بینندگان خود قرار می دهد. آقای ماندگاری در برخی از برنامه های آن به طرح مباحث دینی از جمله مهدویت می پردازد. پرسش «آیا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می خواهد که ما زندگی را به بندگی تبدیل کنیم؟» در یکی از این برنامه ها و در تاریخ 13/ 4/ 1391 مطرح شده است و پاسخ ذیل را از ایشان می خوانیم.
امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جز تبدیل زندگی به بندگی از ما چیزی نمی خواهد. امام می خواهد سه پیام را به مردم بدهد: یکی اینکه همه در این عالم می خواهیم بندگی کنیم.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۱۲
مجتبی مهرجو

بسم الله


قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است. از این رو برآنیم تا با نگاهی اجمالی دیدگاه قرآن را در مورد آرامش روحی وروانی و راههای رسیدن به آن را مورد بررسی قرار دهیم.
دعا

دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است و دراین راستا انسان در طول تاریخ تلاشها و رنج های بسیاری را به جان دل پذیرفته است. بی شک بخش وسیعی از تلاشهای علمی بشر و کشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به منظور دسترسی به امکاناتی بوده است که آرامش و آسایش را برای انسان به ارمغان آورد ازسوی دیگر مطالعات آکادمیک و تحقیقات روانشناسی پیرامون آرامش و اضطراب و عوامل و موانع هریک بخش قابل توجهی از پژوهش های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است.

درسالهای اخیر کوشش های زیادی در زمینه روان درمانی افرادی که دچار بیماری های روانی و اضطراب های شخصیتی و عدم تعادل آن هستند، انجام شده است و در این زمینه روش های مختلفی برای روان درمانی پدید آمده است که هیچ کدام موفقیت مورد انتظار را در ازمیان بردن یا پیشگیری ازبیماری های روانی کسب نکرده است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که میانگین درمان از 70 درصد تجاوز نمی کند.

وانگهی حال عده ای از بیماران پس از روان درمانی گاه بدتر هم شده و یا بیماری پس ازمدتی بازگشته است.

از این رو روانشناسان به دنبال یافتن علت این امر برآمدند و ازطریق آمارگیری به این نتیجه رسیدند که مهمتریم عامل در درمان بیماریهای روانی "دین " است و درصد بهبودی بیمارانی که معتقد به دین هستند بسیار بیشتر از دیگران است. لذا آنان بر این باورند که "ایمان بدون شک موثرترین درمان بیماری های روانی بویژه اضطراب و افسردگی است.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۱۰
مجتبی مهرجو
جمعه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۷ ق.ظ

ناگفته هایی شنیدنی از وقایع شب معراج

بسم الله


شروع این سفر الهی و آسمانی از مکه مسجد الحرام به سمت بیت المقدس و از بیت المقدس به سمت آسمان‌ها و عرش الهی و مافوق عرش الهی بود.


معراج
معراج نشان از مقام بالای پیامبر است

برتری پیامبر اسلام بر تمام انبیاء و اوصیا و حجت‌های پیشین آنچنان بود که حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) علاوه بر وحی و ملک الموت راهی دیگر به آسمان داشت. خداوند متعال برای اینکه قدرتش و آیاتش را به پیامبرش نشان دهد پیامبر را بر خلاف همه حجج دیگرش به معراج (قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام لَیْسَ مِنْ شِیعَتِنَا مَنْ أَنْکَرَ أَرْبَعَةَ أَشْیَاءَ الْمِعْرَاجَ وَ الْمُسَاءَلَةَ فِی الْقَبْرِ وَ خَلْقَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ الشَّفَاعَةَ (بحارالأنوار ج 18 ص 311 باب 3- إثبات المعراج و معناه و ...) برد نه اینکه ملکی حقایق عالم و دستورات و علوم مختلف را به پیامبر برساند، بلکه پیامبر با قدرت و اراده حضرت حق به معراج و آسمان‌ها تشریف بردند و حقایق و علوم را دیدند و خداوند این مقام و منزلت خاص پیامبر را در آیات مختلف کلام الله بیان فرموده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۰۷
مجتبی مهرجو
جمعه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۵ ق.ظ

عکس‌های قدیمی از حرم امام رضا(علیه لسلام)

بسم الله


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۰۵
مجتبی مهرجو
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۸:۰۰ ب.ظ

کراماتی از امام رضا(علیه السلام)

بسم الله

کراماتی از امام رضا(علیه السلام)

حضور به یاد ماندنى

شفایافته: محمد حشمتى
متولد 1354 سنقر
تاریخ شفا: 13 آبان 1374
نوع بیمارى: صرع
امامعلى، پدرى زحمتکش براى خانواده هشت نفرى اش بود.
او در روستاى "باولد" از حومه سنقر کرمانشاه زندگى مى کرد و از طریق کشاورزى بر روى زمین در روستا به امرار معاش مى نمود.
دستهاى پر آبله و چهره آفتاب سوخته اش گواه بر رنج و مرارت در عرصه کار و زندگى بود. غمى پنهان سینه ستبر او را در بر مى گرفت، سینه اى که آماج توفان سهمگین و حوادث ملامت بار زندگى بود و جایگاه ذخیره صبر.
آرى غم او، محمد بود. فرزند 20 ساله اش که از هشت سالگى به بیمارى صرع (غش) مبتلا گردیده بود. همه سختیهاى ناشى از کار را به جان مى خرید، اما وقتى به چهره پاره تنش که مانند شمعى آب مى شد نگاه مى کرد. گویى که او هم وجودش در معرض سوختن و ذوب شدن بود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۲ ، ۲۰:۰۰
مجتبی مهرجو
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۱۶ ب.ظ

رهنمودهاى اخلاقى امام رضا(علیه السلام)

بسم الله

رهنمودهاى اخلاقى امام رضا(علیه السلام)

مقدمه

سراسر زندگانى حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام مشحون از رهنمودهایى در اخلاق و تعلیم و تربیت مى باشد که استقصاء وغوررسى همه آنها در حدود توان و بضاعت ناچیز این بنده نیست، و حتى به آسانى معترفم که اطلاعات محدود و اندک این جانب به عشرى از اعشار و به نمى از یَم آنها رسا نمى باشد. اما اجمالاً بى هیچگونه تردیدى معتقدیم که همه امامان معصوم علیهم السلام داراى منصب الهى در جهت ارشاد مردم بوده اند، لذا راهنمایهاى آنان مبتنى بر یک بنیادى الهى و آسمانى مى باشد که سزاست بشر براى نیل به سعادت، این ارشادات را الگوهایى واجب الاتّباع براى تمام شئون حیاتى خویش قرار دهد.
امام رضا در مقام و پایگاه رضا به قضاى الهى
این امام بزرگوار ما به رضا نامبردار مى باشد، نامى که سراسر زندگانى آن حضرت و حالات درونى و شخصیت روانى او را در یک مقام والاى اخلاقى خلاصه مى کند. بدیهى است که این نام و عنوان به گزاف براى آن حضرت انتخاب نشده است، بلکه با آینده نگرى و بینشى روشن چنین نامى از میان نامها براى این امام گزین شده است. چنان که نام هاى همه ائمه علیه السلام بازگوکننده یک سلسله واقعیاتى متناسب با شخصیت آنها بوده و نمودارترین حالات روحى آنها را روشنگر است.
بنابراین ما طلیعه بحث خود را با بررسى این نام و عنوان آغاز مى کنیم که خود بیانگر یکى از مقامات والاى اخلاقى و ازثمرات شکوهمند تربیت صحیح مى باشد.
با وجود این که این امام بزرگوار با آسیبهاى گوناگونى مواجه بود که جان و تن او را مى آزرد و بدور از زادبوم و اهل و عیال به سر مى برد، به هیچ وجه از پایگاه رضاى به قضاء الهى نلغزید، و هرگز بى تابى و بد گمانى نسبت به خداى متعال از او دیده نشد؛ بلکه هر حالتى که در طرز رفتار آن حضرت مشاهده مى شد، نمایانگر روحى سرشار از رضا بوده است؛ چنان که نکات و گزارشهاى کوتاهى که در پیش داریم گویاى همین حقیقت مى باشد، لذا باید گفت که این شخصیت عظیم انسانى با نام خود و روحى که این عنوان را تأیید مى کرد بشریت را به مقامى از نظر اخلاق و تربیت رهنمون گشت که از دیدگاه همه عرفاء و خدا آشنایان از پرفضیلت ترین مقامات انسانى و عالى ترین مراحل کمال اخلاقى به شمار است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۱۶
مجتبی مهرجو
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۰۰ ب.ظ

سرچشمه دانش

بسم الله

سرچشمه دانش

مقدمه

پیشوایان معصوم شیعه هر کدام به نوبه خود سرچشمه کمالات و منبع فضایل و صفات عالی انسانی محسوب می‏شوند. نه تنها شیعه بلکه افراد و گروه‏های مختلفی که با آن بزرگان در ارتباط بوده‏اند به این نکته اذعان دارند. حتی مخالفین و معاندین آنان گاهی در لابلای سخنان خویش این حقیقت را ابراز کرده‏اند. یکی از کارگزاران حکومتی مامون به نام رجاء بن ضحاک - که مامور آوردن امام هشتم‏علیه السلام از مدینه به خراسان بود - می‏گوید: هنگامی که امام رضاعلیه السلام را به دستور مامون از مدینه به خراسان آوردم، مامون از رفتار و حالات و خصوصیات وی از من سؤالاتی کرد و من آنچه را که در طول سفر و در اوقات شبانه روز از علی بن موسی الرضاعلیه السلام دیده بودم به خلیفه گزارش دادم. مامون به من گفت: «یابن ابی الضحاک! هذا خیر اهل الارض و اعلمهم و اعبدهم فلا تخبر احدا بما شاهدته منه; ای پسر ضحاک! این شخص بهترین، داناترین و عابدترین فرد روی زمین است، آنچه را که از فضائل و مناقب و صفات والای او دیده‏ای نزد کسی فاش نکن [تا اینکه فضائل او توسط من منتشر شود.]» (1)
ائمه اطهارعلیهم السلام معدن علم و سرچشمه دانش حکمت و اخلاق و معارف عالی انسانی بوده و به تمام علوم مورد نیاز بشر آگاهی کامل دارند. به فرموده امام هشتم‏علیه السلام تمام نیازمندی‏های فرزندان آدم در نزد امام معصوم‏علیه السلام می‏باشد، و جمیع علوم مختلف بشری نزد آن‏هاست. (2)
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۲ ، ۱۵:۰۰
مجتبی مهرجو
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۰ ب.ظ

اینجا عرش خدا، مشهد است


می‌آیم با کوله بارم... تا بگویمت که تمام دار و ندارم همین است

اینک به درگاه تو آمده‌ام، در حالی که زائرم، حق تو را می‌شناسم، دوستداران تو را دوست دارم، و دشمنان تو را دشمنم... مرا نزد پروردگار خویش شفیع باش. این جا عرش خداست، جایی که قلب امامی در آن بر خاک نهاده است و از این روی، فرشتگان در این حریمند و بال خوشامد زیر گامهای زائران این مرقد می‌گسترانند. اینجا «مشهد» است و مشهد یعنی جایگاه حضور. اینجا «مشهد» و «میقات» دیدار و نقطه آغاز و پایان سفری که فراتر از هزار حج است.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۵۰
مجتبی مهرجو
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸ ق.ظ

امام رضا ((ع))








 بسم الله


تکان تکان میخورد حس بی زبان قلم
تکه تکه خال می کوبد برقیامت واژه های قلم
قلم امشب کوتاه می نویسد؟
یاقامت واژه ها تاثامن الحجج نمیرسد ؟!!
میان صحن چلچله هارها شده ام
چیست این صدا که مرا میان اشاره ها خرابه می کند 
کرور کرور التماس نقره ای حک می شود 
روی پنجره های کبوتری اش.
وصله می زنند این گریه ها را به ضریح پیکرش قطرهای چکیده رااو ضمانت میکند.
دخیل پنجره هایش روح امن یجیب تمام پنجره هاست 
گفتنی هارا گفته ام 
نگفته هایم درپس زبان بی هنرم می ماند
وبه فسیل عقده ها لبخند میزند .
اقا تو که راه می روی روی اوز حنجره ها 
قفل نگفته ها باز می شود.
ورق بزن حلقوم کنجکاوه نکرده هامان را ارام ارام 
بخوان  تا اتقک همسایه بشنود 
که ریابا اندام کبود ایه ها چه کرد.
خیال راستی ها کم کمک سایه می کشد روی ابروی اینه ها
وسیب نصف شده حجب وحیا باز هم می ماند کنج خرابه ها.
اقا دستی تکان بده 
باران بپاش
بوی خاک نم زده شاید کمکی باشد به بازگشتمان
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۲ ، ۱۱:۴۸
مجتبی مهرجو
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۰۰ ق.ظ

امام رضا (علیه السلام) و تشیع ایران

بسم الله

امام رضا (علیه السلام) و تشیع ایران
پس از آنکه مأمون بر برادرش امین، پیروز شد، در حقیقت، حکومت عباسیان را که در اصل تکیه بر خراسانیان داشت، بیشتر از پیش، خراسانی کرد. حکومت امین، تکیه بر عناصر عربی و خاندان عباسیان داشت، اما حکومت مأمون از این دو جهت، ضعیف بود. لذا وی سعی کرد تا پایگاه دیگری بدست آورد. برای ایجاد این پایگاه، می‌توانست حمایت مردم را که علاقه به علویان داشتند، جذب نموده از آن ابزاری برای سرکوبی قیامهایی بسازد که بنام علویان صورت می‌گرفت. ابن خلدون فراوانی شیعیان را سبب چنین دعوتی از سوی مأمون برای ولایتعهدی امام رضا _ علیه السلام _ می‌داند.[1]در نظر عامه مردم آمدن امام و پذیرش دعوت مأمون برای گرفتن خلافت و یا ولایتعهدی، مهر تأییدی برای مأمون بود، این یکی از اهداف مهم این اقدام بود.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۲ ، ۰۷:۰۰
مجتبی مهرجو