روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

السلام علیکِ یا عزیزه الزهراء
روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این سایت کاملا شخصی می باشد
آخرین نظرات

۷۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

بنام خالق عشق


زن و مرد بعد از عقد نکاح به خاطر ایجاد رابطه زوجیت حقوقی را بر هم پیدا می‌کنند لذا برخی نکاح را این‌چنین تعریف ‌کرده‌اند که نکاح رابطه‌ای حقوقی ـ عاطفی است که بوسیله عقد بین زن و مرد حاصل می‌گردد و به آنها حق می‌دهد که با یکدیگر زندگی کنند و مظهر بارز این رابطه حق تتمع جنسی است این تعریف شامل هر دو قسم نکاح یکی نکاح دائم و منقطع می‌شود البته برخی از حقوق‌دانان جدید آن را به گونه‌ای تعریف کرده‌اند که فقط شامل نکاح دائم می‌شود به این شرح: نکاح رابطه‌ای است بین زن و شوهر برای تشکیل خانواده. برای دست یافتن زن به حقوق خود در خانواده پیش‌نیازهایی لازم و ضروری است که برخی از آنها عبارتند از:
عقد ، ازدواج

1 . نخستین گام موفقیت انسان در زندگی مشترک تحصیل بصیرت و بینش در این باره است از آن‌جایی که در شرع مقدس اسلام برای تمامی ابعاد زندگی بشر اعم از مسائل فردی و جمعی که شامل تکالیف زن و شوهر هم می‌شود احکامی را که کامل و جامع هستند در نظر گرفته است که هم سعادت دنیوی و هم اخروی انسان را در بر دارد و لازم است تا هر انسانی قبل از هر چیز با احکام و تکالیف خود آشنا شود تا بتواند تکالیف و وظایف خود را به خوبی انجام دهد و در مقابل هم از حقوق خاص خود بهره‌مند گردد.

2 . لازمه تحقق بسیاری از حقوق انتخاب درست در امر ازدواج است برای مثال مردی که توانایی مالی کمی دارد وقتی با دختری که در خانواده‌ مرفهی بزرگ شده ازدواج کند و ازدادن نفقه‎ای که در شأن اوست ناتوان باشد و بالتبع نمی‎تواند حق نفقه چنین چنین همسری را بجا آورد اگر زن و مرد در موقع ازدواج از رهنمودهای اسلام الهام گیرند می‌تواننداز تفاهم و محبت و سازش کامل برخوردار باشند و فرزندانی که از آنها پدید می‌آیند می‌توانند از نظر سلامت جسم و روح و عقل و از نظر ایمان و اعتقاد در اوج عظمت باشند، نیز انتخاب باید بر اساس دین باشد و دیندار کسی است که آراسته به فضایل و آداب اسلامی و ملتزم به قوانین و دستورات آن باشد، زیرا انسان دیندار هرگز در مسائل خانوادگی خارج از چارچوب اسلام حرکت نمی‌کند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۷
مجتبی مهرجو

بنام خالق عشق


نیاز به تولد , تناسل و ادامه حیات و بطور کلی حس جاودانگی ,‌موضوعی است که از گذشته تا کنون با انسان بوده تا بدانجا که انگیزه ذوالقرنین (کوروش کبیر یا اسکندرمقدونی), برای کشورگشایی, دست یافتن به اکسیر حیات و مایع جاودانگی, عنوان شده است.
اهدا جنین، نوزاد
اگر چه امروزه آب حیات و اکسیر جاودانگی افسانه ای بیش نمی نماید ولی کماکان حس تنازع بقا با بشر بوده و این مساله در تولید مثل و داشتن فرزند تجلی یافته است. موهبتی الهی که به یمن پیشرفتهای علمی و پزشکی, امکان آن برای افراد بیشتری فراهم گردیده است. روشهایی از قبیل اهداء اسپرم , تخمک , جنین ,‌اجاره رحم و بطور کلی تلقیح مصنوعی که اگر چه به علت برآوردن آرزوی داشتن فرزند برای تعداد زیادی از افراد و جلوگیری از پاشیده شدن بسیاری خانواده ها, درخور ستایش و تحسین است ولیکن بحثهای جدی و مخالفان سرسختی را در حوزه های مذهبی و اخلاقی به دنبال داشته و دارد. بر همین اساس, جوامع مختلف , بسته به میزان نفوذ مذهب و اخلاق یا مسائل اجتماعی و فرهنگی رویکردهای گوناگونی را نسبت به این پدیده , از خود نشان داده و می دهند. در کشور ما با تصویب قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نا بارور مصوب 29/4/82 و آیین نامه اجرائی آن مصوب 9/12/83 , یکی از روشهای یاد شده با شرایطی خاص رسمیت یافت. مقرراتی که به لحاظ جامع نبودن آن , فقط برخی سوالات و ابهامات مطرح در این حوزه را پاسخ داده و کماکان راجع به حقوق متولدین ناشی از اهداء جنین وتکالیف صاحبان گامت (اسپرم و تخمک) و اهداء گیرندگان گامت نسبت به این کودکان و همچنین مشروعیت سایر طرق تلقیح مصنوعی و اجاره رحم , بحثها و مناقشات بسیاری وجود دارد که با توجه به نوظهور بودن آن , رویه قضائی نیز مجال پرداختن به آنرا نیافته است. این نوشتار تنها در مقام بررسی اهداء جنین و حقوق متولدین ناشی از آن از منظر قانون و آیین نامه مصوب و طرح برخی دیدگاه ها و ایده های فقهی و حقوقی نسبت به آن می باشد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۶
مجتبی مهرجو

بنام خالق عشق


نایب‌رییس کانون سردفتران و ازدواج و طلاق به انتقاد از ماده 19 طرح تعالی خانواده و تبصره 2 آن پرداخت.
طلاق، جدایی

علی مظفری  اظهار کرد: در ماده 19 این طرح آمده است که «کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه مکلفند تعرفه دعاوی طلاق را به گونه‌ای اصلاح و تعیین کنند که تلاش وکلا و قضات برای برقراری سازش بین زوجین اولی از طلاق باشد.» اما معلوم نیست که منظور این است که تعرفه طلاق افزایش پیدا کند یا از آن کاسته شود.

وی ادامه داد: اگر منظور این است که تعرفه طلاق افزایش یابد باید پرسید مگر چند درصد از وکلا در پرونده‌های طلاق مشغولند؟ قریب به 40 هزار وکیل در تهران مشغول به کارند و حدود 200 تا 300 نفر از آنها به پرونده‌های خانواده و طلاق مشغول هستند.

این وکیل دادگستری گفت: در مرحله بعد باید پرسید آیا واقعا ایراد کار در تعرفه وکلاست و هزینه این اقدام را وکلا باید پرداخت کنند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۴
مجتبی مهرجو

بنام خالق عشق


قبل از پاسخ به سۆال، ابتدا شما پاسخ دهید که اگر قرار باشد در یک نظرسنجی بپرسند: به نظر شما چه کسی یا کسانی عهده‎دار بار سنگین انحلال خانواده و جدایی زن و مرد شوند، پیشنهاد شما چیست و کدامیک را انتخاب می‎کنید؟ آیا ابتدا سراغ بررسی و تحلیل پیرامون توانائی‎ها و حالات روحی و صفات ویژه هر کدام از مردان و زنان نمی‎روید؟ آیا آمار و نمودار و نمونه‎گیری نمی‎کنید؟


طلاق

روانشناسان و محققین برخی از کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‎اند که اگر زنان از لحاظ تأمین هزینه‎های زندگی وابسته به مرد نباشند، جز در شرایط خاص، شاید اصراری بر حفظ پیمان زناشویی نداشته باشند، برای مثال برخی از زنان در دوران بارداری از مرد خود متنفر می شوند و گسستن رشته زناشویی برایشان مهم نیست نیز برخی از آنان در ایام عادت یا شیردادن به طفل، یک نوع عصبانیت، ناراحتی و نگرانی روحی در خود احساس می‎کنند. به هر حال تصمیم عجولانه و رنجش سریع از صفاتی است که در خانم‎ها بیشتر دیده می‎شد. در مقابل مردان به لحاظ ساختار روحی سعی دارند کارها را از طریق عقلانیت.و دوراندیشی پیش ببرند. از آنجا که منشأ پاره‎ای از طلاق‌ها بر سر مسائل کوچک و جزئی است و برخی در دامن زدن به مسائل جزئی مهارت خاصی دارند، اگر قرار بود اختیار طلاق به دست زنان بیافتد، آمار طلاق به مراتب بیشتر از امروز بود زیرا با اندکی تفحص در اطراف خود پی می‌بریم که تحمل و بردباری مردان در مقابل مسائل جزئی بیش از زنان است. با وجود این، نگرش منصفانه به احکام اسلام، بسیاری از شبهات و نگرانی‎ها را خنثی می‎کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۲
مجتبی مهرجو

بسم الله


امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: از فروتنی است اینکه هر که بر تو بگذرد، سلامش گویی؛ و در مجالس، پایین نشینی را اختیار نمایی.


ولادت امام حسن عسکری(ع)

1- جدال مکن که احترامت از بین می‌رود و شوخی مکن که بر تو گستاخ می‌شوند.

2- هر که به پایین نشینی در مجلس رضایت دهد، خدا و فرشتگان، پیوسته بر او رحمت فرستند تا برخیزد.

3- به کسی که از او [درباره امامت] دلیل درخواست کرده بود نوشت: هر که نشانه‌ای یا دلیلی درخواست نماید و به درخواست خود دست یابد و سپس از کسی که نشانه‌ای درخواست کرده بود [یعنی از امام] برگردد، دو برابر عذاب شود؛ و هر که ثابت قدم بماند، از جانب خدا تأیید گردد. مردم چنین عادت کرده‌اند که نامه‌هایی جعل نمایند و منتشر سازند. از خدا راه حقّ را خواهانیم که بر سر دو راهیم: سرسپردگی یا نابودی؛ و سرانجام کارها به دست خداست.

4- در پاسخ به نامه یکی از شیعیانش که اختلاف میان شیعیان را به استحضار ایشان رسانده بود، مرقوم فرمودند: به راستی، خدا با خردمند گفتگو دارد و مردم درباره من سه گروه شده‌اند: یک گروه بینا به راه نجات و چنگ زننده به حقّ و آویخته به شاخه حقیقت و هیچ شک و تردیدی [در دل] ندارند و جز من پناهی برای خود نجویند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۲۴
مجتبی مهرجو

بنام خالق عشق


خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید، مخصوصاً آن‌هایی که جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوان‌ها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می‌آید.


رهبر

هدف زندگی

زندگی یک کاروان طولانی است که منازل و مراحلی دارد، هدف والایی نیز دارد. هدف انسان در زندگی باید این باشد که از وجود خود و موجودات پیرامونش برای تکامل معنوی و نفسانی استفاده نماید. اصلاً ما برای این به دنیا آمده‌ایم. ما در حالی وارد دنیا می‌شویم که از خود اختیاری نداریم. کودکیم و تحت تأثیر هستیم، اما تدریجاً عقل ما رشد می‌کند و قدرت اختیار و انتخاب پیدا می‌کنیم. این جا، آن جایی است که لازم است انسان درست بیندیشد و درست انتخاب کند و بر اساس این انتخاب، حرکت کند و به جلو برود.

اگر انسان این فرصت را مغتنم بشمرد و از این چند صباحی که در این دنیا هست، خوب استفاده کند و بتواند خودش را به کمال برساند، آن روزی که از دنیا خارج می‌شود، مثل کسی است که از زندان خارج شده و از این جا زندگی حقیقی آغاز می‌شود.1

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۲۳
مجتبی مهرجو

بنام خالق عشق


در این فکر هستم که او را به عقد موقت خود درآورم اما از این اقدام مخفیانه میترسم ولی نیاز به آن را احساس می کنم.حال سوالم از شما که مشاور هستید این است:  با توجه به خلاهای عاطفی که دارم، آیا این اقدام من درست است؟


ازدواج موقت

25سال از زندگی مشترک من با همسرم می گذرد. از همان ابتدای ازدواج اختلافات و چالشهای زیادی میان من و همسرم وجود داشت. به مرور عادت کردیم که بر سر هر مساله ای جار و جنجال به راه بیندازیم. چند سال که از زندگی مشترک مان گذشت و فرزندان مان به دوره نوجوانی رسیدند دیگر احساس کردم تحمل این همه فشار روحی را ندارم. بچه ها هم در دوران حساسی بودند و به چشم می دیدم که این همه بحث و جدل با همسرم تا چه حد در روحیه و رفتار آنها تاثیر می گذارد. به ناچار و برای فرار از این همه تنش، به یک منطقه دورافتاده درخواست انتقال دادم. الان 10 سال از این انتقالی می گذرد. ماهی یک بار و حتی گاه دو الی سه ماه یک بار به شهر محل سکونت همسر و فرزندانم میروم.

تا چند روز اول بعد از هر ملاقات مشکلی نیست اما به محض اینکه مدت ملاقات و حضورمان کنار هم بیشتر می شود، مشکلات هم از سر گرفته می شود. من هم که دیگرحوصله سابق را ندارم وسایلم را سریع جمع می کنم و به شهر محل کارم می روم.الان دیکه در آستانه 50 سالگی هستم.از این خانه به دوشی خسته شدم. دلم یک خانواده واقعی و اندکی آرامش می خواهد.در همسایگی من یعنی در شهری که کار می کنم خانمی است که چند سال است همسرش را از دست داده، فرزندی هم ندارد و البته با خانواده اش زندگی می کند. ماههاست در این فکر هستم که او را به عقد موقت خود درآورم اما از این اقدام مخفیانه میترسم ولی نیاز به آن را احساس می کنم.

حال سوالم از شما که مشاور هستید این است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۱۹
مجتبی مهرجو

روزی امیر مومنان از کنار جسد کشته ای می گذشتند که انگشتری با نگین عقیق در دست داشت . در این

حال حضرت فرمود : انگشترش را برای من بیاورید . همراهان حضرت انگشتر مرد مقتول را از دستش درآوردند و

به حضرت دادند . امیر مومنان نگاهی به آن انگشتر کردند و فرمودند : برای چه از صاحبت که تو را در دست

داشت محافظت نکردی ؟ ( و مانع کشته شدنش نشدی ؟ ) پس انگشتر به صدا در آمد و گفت : یا علی من

عقیق یمانی نیستم . الدر الثمین ص ۷۳

فضائل سنگ عقیق

1نخستین سنگ ایمان آورنده به خدا ، پیامبر و ائمه علیهم السلام

سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم به امیر مومنان فرمود : یا علی انگشتر را در دست راست

کن تا از دسته مقربان الهی باشی .حضرت عرضه داشت : یا رسول الله، مقربان درگاه الهی چه کسانی

هستند ؟ پیامبر فرمود : آنها جبرئیل و میکائیل اند . باز حضرت پرسیدند : چه انگشتری در دست کنم ؟ پیامبر

فرمودند : عقیق قرمز ، پس همانا سنگ عقیق ، اول کوهی است که اقرار کرد به وحدانیت خدا و پیامبری من و

به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت . ( علل

الشرایع ۱ / ۱۵۸ ، بحار : ۴۲ / ۶۹ ، وسائل : ۵ / ۸۲ )

۲با ایمان ترین سنگ میان سنگها                                                                                                        
امام صادق علیه السلام فر مود : دوست دارم که هر مومنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد

یکی از آنها عقیق است ؛ زیرا عقیق باایمان ترین و مومن ترین سنگ به خدا و ما اهل بیت در میان سنگ

هاست . ( جامع الاخبار : ص ۱۳۴ ، وسائل : ج ۱۴ ص ۴۰۳ ، فرحه الغری : ص ۸۸ ، التهذیب : ۶ /۳۷

۳-اول کوه شهادت دهنده به ولایت امیر مومنان علیه السلام

امام رضا علیه السلام  ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : خداوند ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر

ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد . پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان ایمان آوردند ، ساکنان

طبقه هفتم آسمان بودند .خداوند ( به علت این عمل آنان ) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش

خود را در آسمان هفتم قرار داد . پس از آن ، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان اقرار کردند . خداوند

اسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد . سپس ساکنان آسمان دنیا به

امامت امیرمومنان اقرار کردند و ایمان آوردند . خداوند اسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر

آسمانها ایمان آوردند . سپس ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر زمین ( هفت طبقه زمین ) عرضه کرد .اول

جایی که به ولایت امیر مومنان اقرار نمود ، سرزمین مکه بود .پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست . سپس

سرزمین مدینه ایمان آورد ،‌پس آن سرزمین را به وجود پیامبر صلی الله علیه و آله آراست . سپس سرزمین کوفه

به ولایت امیر مومنان اقرار کرد . خداوند آن را به وجود امیر مومنان آراست . سپس خداوند ولایت امیر مومنان را

بر کوهها عرضه کرد ، پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و

یاقوت بودند. ( اقبال الاعمال ۲/ ۲۶۲ ، بحار الانوار ۲۷ / ۲۶۲

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۰۱
مجتبی مهرجو

بسم الله

رویاتی در خصوص خواص و ویژگی های سنگ عقیق :

اولین سنگی که ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام را قبول نمود

سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرمودند: یا علی! انگشتر را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی!
علی(علیه السلام) عرضه داشت: یا رسول الله! مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند؟
پیامبر اعظم(ص) فرمودند: آنها جبرییل و میکائیل اند.
باز حضرت علی(علیه السلام) پرسیدند: چه نوع نگین انگشتری در دست کنم؟
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: عقیق قرمز، چون سنگ عقیق اول کوهی است که اقرار کرد به وحدانیت خدا و به پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان و فرزندانت!
با سیری در زندگی ائمه معصومین علیهم السلام درمی یابیم که در دست داشتن انگشتر برای امامان شیعه نه تنها برای برکت و ثواب بوده بلکه بعضا سعی در فهماندن مفهومی اعتقادی، اخلاقی و حتی سیاسی داشته اند که شواهد تاریخی خاصی هم در این باره وجود دارد که با توجه به اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در زمان ائمه(ع)، امامان معصوم انگشتری با نقشی خاص در دست می کردند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۲ ، ۱۲:۴۷
مجتبی مهرجو
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۱۴
مجتبی مهرجو