روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

السلام علیکِ یا عزیزه الزهراء
روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی
این سایت کاملا شخصی می باشد
آخرین نظرات

تهران- ایرنا- کارشناس علوم ارتباطات و پژوهشگر اجتماعی گفت: آموزش و پرورش با طراحی یک الگوی برنامه ریزی درسی صحیح می تواند به تقویت حس نوع دوستی، آشنایی دانش آموزان با جذابیت ها، فرصت ها و تهدیدهای فناوری های جدید و فضای مجازی کمک کند.

روح الله مهرجو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با تقویت و آگاهی بخشی دانش آموزان درباره جوانب مختلف فضای مجازی می تواند در انسجام اجتماعی آنان تاثیر بسزایی داشته باشد، اظهار داشت: شبکه های مجازی، دانش آموزان را که قشر عظیمی از نوجوانان هستند به طور ناخواسته از دنیای واقعی دور کرده و به فضاهای غیرحقیقی وارد می کنند.
وی پیامدهای منفی کاربری در شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان را به مراتب بیشتر از بزرگسالان دانست و گفت: فضای مجازی گاه دانش آموزان را در مسیر زندگی با آسیب های اجتماعی فراوانی رو به رو می کند.
وی با اشاره به اینکه خانواده ها، نهادهای آموزشی و متولیان امر باید به وظایف خود برای آگاهی رسانی و آموزش جامعه به ویژه دانش آموزان در خصوص آسیب های فضای مجازی عمل کنند، ادامه داد: در این میان جامعه شناسان اجتماعی نیز لازم است تهدیدات این حوزه را تشریح کرده و با ارائه راهکارها و برنامه های جامع به بررسی این فضاها پرداخته و اثرات سوء آن را کنترل کنند.
این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه ورود دانش آموز به این فضاها بدون کنترل و نظارت است و همین سبب شده تا نوجوان به هیجان رفتاری، تنش، بلوغ زود رس، گسست روابط عاطفی و اجتماعی، انزوا و دوری گزیدن از گروه همسالان دچار شود، تصریح کرد: قبل از ورود هرگونه فناوری به یک جامعه باید بسترهای فکری، فرهنگی و کاربردی آن فناوری فراهم شود که نهادهای متولی باید این بسترها را آماده کنند.
مهرجو ادامه داد: هیجان های رفتاری ناشی از کاربری در فضای مجازی، موجب بلوغ زود رس نوجوانان شده و در برخی موارد انحرافات جنسی را نیز به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: فضای مجازی طی سال های اخیر در کشور با سرعت زیادی همه گیر شده و آسیب های آن گریبان خانواده ها و فرزندان آنان را گرفته است، گاهی والدین به جای پیشگیری و کنترل فعالیت نوجوان خود در فضای اینترنت و شبکه های مجازی آنها را تشویق می کنند که این مساله بسیار تاسف آور است.
کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی خاطرنشان کرد: خانواده ها باید با ایجاد سرگرمی های مناسب سنی، آموزش ها و بازی های منطبق با گروه سنی کودکان و نوجوانان، امکانات و شرایط نشاط و سرگرمی فرزندان خود را فراهم کنند و در این میان رسانه ها نیز به عنوان مرجع رسمی در کشور موظف هستند با واقع بینی در زمینه فناوری های جدید، بسترهای لازم فکری، فرهنگی و آموزشی را برای خانواده ها و کودکان و نوجوانان فراهم آورند تا دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور از آسیب های احتمالی این فناوری مصون بمانند.
مهرجو کاهش مطالعه در دانش آموزان، از دست رفتن انعطاف پذیری در تعلیم و تربیت، آثار منفی بر کارکردهای آموزش و پژوهشی و کاهش فعالیت های علمی و آموزشی را از جمله تاثیرات منفی استفاده بیش از حد از فضای مجازی در میان دانش آموزان برشمرد و گفت: مدارس و نهادهای آموزشی نیز می توانند با اعمال محدودیت در خصوص تلفن های هوشمند، زمینه بروز مشکل برای دانش آموزان و نوجوانان را محدود کنند.
کارشناس علوم ارتباطات و پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: نداشتن اطلاعات کافی والدین بزرگترین مانع کنترل دسترسی نوجوانان به فضای مجازی سالم از نگاه روانشناسان است که می توان با برگزاری همایش ها، کارگاه های آموزشی به آنها در این زمینه کمک کرد.
وی بیان داشت: استفاده از موتورهای جست وجوی مخصوص نوجوان، استفاده از گوشی های همراه و تبلت ها با دسترسی محدود، خریداری اینترنت سالم، استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای سالم سازی شده برای سنین پایین در گام های بعدی، حضور کودکان را در فضای مجازی مدیریت خواهد کرد.
مهرجو ادامه داد: استقبال گسترده نوجوانان از شبکه های اجتماعی مجازی، بررسی مسائل مربوط به این شبکه ها برای اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نیز والدین، ضروری به نظر می رسد.
وی با تاکید بر اینکه حوزه دانش آموزی از مهمترین حوزه های مطالعاتی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت، اضافه کرد: مساله امنیت دانش آموزان همواره یکی از مهمترین چالش های نظام آموزشی و دستگاه های مسئول در برقراری نظم و امنیت به شمار می آید و مساله ورود به فضای مجازی و اینترنت از معضل های امنیتی مبتلا به دانش آموزان است که باید به آن توجه کرد.
این کارشناس علوم ارتباطات خاطرنشان کرد: گسترش استفاده از فضاهای مجازی، بدون فراهم آمدن زیرساخت‌ های فرهنگی لازم، می‌تواند چالشی فراروی انتقال ارزش‌ها، باورها و هنجارهای ملی و ‌مذهبی محسوب شود.
اکنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در 105 هزار مدرسه سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر
http://www.irna.ir/fa/News/82821664

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">