نقش فضای مجازی در مدیریت بحران زلزله بسیار موثر است
جمعه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۴۷ ق.ظ
خبرگزاری آریا- یک کارشناس ارتباطات، فضای
مجازی را به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی مردم عنوان کرد و توضیح
داد: کارکردهای شبکه های اجتماعی در حوادث طبیعی که هرازگاهی در کشور اتفاق
می افتد از همان ابتدا به طور کامل مشهود است.
وی با اشاره به زلزله مهیبی که در ماه گذشته در کرمانشاه رخ داد گفت: یکی از تفاوتهای مدیریت بحران پس از سانحه در زمین لرزه کرمانشاه با سایر آنها در نقش فضای مجازی در اطلاعرسانی و ترغیب مردم به کمک به هموطنان خود بوده است. شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام بسرعت اخبار و حواشی زلزله کرمانشاه را منتشر کردند و عموم جامعه را از آن مطلع ساختند.
این کارشناس ارتباطی در ادامه بیان داشت: زلزله مهیب کرمانشاه از همان ثانیه های نخستین شبکه های اجتماعی را کاملا تسخیر کرد و در زمان کوتاهی مردم در جای جای مختلف از این فاجعه خبردار شدند. اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی و روند انتشار اخبار در شبکه های اجتماعی پیگیرانه ادامه یافت و کارکردهای مثبت فضای مجازی در این برهه از زمان معلوم شد. مردم در همان نخستین ساعت ها با ابراز احساسات خود در این شبکه ها پیام هایی را منتشر کردند. پیام هایی سرشار از همدردی و ابراز ناراحتی و همه نگران و منتظر بودند تا بدانند که عمق این فاجعه تا کجا بوده است.
او در ادامه با بیان نقش کمپین های مردمی برای جمع آوری کمک و ساماندهی امدادرسانی به مناطق آسیب دیده از دیگر کارکردهای شبکه های اجتماعی به شمار می رود. قدرت سازماندهی شبکه های اجتماعی آنقدر بالا است که حتی در موارد زیای کمک های مردمی زودتر از کمک های دولتی به مناطق زلزله زده می رسد. برخی نیز با سازماندهی گروه ها و نهادهای خیریه به مکان های آسیب دیده می روند و به امر امدادرسانی می پردازند.
مهرجو توضیح داد: همچنین شخصیت های هنری و وروزشی و سلبریتی ها نیز با انتشار فراخوان هایی به این میدان ها وارد شدند و به صورت خودجوش اقدام به جمع آوری کمک در فضای مجازی کردند که با استقبال عمومی روبرو شد.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود اطلاع رسانی درباره مناطق آسیب دیده را از دیگر کارکردهای شبکه های اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: مردم حاضر در منطقه و افراد دواطلب با انتشار مشاهدات عینی خود به نیروهای امدادی کمک رسانی کردند و با شناسایی شهرها و روستاهای کوچک به آنانی که از کمک محروم ماندند به یاری آنان شتافتند. مردم در شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر که چندین زلزله در مناطق مختلف کشور رخ داد همواره با نگاه تیزبین خود اتفاقات مناطق زلزله زده را رصد کرده اند و جز به جز به آن واکنش نشان دادند. اتفاقاتی که با واکنش های مردمی تبدیل به مسایل حاشیه ای مهم در این زلزله ها شده است.
وی در پایان اعتماد عمومی را از جمله بارزترین شاخصه های اجتماعی دانست و اظهار داشت: در این بین اعتماد به دولت و نهادهای حکومتی نیز از بارزترین مسایل است. باتوجه به فراگیر شدن فضای مجازی در سالهای اخیر در میان مردم، دستگاههای دولتی آن را به عنوان یک منتقد جدی در مقابل خود میبینند. مهمترین مساله تمرکز و دقت افکار عمومی بر نحوه امدادرسانی دولتی و نهادهای مسوول است. در مدیریت بحران پس از سانحه در کرمانشاه نیز، نهادهای دولتی برای نشاندادن عملکرد مطلوب خود، دست به اقدامات موثر و تسریع در روند امدادرسانی و بهبود شرایط نموند. بی اعتمادی عمومی به دولت مهمترین عاملی بود که سبب شد تا مردم به هر طریقی و با خاطر آسوده کمک های خود را به هموطنان برسانند.
http://www.aryanews.com/News/20180130184737048/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A%D8%AA-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA