عملکرد روابط عمومی ها در فضای مجازی

عملکرد روابط عمومی ها در فضای مجازی
روابط عمومی ها می توانند با تخصصی تر شدن و با ایجاد رضایتمندی به وسیله پاسخ گویی مناسب تر در فضای مجازی شرایطی را ایجاد کنند که افراد در آن به تولید محتوا بپردازند.
نوآوران آنلاین- روح الله مهرجو کارشناس علوم ارتباطات، با اشاره به اینکه فضای مجازی در ایران جایگزین رسانه های رسمی شده است گفت: متاسفانه امروزه در سطح جامعه رسانه های مجازی جایگزین رسانه های رسمی شده اند به گونه ای که تمام افراد در سطح جامعه این رسانه ها را به عنوان مرجع اخبار خود می دانند در صورتی که پاسخ گویی به اخبار در فضای مجازی بسیار نادرست است.
مهرجو درباره نقش روابط عمومی در انتشار خبرها در فضاهای مجازی بیان داشت: در جوامع توسعه یافته تمام مرجع ها خبرهای رسمی است که به وسیله رسانه های شناخته شده منتشر می شود. اما در ایران روابط عمومی ها به اخبار منتشر شده در فضای مجازی که خواه درست باشند یا اشتباه در رسانه های رسمی پاسخ می دهند که این یکی از نقاط ضعف در بخش روابط عمومی سازمان و نهادهای مسوول به شمار می رود. روابط عمومی هر سازمانی به عنوان بخش مرجع اطلاعات آن نهاد شناخته می شود که باید سعی کند در بازار خبررسانی حضور فعالی داشته باشد تا بتواند به جریان اطلاع رسانی کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه رویکرد خبر در اطلاع رسانی بر مبنای مولفه هایی همچون سرعت، دقت و صحت است، افزود: رویکرد حوزه خبر در اطلاع رسانی بر پایه مولفه های سرعت، دقت و ... در خبر رسانی است. رسانه ها باید مرجعیت خبری را در سطح جامعه حفظ کنند و نباید تنها به روابط عمومی با نگاهی ابزاری نگاه کنند. ایجاد کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی، ارایه اطلاعات درست و صحیح درباره موضوع های خاص از جمله نقش و عملکرد روابط عمومی ها در فضاهای مجازی هستند.
این کارشناس ارتباطات در ادامه بیان داشت: فرصت استفاده از فضای مجازی برای روابط عمومی ها خیلی بیشتر از جنبه های تهدیدآمیز آن است. روابط عمومی ها می توانند با خبرنگاران تبادل اخبار کنند و از این طریق در فضاهای مجازی و به طور رسمی با آنها همکاری کنند و اینگونه فضای تعامل و گفت وگو ایجاد کنند. روابط عمومی ها باید قوانین و مقررات مشخصی در فضای مجازی داشته باشند تا در کنار بحث های آموزشی قوانین موثر هم بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن اخبار و اطلاعات لازم را منتشر کنند.
مهرجو با افزودن این مطلب که فضای مجازی می تواند جایگزینی برای پرکردن خلاءهای ارتباطی و رسانه ای باشد، گفت: روابط عمومی ها با استفاده از این فرصت ها می توانند این جایگزینی را به وجود آورند. حضور مستمر و موثر کارکنان روابط عمومی ها در سازمان های مختلف در فضای مجازی کمک می کند تا بخش های مختلف یک سازمان همزمان با اطلاعات درست و با سرعت در اختیار مشتریان خود قرار دهند زیرا امکانات فضای مجازی به روابط عمومی سازمان ها این فرصت را می دهد که در فضایی گسترده تر و با سرعت بیشتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در جوامع فعلی روابط عمومی یکی از اصلیترین ابزارهای تبلیغات محسوب میشود و عاملی برای ایجاد مناسبات با اقشار و جوامع مختلف به شمار میآید. روابط عمومی ها باید در رقابت در فضاهای مجازی کوشا باشند زیرا روابط عمومی نتیجه تحولات جوامع و نظامهای ارتباطی سازمانها هستند که در دو بُعد درون سازمانی و برون سازمانی اتفاق میافتند تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام میشود به دست آید.
بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرشهای افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامههای ارتباطی، اطلاعرسانی و معرفی مناسب برند، پایش رسانهها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی بهویژه در شبکههای اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند محافظت کرده و ارتقا و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت میکند. به جرات میتوان گفت یکی از دغدغههای مدیران روابط عمومی شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاهها از علم روابط عمومی مدرن و کارکردهای صنعت روابط عمومی است، از این رو ضرورت دارد با تشکیل کمیتهای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط عمومی و تدوین برنامهای منسجم، در جهت شناساندن صنعت روابط عمومی به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه برند گام برداشت. در زمینه نقش صنعت روابط عمومی در توسعه صنعتی، میتوان گفت: روابط عمومی در نطفه تولید صنعتی قرار دارد و از زمان راهاندازی صنایع (صنایع کوچک و بزرگ)، در همه مراحل صنعت را هدایت میکند و تنها روابط عمومی قادر به انجام این مهم است.