2عامل اصلی بیماری چشم چرانی
بنام خالق عشق
روزی در هوای گرم مدینه، زنی جوان و زیبا درحالیکه طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور میکرد. ...
چشم چرانی متأسفانه یکی از بیماری ها و عادت های ناپسندی است که برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف بدان دچار می شوند. به منظور مبارزه با این عادت ناپسند، اولا لازم است نسبت به مفهوم، آثار و عواقب و زمینه های بروز آن آگاهی بدست آورد و سپس از راهکارهای عملی برای کنترل آن سود جست. در نوشته زیر تقریبا تمامی آنچه شما در زمینه کنترل چشم و درمان چشم چرانی بدان نیاز دارید, آمده است که امید واریم مفید باشد.
عوامل بروز بیماری چشم چرانی:
محرومیت جنسی: ویلهم اشتگل محرومیت های جنسی را عامل این بیماری دانسته و می گویند: محرومیت های جنسی باعث می شود که (لی یبدو) در اعصاب چشم متمرکز شود، با این تمرکز، بستگی عصب چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته وشخص از چشم چرانی لذت می برد و با دیدن اندام جنس مخالف تحریک می شود. (1)
خود نمایی زنان: بیشترین عامل بروز این بیماری در مردان حس خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حساس اند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی در عرصه جامعه این گرایش مردان را تحریک می نمایند. در تفاسیر شیعه وسنی ذیل آیه 30 سوره نور, نقل کرده اند که:
روزی در هوای گرم مدینه، زنی جوان و زیبا درحالیکه طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور میکرد.
مردی از اصحاب رسول خدا (صلیالله علیه و آله) از طرف مقابل میآمد. آن منظره زیبا سخت توجه او را جلب کرد و چنان غرق تماشای آن زیبا شد، که از خودش و اطرافیانش غافل گشت و جلوی خودش را نگاه نمیکرد.
آن زن وارد کوچهای شد و جوان با چشم خود او را دنبال میکرد. همان طور که میرفت، ناگهان استخوان یا شیشهای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت، وقتی به خود آمد خون از سر و صورتش جاری شده بود.
با همین حال نزد رسول اکرم (صلیالله علیه و آله) رفت و ماجرا را به عرض ایشان رساند. این جا بود که آیه مبارکه نازل شد:
" ای پیامبر، به مۆمنان بگو که دیدههاشان را فروگیرند و عورتهاشان را نگاهدارند، زیرا آن برای ایشان پاکیزهتر است. به درستی که خدا (به آن چه میکنند) آگاه است. و به زنان با ایمان نیز بگو که دیدههاشان را فروگیرند و عورتهاشان را نگاهدارند و زیور و زینت خود را (مگر آنچه از آن آشکار آمد) ظاهر نسازند و باید که روسریها ومقنعههاشان را بر گریبانهاشان فروگذارند و پیرایههای خود را ظاهر نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدرشوهرانشان، یا پسرخواهرانشان، یا زنانشان، یا مملوکان، یا دیوانگان، یا کودکان غیر ممیّز " (2)
قرآن کریم برای رفع این معضل اجتماعی در آیات شریفه سوره نور، از یک طرف مۆمنان اعم از زنان و مردان را مخاطب قرار داده دستور می دهد که نگاه های خود را کوتاه ساخته و به نامحرم خیره نشوند و از فساد و آلودگی دوری کنند و از سوی دیگر به خانم ها دستور می دهد پوشش مناسب را رعایت کرده و زیورآلات خود را آشکار نسازند. تا حوادث نظیر حادثه ای که آیه در ارتباط با آن نازل شده است، اتفاق نیفتد و جوانان از خود بی خود نشده و دنبال زنان و دختران نامحرم راه نیفتند و امنیت و آرامش خود و دیگران را خدشه دار نسازند.
در سوره احزاب نیز در یک جا به خانم ها دستور می دهد: «در محاورات روزمره حالت عادی داشته و با ناز و کرشمه و طنازی صحبت نکنید و در کوچه و خیابان با بدن های نیمه عریان و لباس های بدن نما، ظاهر نشوید.»(3) چند آیه بعد می فرماید: «با چادر و مقنعه اندام خود را بپوشانید.»(4) تمام این برنامه و تأکیدها برای آن است که: مردم، زن ها را به عنوان افراد عفیف و پاکدامن بشناسند و موجبات آزار و اذیت آنان را فراهم نسازند(5). و چشم طمع ندوزند.(6) و در نتیجه امنیت و آرامش قشر خانم ها در سایه چادر و رعایت ضوابط شریعت و پوشش اسلامی، تأمین شود.
در ادامه قرآن کریم می فرماید: با این راه و روش، اگر بیماردلان هوسباز اصلاح نشدند و به آزار و اذیت خانم ها ادامه داده و امنیت و آرامش آنان را تهدید کردند. برخورد شدیدتری با آنان صورت خواهد گرفت: «اگر منافقان و بیماردلان «شهوت پرست» و کسانی که در شهر، اضطراب و نگرانی به وجود می آورند از اعمال زشت خود دست برندارند، ترا «ای رسول» علیه ایشان می شورانیم، در آن صورت، مدت کمی در مجاورت با تو در این شهر زندگی خواهند کرد و نابود خواهند شد.»(7) تا آرامش و امنیت در جامعه تأمین شود.
از مجموع مطالب یاد شده این نتیجه به دست می آید که رعایت حجاب و پوشش اسلامی برای زنان و مردان مۆمن ومسلمان، تکلیف الهی است. رعایت آن، علاوه بر این که موجب عمل به دستورات الهی می شود، شخصیت فردی اجتماعی و معنوی انسان محجوب و پاکدامن، سیر صعودی پیدا کرده و نردبان تعالی و تکامل را یکی پس از دیگری طی خواهد کرد و از سوی دیگر در تأمین بهداشت روحی و روانی و آرامش خانواده ها و صفا، نورانیت و امنیت در جامعه نقش به سزایی ایفا می کند. به امید روزی که جوامع اسلامی و انسانی از تمام آلودگی ها تصفیه شود و زمینه حضور زنان و دختران بدون دغدغه و دلواپسی، در اجتماعات فراهم شود.
پی نوشت ها:
1- اصول روانکاوی فروید ، صص 257 ـ 259 .
2- ر.ک: تفسیر صافی، ج3، ص 430؛ الدر المنثور، ج5، ص 40؛ کافی، ج5، ص .521
3- برداشت از آیه 32 و 33 سوره احزاب.
4- قرآن کریم، احزاب/ 59: ترجمه آزاد
5- برداشت از آیه 59 سوره احزاب
6- قرآن کریم، احزاب/ 32
7- قرآن کریم، احزاب/ 60