روح الله مهرجو استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

روح الله مهرجو استاد دانشگاه و  کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی

این وبلاگ کاملا شخصی می باشد
mehrjoor.ir

بایگانی
آخرین نظرات

خواندن یک نماز با دو قبله!

دوشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۳۲ ق.ظ

بسم الله


آیه 142 سوره بقره و چند آیه بعد به یکى از تحولات مهم تاریخ اسلام که موجى عظیم در میان مردم به وجود آورد اشاره می کند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مدت سیزده سال پس از بعثت در مکه، و چند ماه بعد از هجرت در مدینه به امر خدا به سوى "بیت‌المقدس" نماز مى‏خواند، ولى بعد از آن قبله تغییر یافت و مسلمانان مأمور شدند به سوى "کعبه" نماز بگذارند.


قبله
تغییر قبله، نشانه‏ى حکمت الهى

َیَقُولُ السُّفَهَاء مِنَ النَّاسِ مَا وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِی کَانُواْ عَلَیْهَا قُل لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ یَهْدِی مَن یَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ

(بقره ـ 142)

به زودى مردم کم خرد خواهند گفت: «چه چیز آنان را از قبله‏اى که بر آن بودند رویگردان کرد؟» بگو: «مشرق و مغرب از آن خداست هر که را خواهد به راه راست هدایت مى‏کند.»

چون مشرکان مکّه، کعبه را به بت خانه تبدیل کرده بودند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مسلمانان، سیزده سالى را که بعد از بعثت در مکّه بودند، به سوى کعبه نماز نمى‏خواندند، تا مبادا گمان شود که آنان به بت‏ها احترام مى‏گزارند.

امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهى نگذشته بود که یهودیان زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر کردند و گفتند: شما رو به قبله ما بیت‌المقدس نماز مى‏خوانید، بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود استقلال ندارید.

پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه می کرد، گویا منتظر نزول وحى بود تا آنکه دستور تغییر قبله صادر شد.

پیامبر دو رکعت نماز ظهر را به سوى بیت‌المقدس خوانده بود که جبرئیل مأمور شد، بازوى پیامبر را گرفته و روى او را به سوى کعبه بگرداند.

در نتیجه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله یک نماز را به دو قبله خواند و اکنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است. (تفسیر نور الثقلین، ج 1 ص 136)

بعد از این ماجرا، یهود ناراحت شده و طبق عادت خود شروع به خرده‏گیرى کردند. آن‌ها که تا دیروز مى‏گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اکنون مى‏پرسیدند، چرا این‌ها از قبله‏ى پیامبران پیشین اعراض کرده‏اند؟

پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله مأمور شد در جواب آن‌ها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مکان خاصّى ندارد.

تغییر قبله، یکى از نشانه‏هاى پیامبر اسلام در کتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسیله‏ى هدایت شد. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»

آرى، تغییر قبله، نشانه‏ى حکمت الهى است نه ضعف و جهل او. همچنان که در نظام تکوین، تغییر فصول سال، نشانه‏ى تدبیر است، نه ضعف یا پشیمانى.

خداوند در همه‌جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت‏گیرى بدن به سوى کعبه، رمز جهت‏گیرى دل به سوى خداست. چه بسا افرادى به سوى کعبه نماز بگزارند، ولى قبله آنان چیز دیگرى باشد.

 

نکته ها:

1ـ تفسیر جمله" یَهْدِی مَنْ یَشاءُ"

جمله" یَهْدِی مَنْ یَشاءُ" (هر کس را خدا بخواهد هدایت مى‏کند) به این معنى نیست که خداوند بدون حساب کسى را هدایت می کند، بلکه این مشیت از "حکمت" خداوند و حساب مصالح و مفاسد سرچشمه مى‏گیرد.

2ـ مسأله "نسخ"

مسأله "نسخ" احکام و تغییر برنامه‏هاى تربیتى در مقطع‏هاى مختلف زمانى مسأله تازه یا عجیبى نیست که مورد ایراد قرار گیرد، ولى بهانه جویان یهود این مطلب را دستاویز خوبى براى انحراف افکار از اسلام پنداشتند، و روى آن تبلیغات زیادى کردند، اما چنان که در آیات بعد خواهیم دید ، قرآن به آن‌ها پاسخ‌های منطقى و دندان‌شکن داده است.

جمله" یَهْدِی مَنْ یَشاءُ" (هر کس را خدا بخواهد هدایت مى‏کند) به این معنى نیست که خداوند بدون حساب کسى را هدایت می کند، بلکه این مشیت از" حکمت" خداوند و حساب مصالح و مفاسد سرچشمه مى‏گیرد

پیام‏های آیه:

افرادى که هر روز دنبال بهانه‏اى هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ»

2ـ کسى که دست خدا را در وضع یا تغییر احکام بسته بداند، سفیه و سبک مغز است. اعتراض به خداى حکیم و دانا، نشانه‏ى سفاهت است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ»

3ـ مسلمانان باید توطئه‏ها و شایعات و سۆالات بهانه‏جویانه‏ى دشمن را پیش‏بینى کرده و با پاسخ به آن‌ها، از نفوذ و گسترش آن پیشگیرى نمایند. «سَیَقُولُ» ، «قُلْ»

4ـ اصل سۆال کردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سۆال کننده مورد انتقاد است که از روى اعتراض و اشکال تراشى مى‏پرسد. «مَا وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ»

5ـ قداست و کرامت مکان‏ها و زمان‏ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ»

6ـ تغییر قبله، یکى از نشانه‏هاى پیامبر اسلام در کتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسیله‏ى هدایت شد. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">