توصیه امام زمان(علیه السلام) به مرحوم مجلسی اعلی الله مقامه
بسم الله
به گزارش فرهنگ نیوز، محدث و سالک
وارسته مرحوم مجلسی اول میگوید: "در اوایل جوانی مایل بودم نماز شب بخوانم
اما نماز قضا بر عهدهام بود و به همین دلیل احتیاط میکردم و نمیخواندم.
خدمت شیخ بهائی رحمه الله عرض نمودم، فرمود: "نماز قضا بخوان" اما من با
خود می گفتم نماز شب خصوصیات خاص خود را دارد و با نمازهای واجب فرق
میکند. یک شب بالای پشت بام خانه ام در خواب و بیداری بودم که امام
زمان(علیه السلام) را در بازار خربزه فروشان اصفهان در کنار مسجد جامع دیدم. با شوق و
شعف نزد او رفتم و سوالاتی کردم ازجمله خواندن نماز شب. فرمود: "بخوان!"
عرض کردم: "یابن رسول الله، همیشه دستم به شما نمیرسد! کتابی به من بدهید که به آن عمل کنم."
فرمود:
"برو از آقا محمدتاج کتاب بگیر!" در خواب گویا او را میشناختم؛ رفتم کتاب
را از او گرفتم و مشغول خواندن بودم و میگریستم که از خواب بیدار شدم.
از
ذهنم گذشت که شاید محمدتاج همان شیخ بهائی است و منظور امام از تاج، این
است که شیخ بهایی ریاست شریعت را در آن دوره به عهده دارد.
نماز صبح را خواندم و خدمت ایشان رفتم. دیدم شیخ با سید گلپایگانی مشغول مقابله صحیفه سجادیه است.
ماجرا را برایش نقل کردم. فرمود: "انشاءالله به چیزی که می خواهی میرسی."
بعد
ناگهان یاد جایی که امام را در آن ملاقات کرده بودم، افتادم و به کنار
مسجد جامع رفتم. در آنجا آقا حسن تاج را دیدم که از آشنایان قدیمم بود. مرا
که دید گفت: "ملامحمدتقی! من از دست طلبه ها به تنگ آمدهام. کتاب را از
من میگیرند و پس نمیدهند. بیا برویم خانه یک سری کتب به تو بدهم." مرا به
خانهاش برد، در اتاقی را باز کرد و گفت: "هر کتابی را که میخواهی
بردار!"
کتابی را برداشتم؛ ناگهان دیدم همان کتابی است که دیشب در خواب
دیده بودم. "صحیفه سجادیه" بود. به گریه افتادم. برخاستم و بیرون آمدم.
گفت: "باز هم بردار!"
گفتم: "همین بس است."
پس
شروع نمودم به تصحیح و مقابله و آموختن صحیفه سجادیه به مردم. و چنان شد
که از برکت این کتاب، بسیاری از اهل اصفهان مستجاب الدعوه شدند.
مرحوم
مجلسی دوم میفرماید: " مجلسی اول چهل سال از عمر خود را صرف ترویج صحیفه
کرد و انتشار این کتاب توسط او باعث شد که اکنون خانهای نیست که صحیفه در
آن نباشد. این حکایت بزرگ باعث شد بر صحیفه شرح فارسی بنویسم که عوام و
خواص از آن بهرهمند شوند."
پی نوشت ها:
امام شناسی، ج ۱۵، ص ۴۹و ۵۰
بحارالانوار، ج ۱۱۰، ص ۵۱ به بعد